Gammel flintlås

Started by Acillevs, 20. October 2012 kl. 10:46:33

Previous topic - Next topic

Arnstein Homstad

Noen som har noen formening om hvor denne stammer fra??

Orion

Synes dette ligner på DkN 1791 Infanteri Muskett. Men er ikke helt sikker. Men det er det sikkert andre her på forumet som kan svare på.:-)

Arnstein Homstad

Den var med på en handel for noen år siden, og har bare blitt liggende i en skuff.. Prøvde å få kjøpt børsa den sto på (ombygd til perk) men den var desverre ikke til salgs og ligger nok på mørkloftet og støver ned fremdeles... :-(

Arnstein Homstad

Da har jeg lagt ut denne for salg under marked.

 Noen som kan anslå verdi?

Mr. Pitt

Har bare Hærmuseets årbøker å se i, blir litt begrenset men syns at den ligner mest på en flintlås fra ca. 1750.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Trond

Hvorfor ikke til M1774? Det var antagelig vel så mange M1774 her til lands som av samtlige andre danske musketter til sammen. M1791 opplever jeg som særdeles sjelden (men låsen er nesten dønn lik den på M1774).

Hva med å gi oss et eksakt mål på lengden av låsblikket?

Arnstein Homstad

Låseblikket er ca 17,8 cm langt :-)

JanS

Låsblikket er da nærmest M/1748 på 18cm.:-)
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

The Norwegian

#8
Den ser helt lik ut som den jeg har, det skal være en 1748 etter sigendes, selv om det står ca. 1730 på net siden
http://www.gammlevaapen.net/side45.html
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Acillevs

Låset på din muskett ser da ut til å vere lenger enn den som innlegget omtaler og er adskillig mer "bananformet",hva er lengden på låsblikket på din 1730/1748 muskett?
Så vidt jeg kan se utfra bildet av ditt gevær er løpet åttekantet og da kan jeg vanskelig forestille meg at utgangspunktet er en Kronborg m/1748 (1746)

Trond

Jeg har målt låsblikkene på 6-7 M1774'er (med tommestokk) og de ser ut til å variere mellom ca 17,6 og 17,9 cm. Til sammenligning er f.eks. min M1791 bare såvidt over 17 cm lang. Den er også veldig lik M1774 blikket i krumning ag bakre avslutning, så jeg finner det "overveiende" sannsynlig at det antagelig hører til en slik.

JanS

Ifølge Hærmuseets årbok 1960, side 155, står det at M/1774 låsblikket er 17cm langt.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Acillevs

Man skal ikke avfeie at låset kan tilhøre en 1746,da målene på den aktuelle låsen ligger innenfor toleransene for denne modellen.
Den sikreste identifisering hadde jo vert et foto av våpenet den har tilhørt.Er det mulig å frembringe?

Arnstein Homstad

Har desverre ikke mulighet for å få tatt bilder av børsa den sto i. Den børsa den var brukt i før denne ble omgjort til perk hadde 4-kantet løp den bakerste delen og er nok ikke militær i det hele. Gammel kassepipe kanskje?