Gammel rifle.

Started by mackxxx, 29. December 2011 kl. 21:26:53

Previous topic - Next topic

mackxxx

hei. har fått en gammel munnladings rifle, men dette er nytt for meg, er det noen tips rundt vedlikehold? har fortsatt orginal reim, kan denne vedlikeholdes på noen måte?

Hvordan kan man finne ut hvordan rifle det er(modell, år, pris osv)?

takker for alle svar.

Martin

jæger justnæs

Kan du laste opp et bilde eller to av god kvalitet er mye gjort!
Og skrive opp hva som eventuelt er stemplet rundt omkring.

JJ
Best når det smeller!

festus

Gratulerer med ny børse! Generelt om vedlkehold: Styr unna slipepapir og elektrisk verktøy. Reima kan (Hvis du får den av) legges i lunkent vann til den er gjennonbløt, deretter grovtørkes med et håndkle og settes inn med MASSE godt lærfett (ikke olje). Jobb fettet inn et par dager, til den ikke trekker inn mer, og tørk den ren.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Bjarte E.

Skal du pusse så bruk ikke annet en stålull og olje. Ja, jeg vet det er fristende med slipepapir av ymse slag og en kniv eller skrujern for vanskelige steder. Styr unna dette for all del. Så henger jeg meg på festus sin oppskrift for reimen. Ikke sterke rengjøringsmidler. Masse lær fett så blir den som ny. Last opp noen bilder av børsa er du snill. Må få se vidunderet:-D
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

festus

>  Ja, jeg vet det er fristende med slipepapir av ymse slag og en kniv eller skrujern for vanskelige steder.

MÅ man skrape kan en messingplate eller kanten av ei flatbanka tomhylse gjøre jobben uten å ripe, men prøv masse olje og tålmodighet først. Ikke bruk mineralolje på treverket, der er stokkolje/linolje tingen.
- Rudyard Kipling

festus

Hei! Er fortsatt nysgjerrig på hva det er du har slått kloa i. Har du mulighet til å legge ut et bilde?:-)
- Rudyard Kipling

mackxxx

her er noen bilder, håper ikke de er for dårlige. setter utrolig pris på alle svar

krutnarr

> Hvordan kan man finne ut hvordan rifle det er(modell, år, pris osv)?

Hei.
Flott muskett dette. For meg ser det ut som om det er en Norsk m/1834/41 (skulle gjerne sett bilde av hele lengden;-) )

Den er altså laget i ca 1834 som flintlåsmuskett og siden omgjort til perkusjonslås i 1841.

Prismessig er dette i utgangspungtet dyre våpen, men din er (om bildene ikke lyver for mye)i noe dårlig forfattning og den bør vell ligge mellom 7 og 10 tusen (KUN for at den er Norsk)

Flott bøsse dette som er vanskelig å finne for oss samlere ;-)

mackxxx

utrolig morsomt å høre:) skal jeg ta noen hele/bedre bilder av den? se om det gir noen tanker/meninger om denne?:)

krutnarr

Se det ja. Bildene viser at det jeg skrev tidligere var riktig. En noe slitt men flott Norsk muskett m/1834/41.

Trond

Dette er nok ikke noen rifle, men en muskett. Det er en Kongsberg M1834/41, opprinnelig bestilt som flintlås, men antagelig kun levert i perkusjon. Disse er relativt sjeldne og det er trist å se den i en slik forfatning. Du finner mer om børsa på http://norskevaapen.no/?p=1460

Børsa er faktisk en modifisert kopi av den svenske M1815, men den norske perkkopien er faktisk ca verdt ca fire ganger den svenske i perk.

mackxxx

tusen takk for alle svar, håper ikke jeg fornærmet noen med standen den er i(fikk den bare for noen uker tilbake)og kjenner ikke bakgrunnen til den. Kan man bedre standen på den med noen vedlikehold? har spesielt lyst til å få beholde den orginale reimen, da denne vist var litt spennende.

krutnarr

Fornærmet? Nei det er ikke mulig med ei slik bøsse. Den er ivertfall jeg misunnelig på ;-) Kos deg med den.
Du bør kansje ikke gjøre så mye med metalldelene utenom å olje de godt inn. Er du vant til å skru litt på gamle våpen kan du pelle den helt ifra hverandre uten å ødelegge/skade skruer å rengjøre +olje ,olje og olje
Om reima ikke er så morken eller sprø at den detter fra hverandre ved berøring. så er fett det som skal til. Gni/varm lærfett i hendene som du igjen gnir reima med. Bruk lang tid.

reldor

Ikke puss opp!!!!
Som alle antikke saker blir ofte verdien ødelagt av ønsket om bedre utseende.

Hold deg til en rengjøring;-) og ikke blankpuss messingen.......

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

festus

> Ikke puss opp!!!!

Stopp i alle fall rødrusten med olje før børsa blir spist opp!!!
- Rudyard Kipling

mackxxx

hvilken olje burde jeg bruke? for å stoppe rusten tenkte jeg på:)`?

festus

Våpenolje (det finnes mange typer) på metallet, men ikke på treverket. Mineralsk olje er ikke bra for tre. På det kan du evt. bruke kokt linolje tynnet med terpentin.
- Rudyard Kipling

Trond

Bl.a. Forsvarsmuseet bruker CRC 3-36 på jern & stål. Dersom du setter inn metallet med rikelig av dette og lar det ligge noen timer og deretter tar et nyvasket, grovt frottéhåndkle og gnir og gnir, vil du få bort det meste av overflatisk rødrust. Gni først med håndkle tørt, når du har trukket av det meste av oljen samt det ytterste av rusten, fortsett med nesten oljemettet håndkle.

Nå ser det ut på bildene at det også er endel gravrust på denne børsa, her er det mange måter å gå frem på og nesten alle er like ødeleggende. For all del, ikke bruk stålbørste eller kjemisk rustfjerning. Du blir riktignok kvitt rusten, men det som blir igjen "er ikke noe å ha". Du kan til nød børste med messingbørste, men jeg synes at også dette han være litt brutalt.

Den store ulempen med gravrust er at dersom den ikke fjernes, vil den over tid spise seg dypere. Dersom den fjernes blir resultatet ofte forferdig lite vakkert. Mettes gravrusten med CRC 3-36 "spiser" den seg veldig langsomt videre.

Det jeg hadde gjort her - og det er endel jobb - er å fjerne rødrusten med CRC 3-36 og håndkleet først, det ødelegger ingen ting. Deretter hadde jeg planpusset med CRC-dekket smergelpapir i 1200 kvalitet (ev. begynt med 800 og deretter 1200) og hatt dette liggende rundt en stivest mulig svamp og brukt krefter og tid. Gjøres dette riktig, får du ikke groper der gravrusten blir sittende og du vil etterhvert får frem jern med sorte flekker/felter. Du vil bruke overraskende mye smergelpapir (og tid) før dette blir bra. Selve låsblikket og pipen er nokså greie, hanen kan være sant et helvete å få bra.

festus

Lås og løp bør nok tas løs fra stokken først, ellers blir finishen på kolben ødelagt av pussingen. Bruk gode skrutrekkere som passer, og rustløser på eventuelle fastrustede skruer.
- Rudyard Kipling