Hylseforming .577-450

Started by Martini-Henry, 30. October 2012 kl. 6:23:23

Previous topic - Next topic

Martini-Henry

Siden fruen ikke vet å verdsette de viktige tingene i livet, som gamle våpen, svartkrutt og steinharde utfordringer rundt tilgangen på avleggs hylser, så får jeg heller drive litt seriøs selvskryting her inne.

Bildene er fra prosjekt "Forme 24-kalibers haglpatroner til .577-450", også kjent som "Hvordan ødelegge fine messinghylser på kreative måter". Men knøvlingen i kjelleren ble faktisk etter hvert kronet med suksess.


Her er to ferdige hylser ved siden av originalemnet, 24-kalibers haglpatroner.


Til å begynne med gikk alt i ball, og jeg ødela en haug med fine patroner.


Til slutt hadde jeg en liten neve ferdige hylser som jeg skal tørre å lade og skyte i Martini-Henryen min. De som ligger er de ødelagte hylsene, og de to-tre til høyre ble kappet for korte. De får være saluttpatroner til nyttårsaften.

multifasciatus

Hei




Syslet litt med det samme forleden, fikk sprekker gjennomgående,som ser ut som tretthetsbrudd .
Lendgderetning hylsekropp.Hylsene ble lønnet ut osv.
Har du lot nr på hylsene dine?Regner med det er Magtech.

Martini-Henry

Hei, jeg har ikke lotnummer foran meg her nå, men skal finne det fram i kveld. Ut fra det du beskriver har du fått noe som likner på strekkmerker i hylsekroppen. Det fikk jeg også på noen av mine, og de vurderer jeg å kassere.
Fremgangsmåten fikk jeg av en grei kar her på forumet, og den fungerte ganske bra:
Kappe hylsa, gløde, smøre, og så ta steg for steg i sizedia - mens jeg skrur ned dia cirka en halv omdreining for hvert drag. Jeg fant ut at det var viktig å spre smøringen på nytt mellom hvert drag, eller så kan den legge seg som pytter på siden av hylsa, og få hylseveggen til å klappe sammen når du presser den opp i dia igjen.
Når jeg er omtrent halvveis, gløder jeg på nytt (hele tiden til hylsa er blå) og fortsetter prosessen til hylsa er ferdig.

Nå har jeg ikke skutt noen av hylsene ennå, men jeg regner med at i hvert fall noen av dem kommer til å sprekke ved første avfyring. Enten fordi de er glødet for mye, og har blitt sprø, eller fordi det er usynlige svekkelser i godset etter formingen. Likevel håper jeg at mesteparten holder sammen og tåler noen avfyringer og omladinger. Uansett er tilgangen på hylser forenklet, og langt billigere enn å bestille fra utlandet, slik jeg har gjort til nå.
PS, jeg bruker en ganske tyktflytende hylsesmøring fra Redding. Jeg fant ut at det fungerte bra å vanne den ut litt på forhånd.

sotlur

Har du byttet ut utstøteren med expander, eller får du det til likevel?

proud.norwegian

#4
Selv former jeg til Snider.... men prinsippet er likt.
Jeg bruker batteri drill og hylse, som vist,  gløder  til blått... rett i kummen.
Ser han bruker en mellom die..  der kan dere bruke .577 Snider Sizing die ...

Forøvrig ... se video:http://youtu.be/rDRnSOrPbho

Martini-Henry

Nå har jeg sjekket hylsene. Lotnummeret er 0009, og det er Magtech-hylser det er snakk om. Jeg bruker ekspanderen du laget il meg, Sotlur, men ikke på de aller første. Det går bra både med og uten, men sjansen for å lykkes er nok større med å bruke ekspanderknapp.

Balcar



Disse hylsene er laget med RCBS form-die sett, som består av 3 dier, der hylsa tas inn i tre trinn, og kuttes i den siste, og files plant. Disse er laget av en kamerat som også anbefaler å bruke RCBS vannbasert tynt fett. Selv med dette diesettet må man regne med ca 25 vrak pr 125 stk ferdig. Dette gir allikevel en grei pris, men jeg har selv prøvd med vanlig die sett, uten særlig hell. Vi anbefaler form-die settet selv om det koster litt.

Martini-Henry

Hvor får man kjøpt dette hylseformingssettet?
Da jeg kjøpte ladediene mine fra Lee, bestillte jeg en ekstra size-die. Tanken er å få den dreid ut i halsdelen, slik at jeg kan bruke den som mellomstegsdie i formingen. Men det fungerte altså fint uten slik mellomstegsdie også.

sotlur

Satte inn hjemmedreiet expanderknapp i sizerdia, og former som Martini Henry beskriver. Hadde brekkasje på ca 15% slik. Eneste forskjell er at jeg glødet hylsene til kirsebær i stedet for blå.
Har skutt noen hylser 4 ganger uten tull. Dette gjelder da kun de hylsene som kom visuelt perfekt gjennom prosessen.
Siden jeg er et surrehue benytter jeg herved sjansen til å takke trådstarter for kulene han sendte som takk for expanderen jeg dreide for ham!

proud.norwegian

#9
Re. forming...  jeg former også .348 Winchester til 12.17  .. samme prosedyre gjelder:
Batteri drill og hylse..  gløder til blått ... rett i vann.... hvis motstand... ny gløding.
Hvorfor ikke bruke Snider sizer som mellom stasjon?
 http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/910824&ff_pos=1&ff_origPos=1&ff_simi=99.88&ff_TrackGUID=5092F338-3BCB-61F3-61C1-1414141854E9
Obs...  messing glødet til rødt ...  kan gi bløt messing..  som forblir bløt...  
 For å få likt trykk fra gang til gang... etterstreber jeg messing med "hold" på kula... gjerne også "crimp" av samme årsak.
Gutta på Britisk Militær Forum har holdt på med dette i årevis.. masse tips på nettet....  samt noen advarsler om
bruk av omformede "Ballon Head"   hylser  ...  konklusjon...det går gjerne godt!

Martini-Henry

Hei, Sotlur. Har du fått testet kulene? Får du noe fart i dem? Si fra om du vil ha flere. Tusen takk for ekspanderen. Jeg fikk endelig tatt den i bruk etter at de dreide dritthylsene jeg kjøpte fra england begynte å revne. Det ble på en måte sparket bak som jeg trengte for å komme i gang med formingen.
Proud norwegian, jeg trodde .577 snider var rettveggede hylser?

proud.norwegian

Helt feil... :-)
Det blir definitivt hals når vi bruker die settet til Lee... Sizer dien presser hylsehalsen ... slik at vi/du kan lade med .577 kuler.
Dette gir medioker presisjon...  det brukes derfor .590 kuler ... ergo må halsen utvides igjen til .591
Hvilket igjen betyr... mere gløding... spesial expander :-).... samt at kule isetteren ikke passer!
For dere som skal ned til .450 ... er snider en "billig" vei og gå... formesettet til RCBS koster en formue!

Martini-Henry

Ja, der tok jeg jammen feil. Måtte finstudere noen bilder av .577  snider, og da så jeg at det var hals på dem også. Vel, hals... Kanskje mer tyrenakke?:-D  De der formediene var sinnsykt dyre. Ladediene også. Fytte grisen. Heldigvis er lee ganske overkommelig i pris. Tror jeg skal holde meg til dem foreløpig.

sotlur

Hei!
 Har ikke fått puttet kulene fra deg i ei hylse enda. Litt tidsklemme, og jakta styrer det meste fram til og med februar....
Ser fram til bedre tider utover vinteren.Uansett trengs ingen andre remedier enn en sizedie og da helst med expander til å forme hylsene. Forholdsvis billige Magtechhylser gjør at en viss brekkasje kan tillates. Har 50+ med bra hylser til nepaleseren som ikke ser ut til å lide etter flere gangers omlading.

Martini-Henry

Hvordan lader du disse hylsene? Bare for å sjekke volumet, kjørte jeg 85 grs wano p i en av de omformede hylsene. Det var rimelig god plass nedenfor flaskehalsen, og da melder spørsmålet om filler seg fort. Vet ikke om det er helt trygt å kjøre på ubegrensede mengder med bomull når det er så god plass over kruttet. Jeg er litt redd for at trykket skal bli større enn børsa tåler.

sotlur

Jeg har brukt 70 grains sprengkrutt. Blir dugelig med plass igjen i hylsa da. Fyller opp med semulegryn, så pappskilling, fettkake og til slutt pappskilling.

qualibra

Hei .

Du klarer nok ikke å skade bøsja med filler nedenfor hylseskuldra,
men det som kan skje er at hylsa strekker seg skjeiv, og det er jo heller
ingenting å ønske seg .

Hvis du tar semulegryn og blander den 50/50 med fineste korning svartkrutt,
og bruker det som fyllstoff, så har undertegnede god erfaring med det i MH ladninger .
Rør godt om så du er sikker på at det er best mulig blandet .
En jeg kjenner, sa han  hadde blandet semulegryna inn i sjølve drivladningen
med godt resultat også, men dette kan jeg ikke skrive under på da erfaringen mangler .
Det står mer om dette tema i arkivet her på forumet .

Lykke til .

Eldar.
qualibra

Martini-Henry

Det var litt betryggende å høre, qualibra. Tror i første omgang jeg prøver meg med noen semulegrynsladninger, og så får vi se hvordan det går. Når man blander krutt og semulegryn, er det meningen man skal blande 50/50 i vekt eller volum? Gryna veier nesten en tredjedel mindre enn kruttet sw#3. jeg har pleid å blande i volum, men er usikker på om det er rett.

qualibra

#18
Hei .

Omforladels, jeg glømte å si noe om det var volum eller vekt .
Det måtte da vel væra volum, men da du spør , så blir jeg i farten litt usikker, faktisk .
Detta begynner å bli noen år siden, så nå føler jeg meg på vaklende grunn her .
Noen fler som har synspunkter ?:-D

Rekylen ble i allfall lettere, og hylsene holdt seg rettere .(rimet var ikke tilsiktet)
qualibra

proud.norwegian