Nipler til italienske revolvere laget av bronse.

Started by nevS, 08. August 2012 kl. 18:32:10

Previous topic - Next topic

nevS

Hei alle

Jeg har en pietta 1858 shooters edition revolver i kal .44
Denne revolveren er av fineste kvalitet laget av spagetti og pizza folket,
siden denne revolveren har bedre toleranser har den også "bedre" nipler enn sine billige søsken.

Jeg har i lange tider brukt nipler til billigrevolverene i denne,
Her i forrige uke satt jeg å så på nettsiden til Track of the wolf og fant bronsenipler laget av en legering fra et selskap som kaller seg AMPCO, Niplene er laget av et selskap som kaller seg TRESO ltd.

Etter noe googling rundt niplene i bronse så fant jeg ut at disse måtte prøves siden de fikk gode skussmål på mange utenlandske nettsider ang svartkruttskyting om at de var mer solide enn stål og tålte mange ganger mer skyting enn vanlige herdede nipler fra våpenprodusentene.

Jeg er på ingen måte i mot å kjøpe dyre deler bare de holder mål men når jeg skal betale over hundrelappen pr nippel blir jeg litt harm og velger et billigere men brukandes alternativ selv om jeg i det lange løp hadde vært tjent med å bruke de dyrer delene.

Jeg bytter nipler når de er slitte eller blitt vanskelige å få på hettene, noe som var på tide på min revolver nå.

Tilbake til bronseniplene:
Fikk lapp i postkassa i dag som det var skrevet at en snill Onkel i usa hadde sendt meg en pakke som jeg måtte hente.

I  esken lå det et sett med nipler til revolveren og litt annet småtteri,
Jeg så på niplene og tenkte: disse kan da ikke passe, der tok jeg grundig feil.

De tok gjenger lett som fy og var bare å skru inn uten den litt lurvete lugginga som var med de originale billigniplene, og etter en test uten krutt datt hettene av som de skulle.

Hettene må fortsatt klemmes litt men mye mindre enn før så foreløpig ser dette meget lovende ut.

Lenke til nipler
Niplene til Pietta er 6mm med 0,75 stigning.

Fortsettelse følger
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

jæger justnæs

Høres bra ut, nevS.
Selv har jeg til gode å prøve bronsepistonger i perkrevolveren men er godt fornøyd med disse i andre våpen. Money well spent, som det heter på nynorsk :-)
Best når det smeller!

nevS

Niplene er testet og funnet gode nok.
kan være lurt å rufse de til litt for å få hettene til å sitte bedre, har bare prøvd med #11 hetter foreløpig.

Det ligger en boks med #10 hetter her som jeg skal prøve for å se om de sitter bedre.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

aho

Hei

Endte opp med en shooters her omdagen,.Pistongene har fått vel mye juling ser jeg.
Linken til pistongene du kjøpte funket ikke,.Ser de har til new / old revolver,min er nok fra 80 årene engang.
Regner med det må gå under "old"?
Ps! hva slags lading bruker du?

nevS

Hei

6x0,75 skal stigningen være.
Ser at Track har desimert utvalget på nipler siden jeg skrev inlegget.

Hvis du har en Pietta kan du bruke hvilken som helst Pietta 6 MM nippel.
De bør ikke koste mer enn en 50 lapp i stål hos børselars.no, Jeg anbefaler at du ringer de.

om du filer vekk den sammenbankede kanten litt så kan du strekke de niplene du har en stund til.

Ladningen som jeg bruker er som så mange andre 24 Gn FFg eller FFFg.
Mellom krutt og kule bruker jeg smurte filtpropper fra Track.
Denne ladningen som jeg bruker er rett å slett valgt en eller annen gang siden røret på kruttflasken slapp den.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.

aho

Hei.

Bestillte meg beryllium fra Buffalo Arms, .Så får vi se hvordan det blir med "hold " på hettene.

:-) NIplene som stod på hadde fått skikkelig juling,