Avdelingsmerker Kammerlader 1846/55

Started by sotlur, 09. August 2013 kl. 19:57:26

Previous topic - Next topic

sotlur

Har en strøken nummerlik Liege kammerlader 1846/55.
Er ute etter hjelp fra dere med biblioteket I orden som kan hjelpe meg hva disse avdelingsmerkene betyr.

jæger justnæs

Jeg tolker det som at de har stemplet et liten d etter F'en for å skille klarere mellom  Frederiksten og Fredrikstad nevnt på dette bildet fra boka til Sunde. Finner ikke andre som likner.

Avdelingsmerkingen på venstre sideskinne kan muligens være en noe eldre dato? Det kan virke som den dreier seg om Fredrikstad men infanterikorps C istedet for Gervorbne Musketerkorps A på kolbekappa.
Best når det smeller!

sotlur

Takker for info!
Betyr dette at merking på kolbekappe og låskasse er gjort på forskjellig tidspunkt?

Hans T

Ja,da den vart tatt inn for ombygging til m55,og fikk byttet sikte til vinkellamelsiktet og montert skruen til avstandsmåling, så havnet den hos en annen avdeling.

sotlur

Makes sense om vi skal si det på nynorsk.
Angående skruen for avstandsmåling så sitter den jo der, men om noen med dypere kunnskap om våpenet kan forklare meg hvordan den ble benyttet hadde jeg vært takknemlig.
Kunnskap er lett å bære var det en som sa. Takk så langt for opplysningene som har kommet meg I hende!!

Cap'n Redneck

Du plasserer sikteøyet over skruen for avstandsmåling.
Så vipper du opp klaffen på baksiktet med alle lamellene.
Lamellene er avpasset slik at der du kan se en oppreist mann passe inn fra "topp til tå"; der har du sikteskuret du skal bruke for å treffe mannen.
(Forutsatt at du lader med "militær ladning" og spisskule)
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......