VM 2012 i Tyskland

Started by jæger justnæs, 09. August 2012 kl. 20:54:07

Previous topic - Next topic

jæger justnæs

Det nærmer seg avreise til VM.
Tenkte jeg skulle dra i gang en tråd her, det ligger allerede en på det det engelske forumet.
10 norske deltakere med 57 starter, 399 deltakere og 1734 starter totalt.
De fleste fra norge samåker i buss med svenskene, tre mann med skarre-r tar ferga til Hirtshals og bil derfra til Pforzheim.
Har sånn tålig kontroll på hva som skal i bilen, den blir kanskje ikke stufull men sabla tungt lasta. Skal jaffal ikke gå tom for kuler :-D
Øyvind og Frode ankommer her på fredag kveld og så peller vi oss nedover lørdag morra.

Skal skyte seks klasser med tre våpen og har som hovedmål å ha det gøy og unngå sisteplasser i alt. Det hårete målet er å karre seg en fjerdedel opp på lista hvis alt klaffer. Poengmessig håper jeg å klare henimot treningsresultat.

Det er satt opp våpenkontroll og trening søndag, mandag og tirsdag. Grunnet mange deltakere må vi også starte ballet med å skyte Minie Original på tirsdag ettermiddag og hvis værvarselet slår til kan det bli en utfordring å få det til å gå bra i heten.
Det ligger ute en del informasjon på det tyske skytterforbundets sider.
Regner med at de er raskt ute med resultater.

Skal bli spennende å skyte på elektronikk med svartkrutt, 13 skudd på samme skive og alle treff vises på skjerm. Deilig å ikke måtte pakke skivekikkerten for ei gangs skyld!

Vi skal forsøke å komme med litt oppdateringer her. Blir det helt stille har det gått heilt på rattata! Uansett ikke noe fare, lever for og ikke av dette her :-)

Typisk treningsøkt, vi disponerer et jorde -tusen takk til grunneier!
Dette er i innspurten og vi har kjøpt parasoller for å lade tørt i duskregnet og få litt mer riktig lys på siktene. Skal bli deilig å skyte under tak!
Best når det smeller!

qualibra

Jeg vil bare ønske alle som skal til Tyskland på VM,
lykke til med skytinga, og ønsker dere alle en riktig fin tur .

Dette blir for litt for stort og mektig for undertegnede , som holder seg hjemme
med stiftantendningseksperimenteringen sin .

Hilsen Eldar .
qualibra

Øyvind F.

Ja, da var det klart for avreise til VM. De obligatoriske dårlige generalprøvene er skutt, bilen er vasket og forhåpentligvis er de korrekte våpnene pakket ned.

Den norske troppen består av:

• Atle Bergersen (rifle)
  • Kjell Bergersen (rifle og muskett)
  • Dagfinn Torp (rifle, muskett og håndvåpen)
  • Rune Stensrud (rifle og håndvåpen)
  • Sondre Nordhagen (rifle og muskett)
  • Oddvar Deberitz (rifle, muskett og håndvåpen)
  • Dag Magne Winge (rifle og muskett)
  • Tor Bjarne Justnæs (rifle)
  • Frode Mølland (rifle og muskett)
  • Øyvind Flatnes (rifle og håndvåpen)

Vi skal prøve å holde dere oppdatert med bilder og rapporter, men ting kan tyde på at det blir travelt der nede. Konkurransene begynner altså ikke før på tirsdagen da ganske mange av oss skal i aksjon i Minié original. I tillegg skal jeg skyte Maximilian replika, Pennsylvania replika, Lamarmora original, Whitworth replika, Vetterli replika og Mariette. I det siste er det Maximilian som har gått best, mens jeg sliter i Minié. Målet er å slå mest flest mulig andre og krype over 90 peoeng i flest mulig klasser.

Nå må vi bare passe på å ikke undervurdere alle disse utlendingene :knegge:
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

runastav

Hei Svartkruttvenner!
Tvi tvi karar, dette går nok bra;-) Ja send massevis av bilder av våpen og folk og utstyr etc! Hmmmm Tyskland, billigt ØL og der
Mvh
Runar

krutnarr

Ja dere må ha en fantastisk tur. Sikker på at det blir det beste VM ever. (ikke for å legge inn noen høye forventninger ;-) )

Dette kan bekymre envær poengsanker:
> Hmmmm Tyskland, billigt ØL og der
> Mvh
> Runar

:-D

jæger justnæs

Gjengen fikk besøk av krutnarr som hadde med kjøbekage, fint skal det være ;-)
Best når det smeller!

jæger justnæs

Natta fra Pforzheim. 18 timer på farta, i morra begynner moroa ;-)
Best når det smeller!

kruttmester

Kos dere noe aldeles voldsomt og lykke til med skytingen. Vi heier på dere:ok:

Øyvind F.

Dessverre kommer vi ikke på nett på hotellet, så derfor kommer det bare smårapporter skrevet på mobil.

I dag har undertegnede, Tor Bjarne, Frode, Kjell og Dag Magne skutt Minié original. Sett med norske øyne var forutsetningene vanskelige: over 30 grader og skarpt lys. Frode fikk 79 poeng, jeg 76, Tor Bjarne 73, Kjell 64 (?) mens Dag Magne skyter nå. Ingen bra start, men godt å komme i gang. Et spansk fruentimmer var oppe i 94 poeng og er best så langt, så vi ligger et stykke bak de beste.
Øyvind F. - forum admin

jæger justnæs

En lang åpningsseremoni er over i varmen, snaue 30 grader klokka åtte på kvelden er uvant kost. Skjøt ok samling i Minie i dag men fikk dårlig betalt. Kom allikevel ikke sist og er fornøyd. Frode ble dagens skytter, gratulerer!  Godt. å være i gang, i morgen skal jeg skyte Whitworth, Vetterli og Pennsylvania. Mye gøy å se på også, både god skyting og ting til salgs.
Best når det smeller!

krutnarr

>  Frode ble dagens skytter, gratulerer!  

Takk for en "liten hilsen" fra dyskland. Frode som dagens skytter? WOW. Den så æ ikke komme. Fantastisk. Det lover himmla bra for videre prestasjoner. Her hjemme sitter flere og bare venter på gode resultater som vi vet kommer. DAM!!!!! dere har det virkelig som blomma i egget just nu......

Øyvind F.

I dag var det ikke så mye bra norsk, med untak av Rune Stensrud som tok en femteplass i Colt, dvs. original perkusjonsrevolver. Fem mann lå lenge med 95 poeng, deriblant Rune, men en spanjol skjøt senere 97. Rune måtte ta den lette turen opp på podiet under medaljeseremonien.

Selv åpnet jeg dagen med 83 i Vetterli replika. Katastrofe, men i hvert fall ikke sist. :-) Bedre gikk det i Whitworth replika der det ble 93. Her var det litt stang ut med blant annet 9,9, 9,9, 9,8 osv. Er likevel fornøyd. Det ble en 20 minutters pause i min serie da en upresis australiener skjøt i filler en kabel elektronikken. Jeg hadde to skudd igjen, men jeg fikk inn to niere med kald pipe.

Dagen ble avsluttet med 88 i Pennsylvania replika, som er helt greit. Johan Karlsson fra Sverige satte ny verdensrekord i originalklassen med 97 poeng. Tor Bjarne skjøt 79 poeng i samme klasse, 87 Whitworth original og 83 i Vetterli original.

Frode skjøt 85 i Vetterli replika og 88 i Whitworth replika.

Resten har vi ikke helt kontroll på, men det ble litt ned på listene.

Øyvind Flatnes, McDonalds, Pforzheim.
Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

Dagfinn Torp tok i dag en sterk fjerdeplass i Lamarmora replika med 95 poeng med seks tiere og en tellende åtter. De siste fire skuddene var tiere. For en kald postmann! :-D
Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

VM-monumentet med liste over alle deltakerlandene.

Det var store mengder våpen til salgs, noe Oddvar ser ut til å nyte.

På 100-meteren måtte skytterne ligge på benker.

50-meteren.

Frode har brevkurs i søm, og brukte de siste minuttene før åpningsseremonien til å sy inn dressen.

Fra åpningsseremonien på torget i Pforzheim.

Avisoppslag fra Pforzheim Zeitung.

jæger justnæs i passiar med Ueli Eichelberger. Sistnevnte hadde en halvtime senere skutt 98 poeng i Whitworth original og vant klassen.

Rune Stensrud tok femteplassen i klassen Colt og fikk komme opp på podiet for å motta diplom.

Sondre skyter riflemuskett.

En dyktig franskmann solgte flint til svartkruttvåpen, pilespisser og disse flotte flintknivene.

Tilskuerene kunne følge med på resultatene på storskjerm i butikken.

jæger justnæs og arilar diskuterer skytingen.

Flintlåsmusketten spytter ild.

Kjell skyter flintlåsmuskett.

Dagfinn Torps serie i Lamarmora replika som holdt til fjerdeplass.

Her er Dagfinn på podiet og henter diplom.

Nordmennene er samlet.

Johan Karlsson tok gull i Miquelet original, med arilar på tredje.

Fra haglebanen.

En due faller.
Øyvind F. - forum admin

runastav

Hei Svartkruttfolket!
Flotte bilder Øyvind, lurte på ein ting. Det er jo ofte de samme skytterene som går igjenn og vinner allt, kass laderutiner har disse proffene monn tru? Legg merke til at de skyter som regel godt med alle typer våpen. Så Øyvind dersom dere har spionert på proffene så vil almuen gjerne få høre om hemmelighetene som proffene holder for seg selv:-( Grunn til at jeg spør er enkel, proffene bare gliser når du spør dem så her må det spionering til
Mvh Runar

Frode

De har ikke noe spesielt alle våpen må testes og skytes mye med!! selv om våpene er like kan noen gå godt med 62grain mens andre trenger 57grain! ingen er like må testes,skytes,testes osv...
Må igrunn ha et skudd om dagen!!

jæger justnæs

Dette med lading er et stort område.
Det sies at resultatet ligger i detaljene.
Alle gjør ting på sin måte, jeg har troen på å gjøre alt så likt som mulig fra skudd til skudd. Har oppfattet det som "riktig" å skyte uten lade/pussestokk montert under rifler/musketter. I Tyskland så jeg begge deler. Uansett må man som Frode sier finne den kombinasjonen som fungerer best. Og her er MANGE variabler...
Når det kommer til setting av kuler så jeg alt fra at de ble presset passe fast ned til omtrent hamret ihjel. Noen gav ikke likt antall klask med ladestokken heller, det kunne virke som de hørte på klangen om kulen var riktig satt eller ei.
Og når alt det ladetekniske er perfekt kommer man til skytteren, jordrotasjonen, planetenes plassering og flaks for å nevne noe :-D
Det som er sikkert er at de som skyter best vet nøyaktig hva de gjør. Tilsynelatende, ihvertfall...
Best når det smeller!

Øyvind F.

Det har nok ikke så mye med laderutiner å gjøre, det var ikke noe revolusjonerende som jeg så i hvert fall. Det er ikke så vanskelig å få et svartkruttvåpen til å holde tieren på 25, 50 eller 100 meter, men å holde det i ro, takle lyset, vinden, presset osv under et VM er det kun de som skyter tusenvis av skudd i året som klarer. De slipper ikke skuddet før de vet det går dit de vil. De som vinner er rett og slett de beste skytterne, med godt utstyr – fra våpen og kuler til briller og skytterbekledning.
Øyvind F. - forum admin

jæger justnæs

Sliter med opplasting av bilder, fikk til dette :-)

Gutter i en av godtebutikkene, her representert ved Stifters Gunflints
Best når det smeller!

runastav

Hei
Sjå der ja, rekna med at ungdommen hadde  fulgt godt med ja;-)
Javel, men han svensken så skyte så inn i gampen godt med muskett noen som har ladedataene han bruker????
Mvh Runar