Skyting med Whitworth-rifle

Started by Øyvind F., 27. December 2011 kl. 16:56:20

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

> Jeg har lige fået en Euroarms Whitworth, som jeg prøver med Pedersolis .451/545 grs kugle, og 70 grs. schw. 2.

Flott å høre at det blir flere sekskantskyttere! Skal du skyte på Nordisk i København i juli? Apropos forladninger, så kom jeg over dette verktøyet i dag, og jeg måtte bare ha.

Ifølge han som lager dem har han bare nok emner igjen til ett eller to til, så det er bare til å hive seg rundt.

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jbw

Ser dyrt ud, hvor kommer det fra. Jeg købte den sekskantede hugpibe fra Peter Dyson, den virker, men skal behandles forsigtigt.
Nej. skal ikke skyde til Nordisk, jeg var med for år tilbage. Jeg var faktisk med til at arrangere det første, og var banekommandør på over halvdelen af skydningerne.
Kunne være man skulle dukke op som tilskuer.

Øyvind F.

Et sikkert tegn på at et mesterskap nærmer seg er at Whitworthen havarerer. Denne gangen skjedde dette:

En stor flis forsvant under skuddløsning under andre og siste 100 meter-trening før NM. Bruddet var heldigvi rent og fint, så blå aralditt og et par stramme gummistrikker ble brukt som førstehjelp. Så får vi se på mandag om det holder. Hvis ikke blir det tidlig hjemtur på meg på søndagen.

Øyvind F. - forum admin

Kammerherren

Et spørsmål til dere mer erfarne Whitworth skyttere. Jeg har fått i hus en PH Volunteer rifle, som jo er ganske like PH sin Whitworth rifle. Den har et vanlig skur og korn i dag, så jeg sitter å ser på alternative stangsikter til den. Jeg har sett på diverse forum at det er flere som benytter Dr. Goodwin-sikter fra Rex Holbrook som også Øyvind benytter, men siden Rex ikke lengre er blant oss så er ikke disse så lette å oppdrive. Jeg ser at Pedersoli har noe i samme gate, denne. Er det noen som har noen formening om dette vil fungere bedre til denne type rifle i forhold til et mer standard Soule sikte fra f.eks MVA eller en modell fra f.eks Buffalo Arms?
Kammerherren

Mustaruuti

Hei!

Det där är den dioptern som man brukar mena när man säger Goodwin-diopter, den som Öivind har är den "enkla" där höjden ställs med dioptern i bak men sida ställs i framsiktet, den du har hittat på Pedersoli ställer man både höjd och sida på dioptern i bak. Själv har jag tyckt att just den modellen är lite för stor och klumpig, men det är en smakstart. fördelen med den är att du slipper skruva på framsiktet och har allt där bak så att säga.

När det gäller andra fabrikat och märken, så kan man väl säga att Pedersolis diopter fungerar gott på åtminstone avstånd upp till 100m.
Om du vill ha riktig kvalité trots att Hoolbrook inte längre är bland oss, så rekomenderar jag Lee Shaver  i USA, eller om du vill lyxa till det riktigt rejält Mike Neumann i Syd Afrika.
/I remember when music really mattered, and when radio was king.

kjberg

Her er en splitter ny (ubrukt) Rex Holbrook Dr. Goodvin Det er et smykke av en diopter ;-)
Kj.

Kammerherren

Jeg antar at dette er et smykke du skal ha på hylla for all fremtid Kjell?:knegge:

Hva slags rifle er den tiltenkt?
Kammerherren

kjberg

Har en ubrukt P-H volunteer rifle ( bare prøveskutt) .451 2 bånds som foten er montert på. Har skutt med andre ting hele tiden. Skal jeg få brukt den noen gang må jeg nok passe på nå, før det er for sent. Jeg må si at når jeg ser Øyvind skyte vetterli med Whitworthen lurer jeg på hvorfor ikke jeg også skyter P-H.
KJ.

Mustaruuti

Hei Öivind,

Jag bara undrar, har du prövat med lägre laddningar av Svhweizer 2 ?

När jag sköt med en P-H Volunteer så använde jag en tång från lee som väl mest kan beskrivas som "standard långkula", inte speciellt tung. Den sköt jag med 55-60 gr schw 2 och en förladdning av vaxat ölunderlägg.
Bössan sköt hål i hål på 100m, på tävling låg jag mellan 91-94 med den och då är jag ändå inte någon speciellt bra liggandeskytt.

På 50m hade jag en lägre laddning, 35-45 gr sch2 och där sköt jag iaf 99 och 100 i tester med den, tävlade aldrig med den i stående dock.
/I remember when music really mattered, and when radio was king.

Øyvind F.

Jeg har kun testet den med sveitser 3 og 4. Sveitser 2 har jeg ikke prøvd grunnet problemene med utbrente gjenger som beskrevet over.
Øyvind F. - forum admin

Kammerherren

Her er muligheten til å få seg en ekte Whitworth, for de litt mer velbeslåtte!!

Fastpris, ikke auksjon.

Objektet i UK

Kammerherren