Marinens Remingtons gevær

Started by Knutakongen, 13. April 2012 kl. 20:22:45

Previous topic - Next topic

Knutakongen

Hei er det noen her på forumet som vet noe historie på dissa og hvor mange som blei ombygd til remington.Har funne lit i boka Norske Militærgeværer etter 1867 men det var ikke så mye som sto om den.Den eg har bilde av er nr over 1200 men det kan da vell ikke være så mange som blei om bygd til Marinen?

The Norwegian

Spørsmålet er vel om Marinen fikk egne nr...er det noen andre merkinger på denne?
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Tinytim

Jeg tror ikke det er beskrevet noe sted hvor mange som ble laget, men nummerserien går fra ca 800 til 1200 og de er merket med årstallene 1868 og 69. De ble helt klart merket om igjen ved omgjøringen. Det kan se ut som om nummerserien er en fortsettelse av 1843 geværene. Ellers er de merket med kronet K og vanlige kontroll merker.
Disse remington geværene finne med 3 forskjellige bajonettfester, vanlig 4 linjers dølle, 1860 sabelbajonett og en omgjøring av 1843 dølle. Jeg har også hatt en uten bajonettfeste men om den har vært sånn fra begynnelsen er uvist.
Låsekassene kan også variere en del i utforming så det er tydelig at dette er prøvegeværer.
Det finnes også en variant på museum i Trondheim med 3 bånd og det skal være den eneste kjente.

Knutakongen

Hei er som Tinytim skriver stor K med krone og nr og kontroll merking og nr på skruene.Skal muligens se på ei i morgen får se korleis merkingen på den er å sammenligne.

Knutakongen

Da har eg noen flere bilder av merkinga av dem er ganske likt uten om den med en stor K på låse kassa.Den med dølebajonett har å pussetein.Det er det ikke ti laga for den andre med klakk til døllebajonett som er først i denne tråden så det er noen varianter av dem.Hadde hvert fint vis det er noen som har slike med anen merking å varianter å sammenligne dem.  

Tinytim

Flotte våpen, er nok mange som kunne tenkt seg en sånn. Interesant å se at de også ble levert med pussestokk, tror ikke jeg har sett det tidligere. Legger ved bilde av 2 stk, den ene med reim har jeg nå og den ser ut til å være tilnærmet ubrukt. Den andre hadde jeg tidligere, den er uten bajonettfeste.Har hatt et par til også, begge med feste for vanlig 1860 dølle bajonett.

Knutakongen

Hei kom over ei med nr 46 så da må nr være lit tilfeldig vil eg tru.Den har å en stor K oppe på kassa som den lengre oppe i tråden.

Roy-Terje Kjoberg

Kongsberg Våpenhistoriske Forrening har på sin side oppgitt produksjonen til 500 stykker rulleblokker til marinen.

http://kvf.no/vaapen.php?type=Rifle&weaponid=RIF0075
Mer samler enn skytter.

JanS

Hvilket årstall finnes på nr.43?;-)
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

JanS

Hvilket årstall har Knutakongen på nr.46?
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Knutakongen