Muskett 1774/41.

Started by Acillevs, 16. February 2012 kl. 17:20:50

Previous topic - Next topic

Acillevs

En bekjendt av meg er kommet i besittelse av en 1774/41.Perkusjoneringen er lik Kongsberg sitt arbeid,men tennklossen er merket med"A",i stedet for kronet "K".
Jeg kom til å tenke på ombyggingen av de 4 linjers kammerladningsgeværene der noen ble omarbeidet på Kongsberg og andre ved Hovedarsenalet.
Er det noen som er kjendt med at det ble utført perkusjonering av flintlåsmusketter ved Hovedarsenalet.Når ble Hovedarsenalet etablert?

Trond

Det er antagelig "bare" en Hovedarsenalombygging, men det er jo en bitte-liten mulighet til at det kan være noe som er mer spennende. Prøv å legge ut et bilde av børsa + et bilde av låsen.

Acillevs

Jeg har nå fått kikke på geværet.I området svansskrue/kammerende er serienummeret innslått fire ganger,to ganger på pipen og to ganger på svansskruebladet.Samme "A" som på tennklossen er innslått på kammerendens venstre side. Oppe på løpet står noe som ser ut som "CI" og foran det en "M".
Dette kan vere Anders Malmberg sin signatur.Skal prøve å få legge til noen bilder senere,men "A" en er kun 2 mm høy og det er en del rust på både lås og pipe så det er ikke sikkert den vil synes.
Er det noen på "Svartkrutt" som lager ladestokker til M 1746 og M 1774,eller vet om noen som tar på seg slikt arbeid?