Tennstempelrifle- kaliber, alder, opphav?

Started by festus, 29. December 2011 kl. 15:34:42

Previous topic - Next topic

Jon

Jo Hagen hadde ei rifle kalt Herkules, patantert i 1893 og 94 etter hva jeg husker.

Slik ser den ut i en katalog fra 1906 og som man ser så brukte man også flaskehylser i den, kanskje bare det??
Patronen i kammeret på tegningen minner jo svært om ei 6,5x55.

Kaliberet i børsa tråden handler om kan svært gjerne være 8x54 Krag utifra de nye opplysningene. Denne patronen oppstod rundt 1910-15.
RWS var tidlig ute med slike hylser og de ble merket med 54,5, se under

qualibra

Hei igjen .

Er du HELT sikker på at det ikke er en kravepatron ?
Dette er en av de gamle tennstempelmekanismene
som etter det jeg vet, aldri var kamret for noe annet
enn svartkruttpatroner .
Jeg blir glad hvis jeg tar feil, for da har jeg lært noe nytt .:-)

Hvilke rillepatroner var aktuelle på denne tiden - før Hercules mekanismen kom ?
Og var de i tilfelle ladd med ballistitt eller corditt ?
Sagt på en annen måte - hvilken rillepatron var fabrikkladd med svartkrutt ?
qualibra

Jon

Du har et poeng der, det kan jo godt være ei omkamret rifle, muligens fra en 8x57R/.360 eller Hagen 8,25 ??

qualibra

Hei enda en gang .

Ja, da må løpet væra omkamret og utdrager'n bygget om ,
for å få tak i rilla .

Jeg hadde ikke villet skyte noe annet enn svartkrutt
i dissa børsene, i noe tilfelle .

Man vet jo ikke, men det ville være snodig om børsa er
ombygget på denne måten .
Det blir sagt her at han trodde først at uttaket til støtbunnen på sluttstykket var kraveleiet,
men innafor det igjen skal da det egentlige kraveleiet til den patronen som børsa opprinnelig
var laget for væra utfrest .
Var det slik å forstå at utdrager'n fikk tak i rillehylsa som ble prøvd,
og at det derfor ikke er noen tvil om at kammeret er ombygd for rillepatron ?
qualibra

festus

Hei!

Jeg kan ikke se noe kraveleie innenfor uttaket til støtbunnen, det var blant annet det som fikk meg til å lure. I tillegg fikk utdrageren tak i Kraghylsa. Jeg skal få tatt noen nærbilder av mysteriet, men får ikke gjort det før helga, da jeg ikke har den for hånden akkurat nå. :-)
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Trond

Hagen Herkules kom også originalt i 6,5x55 mm Krag. Den har en forsterket mekanisme i forhold til Larsens tennstempelrifler.

kjberg

Børsemaker Bernt Sørum ble født i 1857 og han gikk i børsemakerlære hos Larsen Drammen. Etter dette drev han børsemakerforetning i Skien frem til sin død i 1924. Bernt Sørum var sikkert en meget habil skytter da han på det andre landskytterstevnet i historien dro av gårde med kongetitelen. Dette foregikk i Skien i det herrens år 1894,så han var nesten på hjemmebane. Avstandene det ble skutt på var muligens 400-600 og 1000 meter. Det første landskytterstevnet historien gikk av stabelen i Kristiandsund i 1893,og der ble disse avstander brukt.

festus

Takk for info! :-)

Nå har jeg fått tatt litt bedre bilder av sluttstykke og kammer. En 6,5X55 tomhylse går greit inn, og dras ut av ekstraktoren. Ejektoren på andre siden er antagelig brukket.

Så hva tror dere?
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

jke

qualibra

Hei .

Her har undertegnede lært noe helt nytt !!!:surprised:

Jeg har aldri hørt om eller sett at disse gamle tennstempelriflene ble ombygd for
moderne rillepatroner - formodentlig da også ladd med ballistitt den gang .

Om dette er trygt kan man jo undres .

Dette er en radikal ombygning, og bekrefter det jeg i et tidligere innlegg i samme tråd bemerket, nemlig at utdrager måtte bygges om for at rillehylse skulle kunne brukes .

Jasså, så det ble altså gjort ja .

Takk for ny kunnskap .;-)
qualibra