Munnladningsgevær

Started by Bygdedyret, 09. June 2012 kl. 16:43:06

Previous topic - Next topic

Bygdedyret

Kan noen fortelle meg litt om den her?
Den er merket med "krone" og EG på messingen.
Lengde er 1,26m

Browning08

Dette er nok en sivilisert svenske vil jeg tro? Modellebetegnelsen opprinnelig det nok et par guruer her som kan fastsette vil jeg tro

Bygdedyret

Håpa på at den var Norsk men Svensk får vel duge det og.

Trond

Svensk M1815/45, muligens også ombygget i 1838. Kappet vel 15 cm i pipen og en masse i stokken. Er redd denne har minimal samlerverdi, men en ikke ubetydelig dekorasjonsverdi - men slikt er ikke "mitt bord".

Dette er for øvrig originalen til det norske M1825 infanterigeværet, som er verdt 10-15 ganger den svenske originalen om begge er i glimrende stand. Se http://norskevaapen.no/?p=563

Bygdedyret

Takk for svar da er det bare å finne en børsemaker i Gjøvik som kan se om den funker hadde vært moro å prøvd den.
Kjøpte den på auksjon så jeg bryr meg ikke om verdien for den skal aldri selges.

Trond

Det er neppe noe problen å avfyre den og antagelig heller ikke noe en børsemaker kan av- eller bekrefte om er trygt. Overlad den første gang og bruk snoravtrekk med 3-4 m snorlengde. Skjer det intet negativt her, skjer det neppe noe med normalladninger.

Bygdedyret

Tennstiften mangler hvor får jeg tak i den?

jæger justnæs

Denne pistongen/nippelen fra Stocholms Vapenfabrik vil med stor sannsynlighet passe :-)
Best når det smeller!

Orion

Tennstift?
Det finnes ikke på en perkusjonsbørse...;-)
Du mener vel nippelen, eller pistongen?