Hva er dette?

Started by Kammerherren, 29. October 2011 kl. 23:31:37

Previous topic - Next topic

svovelsvein

Fant noe gammelt jeg ikke vet helt hva er.
har en 12mm remington,ser ut som samme kal men hylsa går for langt inn i kammeret
børsa er lagd av L Eriksen Cristiania  nr188 på baksiktet står det 1877,og en B
har søkt men finner ingen opplysninger om herr Eriksen forøvrig ser det ut til å være et forseggjort våpen,med masse gravering ser ikke ut til å være rolerblock kan det være en slags kammerlader? sender noen bilder

Tinytim

Dette ser ut til å være restene av ei tennstempelrifle. L,Eriksen var en kjent børsemaker og en dyktig en også.
Hvis du søker på tennstempel rifle på forumet eller google det så finner du ut hvordan den så ut.

Jon

Angående kaliberet så er dette trolig en engelsk .500. I en prisliste fra H. Larsen 1878 er kal. .500 Express nevnt sammen ditto .450.
I 1880 katalogen fra samme er der ill. av disse og den som der er merket .500 Express må være .577/.500 siden den er flaskeformet. Men det kan jo for all del være en av de mer rettveggede .500kal. i ovenfor nevnte rifle.

Hadde vært fint om der ble tatt en kammeravstøpning av våpenet

Kammerherren

Du klarer ikke å finne resten av stokken vel?
Kammerherren

svovelsvein

t akk for info har drivi litt med svartkrutt,hovedsaklig perkusjon har lite greie på gamle hylsevåpen,får lære mer på nettet etter hvert er helt fersk med data,angående eriksen børsa har jeg tatt noen mål er ikke helt eksakte,største mål på riflingen er12,6mm minste er12mm,kammeret måler14,3mm bakerst kragekant måler 16,2.vil ta en kammerstøping,hvordan gjør jeg dette? er det noen mulighet for å kompletere rifla? har noen deler til den i skuffer eller skap? ang.kolbe,så har jeg desverre bare det som er avbildet hyggelig å komme på nett og treffe andre som liker blåreik å ræti luft

festus

Jeg har tatt et par enkle kammeravstøpninger ved å stappe løpet tett av pussefiller litt foran kammeret, smelte et stearinlys og helle på til kammeret er fullt. Stearinet trekker seg sammen mens det stivner, så du må etterfylle en del. Så dunka jeg det ut med en grov ladestokk fra munningen når det var kaldt.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Trond

Eriksen laget endel "egne" børser - kammerladere og tennstempelrifler. Jeg er meget usikker på om dette er en handelsvare han har kjøpt fra Larsen. Såvidt jeg kan se, er ikke denne laget i Belgia (med en mengde forbehold) og jeg er usikker på om Drammens tennstemplene ble solgt under annet navn enn Larsen.

svovelsvein

Har fått tatt en kammerstøping,kammeret er43mm fra kragen og til der riflingen begyner,innerst i kammeret er målet 13,6mm og der kragen begynner er målet 14,4mm.Løpet måler12,7 ytterst på riflingen og12,2innerst.Takk for gode oplysninger og masse interesange innlegg

Jon

Med de målene så må dette være en 12x44R eller 4''' som det het fram til 1878.

valkyrien

[img]https://forum.svartkrutt.net/images/uploaded/201201181701174f16eccde75ba.jpg[/im

Her er bilder av tilsvarende tennstempel rifle som du har.
Den er i kaliber 12,17x44 og har en konstruksjon som aviker fra de belgiske Larsen riflene.
Den er kanskje Eriksens egen modell/konstruksjon??

Trond

Denne siste er helt klart (i hvert fall nesten helt klart) en Eriksen Eriksen. Eriksen var kanskje ment kjent for kammerladerne sine, men jeg temmelig sikker på at han ohså laget noen egne tennstempelvarianter.

Den riflen tråden begynner med, kan være en Eriksen Eriksen, men Eriksen hadde kanskje vanligvis et noe "mykere" design enn det denne bærer preg av. Skulle gjerne sett noen bedre bilder av låsen.

Det finnes mange forskjellige varianter av tennstempelrifler, her er noen av mine - dette er bare Larsen + 2 Hagen Herkules.

valkyrien

Hei,her er noen bilder av låsen. Den har etter det jeg kan bedømme en meget enkel og solid mekanisme. Det er faktisk tennålen som låser hevarmen til sluttstykket/blokken.

Trond

Dette er neppe noen Larsen og dermed etter all sannsynlghet en Eriksen Eriksen! De er litt sjeldne, så gratulerer!

valkyrien

svovelsvein

Hei.
Trodde ikke det kom flere innlegg på tråden,var tilfeldig inne og tittet.
Dette var morsomt å se,satt og pusset løpet på den,er nok håp for det i allefall.
Etter at jeg la ut dette har jeg funnet en Eriksen omtalt i boka våpen i norge,fasongen på låskassa på den har mange likhetstrekk med min,og sisseleringen på din har også likhetstrekk.
Har veldig lyst til å få den i gang igjen,men tror dere dette er lønnsomt,hva er egentlig verdien på en slik som er i orden,hvor går grensen for hvor mye en skal bruke på den.Dette er det jo ikke noen fasit på,men skulle vært fint å vite slik ca.Er dette i det heletatt mulig eller kan man bare glemme det,i alle tilfeller blir den vel aldrig 100%orginal.
Hilsen Svein.

festus

Originale tennstempelrifler i bra stand går fort for ti lapper og mer har jeg sett, men børsa di blir neppe så mye verd noen gang medmindre du skulle finne de delene som mangler. Jeg tror det mest realistiske måtte være om du kommer over et vrak av samme type som du kan kannibalisere deler av, men i og med at TS-rifler ikke vokser på trær og denne tydeligvis er småsjelden selv til TS-rifle å være bør du i såfall forte deg å kjøpe tippekupong samme dag... En annen mulighet er kanskje å få låne en tilsvarende og få et finmekanisk verksted/ børsemaker til å kopiere delene, men da snakker vi fort om styggmye penger. På den annen side har jeg jo sett folk her på forumet nærmest file flintlåspistoler ut av jernbaneskinner, så man skal aldri si aldri!;-)  Uansett, lykke til, jeg håper du får noe ut av den!
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling