Baker Rifle (egentlig glattboret) Replica

Started by sotlur, 16. August 2012 kl. 18:50:17

Previous topic - Next topic

sotlur

En sånn er på vei til postkassa mi. Den er det ikke boret tennhull på, og div spørsmål trenger svar!
Fremgangsmåte for å få godkjent og registrert rifla slik at hullet kan bores.
Diameter og hullplassering på fenghull.
Ladedata både med kule og hagl.
Hvilken type flint passer?

Er så nostalgisk at harejakta i år kommer til å foregå med denne flintlåsen noen dager i det minste... Bilder vil følge om jeg får registrert purka tidsnok!
Takknemlig for innspill!

Mr. Pitt

2mm hull.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

jbw

Jeg ville bore hullet en anelse højere

reldor

Tennhullet bør være over kruttet i panna...hvis hullet blir dekket til av
kruttet i panna vil det bli treg tenning.
Det er flammen fra panna som skal tenne drivladningen.

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

reldor

Religion er menneskets seier over fornuften.

sotlur

Mailen kom og er lest. Fikk dessverre ikke rotet meg til å svare og takke så det gjør jeg herved!
Fikk flint i posten sist uke, men i en travel hverdag med jobb, jakt og unger har jeg ikke fått forsket noe særlig enda. Det eneste jeg har observert er at det ikke akkurat er noe gnistregn å skue når flinten treffer stålet. Hanen stopper i dugelig avstand fra panna også så justeringer i henhold til mailen må prøves. Fikk vel ikke fler enn et av tre forsøk til å antenne kruttet i panna. Nå skal det sies at jeg ikke har finere krutt enn ffg på lur heller..
Får se til uka om tiden strekker til. Tilbakemelding følger.

sotlur

Da har låsen behendig blitt adskilt. Gikk på med smergelpapir og polerskive for å få friksjonen på et minimum. Så ut som siste finish var utført med grovrasp av en børsemaker som til daglig går med hvit stokk... Nå er det i alle fall mye bedre.
Filte på hanen så den kan bevege seg lenger fram slik at flinten ikke stopper ei håndsbredd fra panna lenger, og monterte flinten litt lengre fram i klypa. Til slutt kilte jeg en chims inn i u-en i slagfjæra og merket stor forskjell på stramheten i den.
Til sammen ser dette ut som at gnistregnet er mye bedre og ikke minst nærmere panna.
Med 2fg fikk jeg fyrverkeri i fengpanna i 7 av 8 forsøk. Trolig vil det bli enda bedre om jeg en gang får kloa i 4f (?) fengpannekrutt.
Følgetongen går videre...
Håper på innspill og råd fra dere som har plundret mer med dette enn meg.
Skyter for det meste med svart på grunn av nostalgi og interesse for historie og mekanikken, men dette er første gang jeg roter meg borti flint. Innser at en kan drive med verre ting enn gamle børser...:-)