Hvilket våpen er dette ???

Started by jke, 23. January 2012 kl. 16:45:28

Previous topic - Next topic

jke

Hei,

Noen som kan tippe/veit hva det er, og evt anslå årstall og mulig verdi?

festus

Vill gjetning: For meg ligner det på en eller annen DKN jegerrifle/tappstusservariant (bøketreskolben lukter dansk, men siktet ser Kongsberg ut), men låsen ser mer engelsk/amerikansk ut? Sammensetning/tilbakeført til flint???
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Tinytim

Det ser ut som en sammensetning som tidligere nevnt, med dansk stokk og sideblikk, fransk lignende lås og norskt 1851 sikte(løp) som tilsier at den er riflet. Men jeg tror ikke det er en sammensetning, jeg har sett em helt lik tidligere og hørt om en til, men hva det er vet jeg ikke. Det kan kanskje være noe forsøk, men det er jo rart å drive forsøk med flintlås etter 1851, når perkusjonslåsen har vært i bruk i over 20 år. Skal bli interessant å høre om noen vet noe mere om denne.

festus

Kan du legge ut nærbilde av fenghullet? Det burde være mulig å se om denne eventuelt har vært perkusjonert og tilbakeført, evt. med originalt låsblikk men ny hane etc.
- Rudyard Kipling

Trond

Fransk M1777 muskett i dansk bøkeinnpakning, men det baksiktet stemmer lite overens med en flintlåsbørse.

jke

festus

Er litt nysgjerrig: er den riflet eller glattløpet?
- Rudyard Kipling

jke

Acillevs

Det var mistenkelig likt et kammerladerløp.Er der nummer på siktestolen?

festus

Det kan vel neppe være en M1777 muskett når løpet er riflet?
- Rudyard Kipling

35 VRM

1777 tror jeg har avtrekkerbøyle i jern og med "fingerriller".

35 VRM

Trond

Jeg tror, for å være litt seriøs, at dette har vært et dansk infanterigevær M1767, M1769 eller M1774, gjort om til perk og deretter til Tapprifle (1841/60), for så å bli tilbakebygget med en fransk M1777 flintlås. Det er ingen mulighet for at denne pipen med disse siktene kan sitte i et originalt flintlåsgevær. Baksiktet ble f.eks. "oppfunnet" på 1850-tallet og da var flint temmelig dødt i militær sammensetning.

festus

Børsa er antagelig ikke verdt de helt store summene hvis den er tilbakeført til flint, men med så skarpe og fine riflebommer vil jeg tro du har fått deg en riktig pen og morsom liten skyter!
- Rudyard Kipling

Browning08

Litt utenfor mitt område, men om sideblikket stemmer er det merket Trondhjemske Gevorbne Musketer corps ?? Kan jo være noen i litt nyere tid som har laget seg et eller annet etter prinsippet "man tager hva man haver......."

reldor

Siden ingen har spurt..... er det noen merking på børsa?
Kan du ta bilder av baksiden på låsen.

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

JanS

Jeg er enig med Tronds kommentarer og reagerer på at svanseskrua ligger "2mm" over treverket. Det ser ut som om pipa ikke hører til kolben. Er låsblikket også en tilpassning? Treverket bør sjekkes ved demontering og fotografering av låsens bakside.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

jke

Jeg skal legge ut bilder av all merking og innsiden av låsen så snart jeg har fått rifla. Den burde komme innen en uke. Selger fortalte meg at det var en M1774/93 Eksersergevær. Men som dere har vært så vennlige å påpeke så er det nyere og forskjellige deler om hverandre.

Takk for all informasjon og kommentarer.

Tinytim

Som nevnt tidligere så vet jeg om 2 stk sånne geværer i Norge, hvis dette befinner seg i USA og ikke har kommert fra Norge i det siste året så finnes det 3 like geværer og jeg synes dette er merkelig at det da skla være en tilfeldig sammensetning.

jke

Interessant. Nei, den er ikke kjøpt i Norge, men fra Canada. Hvor den har vært før det vet jeg ikke.

Trond

Stadig mer spennende, denne børsa! Jeg fikk en mail i dag fra en meget god samlervenn som tydeligvis har sett børsa:

1774/51/?  15 lødig, riflet, ikke omgjort  fenghull, kontrollert av Iver Enger og Maximillian Gran. baksikte og overleppe nr. 13. Alt ser ut som en Kongsberg omgjøring, men for hvem? Pipe merket IIK Johannes Jensen Kjeldsaas. Våpenarbeider(filer) ved Kongsberg.

Dette forklarer (muligens) at Tinytim har sett et par andre av disse, men hva pokker er de så????? Og - hva er de til????

Jeg må bare bekjenne - dette skjønner jeg ingen ting av!