Vi sager, spikker og bruker en pavese

Started by jæger justnæs, 06. September 2012 kl. 16:09:16

Previous topic - Next topic

jæger justnæs

For flere år siden snakket jeg med en bekjent som har en kopi av en hakebørse datert ca. 1600 fra et slott i Liseux i Frankrike. Det var da snakk om bruken av hakebørser og de ble også brukt bak høye skjold til beskyttelse mot stein, piler, spyd og andre flygende objekter. Først ble pavesene brukt av bue- og armbrøstskyttere men senere også av luntelåsskyttere i en overgangsperiode.
Nok om det, her forleden ble tråden tatt opp om at børsa burde luftes men fordi den veier nesten ni kilo er det ikke noe for hvermansen å skyte stående med. Jovisst, det er jo bare å støtte den på et eller annet. Her fant jeg ut at det var på tide å lage en pavese til eieren som takk for prøving av diverse rariteter :-)

Litt nettsøk og bakrunnsjekk gjorde meg derimot litt paff, de fleste bevarte eksemplarer er de reneste kunstverk i både form og utførelse, ofte rikt dekorert/malt.
Her valgte jeg å legge meg på en hverdagsversjon med vekt på funksjon framfor estetikk.
Ok, så langt alt vel. Mål? De fantes i en rekke utførelser og størrelser. Her tenkte jeg at det må kunne lagres og transporteres greit, i tillegg lot jeg materialene jeg hadde for hånden være med på laget.
Det ble en midtstolpe og to planker, det som ble skåret av midtstolpen gikk til å lage labankene av.
Høyde 140cm, bredde oppe 55cm og nede 49cm. Midtstolpen er 5,5 cm bred oppe og 7,5cm nede. Satt labankene i lagelig høyde for bærehempene. Lot disse skrå litt bakover, omtrent 4-5 grader for å gi pavesen litt fasong. Ikke så mye fiksfakserier, egentlig. Alt skåret på bandsag og faset med kniv. Smurt inn med linolje, ferdig.

Legger ved litt bilder fra produksjon og bruk.

Utgangspunktet

Bordene merkes

All oppmerking på frihånd

Litt kjapp spikking

Klar for sammensetting

Front

Bakside

Klar for tur, børsa er 170cm på sokkelesten
Best når det smeller!

jæger justnæs

Åja, det var bildene fra skyteriet, ja...

Alt på plass (Foto: Elsa Solheim)

Endelig er dagen her, prøvesikting (Foto: Elsa Solheim)

Det nærmer seg (Foto: Elsa Solheim)

Pent levert :-) (Foto: Elsa Solheim)

Monitor gjør seg klar (Foto: ELsa Solheim)

Undertegnede skyter (Foto: Elsa Solheim)

Grunneieren skjøt bra

Monitor i drevet. Oppildnet etter å ha luktet lunta, so to speak:-D

Meterskive på 50m, skutt på, lappet og skutt på igjen av fire personer.

En god dag på banen, tatt i betraktning av vi var ferske i luntefaget.
Alle skutte kuler ble gjort rede for :-)
Her ble lader med 90 grains Wano PP, linlapp og .735 rundkule.
Tennhullet var litt langt og trangt så vi slet litt med treg tenning.
Likevel klarte vi å holde skuddene tålig samlet.
Takk for turen!
Best når det smeller!

runastav

Dette så kjekt ut ja, kjøpte du den flotte lunta i Tyskland JJ? Flott børse
MVH Runar

jæger justnæs

Jepp, lunte i alle fasonger fantes der nede men det var vel bare en som solgte ferdig preppet; vår venn Jeff Tanner :-)
Dette var en god grunn til å komme seg videre med eget prosjekt ;-)

TB
Best når det smeller!

krutnarr

Wow.
Den smallt jo :-D
Grattis til eier for endelig å få prøveskutt ei fantastisk flott bøsse.
Pavesen ble jo riktig så fin den Hr.Justnæs. Kan brukes på søndager uten videre blyksel.
Muligens stubbebryter hadde fungert bedre ang. vekt på musketten, men det er en smaksak.

Øyvind F.

Moro med litt luntelåsstoff. Det er ikke rart de første musketerene brukte paveser. Langbuen var egentlig mye mer effektiv sammenlignet med musketten, men mens det tok ti år eller mer å utdanne en bueskytter kunne en bondetamp utdannes til musketer på en liten uke.

Britene vurderte faktisk seriøst å bruke langbueskyttere ved Waterloo fordi buen aldri klikket, kruttet ble ikke vått og den avga ikke sjenerende røyk. En bueskytter kunne ha to–tre piler i luften samtidig og kunne skyte et dusin piler på den tiden det tok å lade en armbrøst eller muskett. Effekten ville vært ganske lik en mitraljøse. Da ville jeg likt å ha en pavese å gjemme meg bak også, selv om pilene ofte kom fra oven og ikke rett forfra. Det var vel romanforfatteren Bernard Cornwell som påsto at 1000 langbueskyttere ved Waterloo ville vært nok til å vippe slaget den ene eller andre veien.

Jeg kjøpte litt ubehandlet hamptau i Tyskland. Synes ikke noe om de sterke fargene :knegge:
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

Spennende dette med lunte, ja :-)
Jeg valgte å kjøpe ferdigpreppet snøre tross fargen. Har tidligere prøvd å preparere selv -både hamp og bomull -men for egen del ser jeg at det ikke er lett å framstille en som er jevntbrennende og fri for fresing uten litt trening. Men en dag får jeg det nok til! Regner med du fikk med en brukbar bruksanvisning for produksjonen?
Best når det smeller!