Identifisering av våpen

Started by khpe, 02. February 2012 kl. 20:09:59

Previous topic - Next topic

khpe

Hei,
Jeg prøver å hjelpe en venn med å identifisere et våpen han har fått av sin far (han er tysk). --
Det hadde vært fint å få vite så mye som mulig: tidsepoke/nasjonalitet/bruker (arme xxx)/type/etc.
Våpenet har riflet løp, diameter ca 11.5 mm (målt med tommestokk og derfor kun veiledende).
Jeg kan treffes på khpe@online.no

Mitt billedalbum på Internet

Beste hilsen Kjetil

Tinytim

Dette er en norsk produsert pistol M/1834/46 produsert på Kongsberg våpenfabrikk. Den er brukt av kavaleriet og er en av et par, det var en riflet som du har bilde av og en glattløpet sammen med en løskolbe som festes på pistolen.
Grunnen til at de heter 1834/46 er at de først var med flintlås og så bygd om til perkusjon fra 1846. Denne her er desverre i en dårlig forfatning og har en del mangler, men låsen og løpet ser ut til å være i bra stand.

valkyrien

Det er etter det jeg ser en Kongsberg modell 1834/46 pistol kavaleri pistol hvor neseblikket mangler. Den er konvertert fra flint til perkusjonstenning i ca 1846.

Den har som militærvåpen kun vært Norsk brukt. Hvordan og når den havnet i Tyskland vet kanskje eigeren ??

The Norwegian

Tenker dette er et krigs byttet fra Norge, den er sikkert håndrappet da vi hadde stor stilt besøk 40-45:-D
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

khpe

Finnes det ikke en "modertator" på dette forumet?

Øyvind F.

> Finnes det ikke en "modertator" på dette forumet?

Det gjør det. Om du tenker på det flåsete innlegget over, så kan jeg vise et eksempel på hvordan en kan skrive det samme uten å fremstå som en tulling:

«Pistolen er norsk, men det kan hende at den kom til Tyskland med soldater som var stasjonert i Norge under krigen.»
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

krutnarr

Takk Øyvind.
Det var like før jeg sente en kommentar på TN sitt innlegg. Å påstå noe annet en at ting er ervervet på lovlig vis er uhørt uansett hvem eller hva........

Angående pistolen så er det en litt sjelden modell. Den er laget i ca400 eksemplarer i riflet versjon og 400 i glattløpet. Riflet kalles studser og den glattløpede kalles flankør. De ble levert en av hver i par og det fulgte en løskolbe med. Verdien er ca. 3x den svenske m1820/59 som er nesten identisk.

khpe

Takk skal dere ha. -- Jeg er virkelig takknemlig for de solide bidragene jeg har fått. -- Her er det mye faglig innsikt! Så dette forumet kommer jeg til å følge med på videre.

Thread Closed. -- Take Care!
khpe

PS! Krutnarr: Det var en fantastisk årbok! :) Tusen hjertelig.

Trond

Fjæren til nesebåndet er knukket og nesebåndet mangler på den du har vist bilder av. Du finner litt mer om den her: http://norskevaapen.no/?p=1386

JanS

Jeg synes det er trist at "takhøyden" i forumet avtar. En påvisning av historiske fakta på en folkelig måte må tolereres. Mye av vår felles statsarv forsvant til  Tyskland, England og USA under og like etter krigen. Da var alt et kaos. De fleste har også hørt om Paleebrannen på Akershus. Ble den påsatt for å skjule en organisert større transport av vår kulturarv til Tyskland?  NS-topper, norske offiserer og andre som så verdien i skattene stjal også av lasset. Fra våre befalsmesser har mye forsvunnet etter krigen før registrering ble foretatt av Forsvarsmuseet først på 1980-tallet. Selv husker jeg vifter med sabelbajonetter høyt oppe på mannskapsmessene (Evje, Porsangermoen, Maukstadmoen). Mye av godbitene i utlandet kommer stadig tilbake fra auksjoner via våre pengesterke samlere. Forsvarsmuseet har også gått gjennom norske storsamlinger av våpen fra krigens dager med selvplukk før eksporttillatelse ble gitt til arvinger. Selv har jeg noen eksempler av disse (M1876 Krag Pettersen og M1860/67) som dagens storsamlere ikke ville ha etter å ha delt auksjonsbyttet. Da jeg viste min svigerfar samlingen med en vifte med omtalte M/1834/46 i, kunne han fortelle at slike så han mange av da Åndalsnes ble bombet. Som redd soldat satt han like ved, da en tysk bombe traff offisermessa, og den delte seg i fire vegger. Hele endeveggen var dekket av sabler og pistoler. De som den gang hadde hatt interesse kunne ha tatt med seg, det de hadde ønsket. En onkel av meg kunne også fortelle at som soldat like etter krigen fikk han ordre om å kjøre et av våpenlassa til offiserens hytte! Stay-behind? :-)
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.