Antikke jernhylser

Started by Jon, 18. November 2011 kl. 16:27:00

Previous topic - Next topic

Jon

Jeg kjøpte en samling igår av en eldre herre, endel ting jeg skal ha selv men masse som må selges videre når jeg har fått gått igjennom det.

Innimellom dette så lå der to merkelige hylser, i jern (stål?). Dette er trolig hylser fra tiden før messing ble vanlig antar at de kan være fra 1860årene eller kanskje før. Jeg vet at der ble eksperimentert med slike helt fra starten av 1800tallet men mine skiller seg noe i formen fra disse tidligste.

Her avbildet med ei kal 12 patron, utvendige mål på jernhylsene er ganske like kal 24. De er litt ulike men er trolig laget for samme geværet.

Også i bunnen er de litt ulige som man ser. Jeg vet ikke enda hvilket tennhettesystem de har, perk. , berdan eller boxer, har ikke lyst til å fjerne hettene for å se

Noen som har sett noe lignende?

Mr. Pitt

Hei, jeg synes at hylsene ser hjemmelaget ut, de er antagelig laget under siste krig da tilgang på ammo og messing var lik null.
Kan du se om kraven er loddet til selve røret?
De første patronene ble laget var i papir og senere i messing/kobberfolie som var rullet sammen til en sylinder.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Jon

Om du ikke vet om eldre typer patroner enn de du nevner så betyr ikke det at der ikke ble laget masse ulike patroner i jern og de mest kjente er vel Pauly

Kunne scannet masse lignende i mitt bibliotek men denne fra Georg A Hoyem får gjøre nytten

The Norwegian

Det er ikke signal patron hylser for hagle da tro? Om det er tidlige hagle hylser, muligens experiment så er jo det morro da.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Jon

Signalpatroner er det neppe, de er relativt tunge og "primitive" etter mitt skjønn. Der ble laget endel slike hylser ved ombygging av munnladersvåpen, senere brukte man nok hylser av messing også ved slike ombygninger. En litt kjent norsk børsemaker som bygde om, for messingpatroner, var E. Kokkinn fra Åsta Station. Fant en artikkel om dette så sent som i 1882, det skrives at han har holdt på et par år.
Der står videre at han kan levere "messinghylseomladningspatroner fra 2''' til 5''' " d.v.s. fra 6-7mm opp til vel 15mm.
Prisen for omgjøringen var 14kr