Ukjent våpen?

Started by Tinytim, 04. November 2012 kl. 9:19:46

Previous topic - Next topic

Tinytim

Fikk tak i et gevær med merklig mekanisme her en dag. Legger først ut noen bilder av våpnet utvendig for å se om noen kan gjette hva dette er for noe. Hvis noen har sett en sånn før og har noe info om opphav så hadde det vært kjekt. Bilder av mekanismen kommer seinere.

festus

Det kan se ut som den kan deles i to, så jeg vil gjette at dette er mekket ihop for diskret tjuvjakt under krigen...
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Tinytim

Den kan ikke deles, iallefall ikke lett. Og den er nok mye eldre enn den krigen du tenker på.
Geværet er enkelløpet.

Jon

Ser vel ut som om man vrir fremre delen av låskassen og løpet tilside for å legge inn patron. Regner med at en av avtrekkerne er til å spenne opp med. Mener jeg har sett avbildet lignende mekanisme en eller annen plass

arilar

Gissar på dolt slaglås med hanen placerat helt centralt:confused:

Tinytim

Den er ikke til å vri, og det er heller ikke en skjult slaglås, men geværet er en munnlader.

reldor

Er det slik at man trekker mekanismen fra hverandre....?
Løses ut med avtrekkerbøylen.....

R
Religion er menneskets seier over fornuften.

festus

Hmmm... Curiouser and curiouser...Er det et fenghull jeg skimter på høyre side? Eller er det kanskje en underhammer med hammeren skjult av fortreet?...
- Rudyard Kipling

Tinytim

Nei- ingenting trekkes fra hverandre, og det er heller ikke en underhammer, men selve mekanismen er skjult av treverket. Jeg har ikke skjønt hva den "dingsen" på høyre side skal være til, ser ingen funksjon.

festus

Spennes den kanskje med avtrekkerbøylen?... Synes det ser ut som den er hengslet i forkant.
- Rudyard Kipling

Tinytim

festus

Eller er avtrekkerbøylen selve hanen? Artig med slike små detektivkonkurranser. :-D
- Rudyard Kipling

festus

- Rudyard Kipling

reldor

Det eneste jeg ser for meg da er nåltennig eller "kruttlapp" tenning....

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Tinytim

Det stemmer, det er en form for nåltenning, en ganske lang nål som spennes med den fremste avtrekkeren og løses ut med den bakerste.

Geværet er på mange måter ganske primitivt, kan det være en forsøks greie?
Løpet er merket LH, er det noen som vet om L.Hagen brukte forkortninger av navnet?

jæger justnæs

Jeg føler meg ganske viss på at man ved å dra/skyve den fløyen på høyre side av pipa så vil man kunne svinge den rundt akslingen i bunn mot høyre eller venstre.
Bakladet med papirpatron som kan minne om den for Chassepot.
Ellers kan geværet være frontladet men jeg synes det virker feil for låsens oppbygning.
Artig nøtt, håper det dukker opp en god dokumentasjon med tiden!

JJ
Best når det smeller!

Tinytim

Den lar seg ikke svinge selv om man skulle dra i den greia på høyre side,den går ikke gjennom kassa, ser ut til å være festet i den fremre delen. Den fremre delen med løpet er skrudd hardt inntil den bakre delen med de to mutterne, i tillegg er det en tapp innvendig som hindrer sving.Hvis det hadde vært slark mellom delene så hadde det ikke vært gasstett.

qualibra

Hjemmelaget må det vel væra ?

Jeg ber om litt storsinn og overbærenhet med en gammal,
ensporet og fantasiløs stakkar,
men je syns forslaget om tjuvjakt under WWII virker plausibelt
enda, og særlig etter at mekanismen og måten den er framstilt på
ble synlig .:-D
qualibra

Justme

Hei, Jeg prøver en gjettning,Den delen som kommer ut fra "kassa" låsen er den i bevegelse når man trekker av?
Om den gjør det, kan man sette en tennhette i hullet slik at den tenner direkte inn på kruttet. Den vil da treffe tennhetta sidelengs ???? Håper jeg beskrev det enkelt.
Eller hur ????:-D
I live the life i love, and I love the life i live.

Tinytim

Det har kommet mange gode forslag på hvordan denne raringen virker, og jeg trodde jeg hadde funnet det ut, men jeg må innrømme at jeg tok helt feil. Prøvde å se for meg hva den dingsen på siden var til, men den satt bom fast og det var en del rusr og gammel dritt i mekanismen så jeg putta hele greia i rustløser over natta. Og da kom løsningen frem som flere har vært inne på, det er en baklader som virker ved at man dreier hele greia. Dingsen på siden er en utdrager. Avtrekkerbøylen er ei fjær som betjener en tapp som i utgangspunktet satt helt fast og jeg trodde den var til å hindre hele greia fra å dreie, men med rustløser og plastikklubbe så løsnet det.Nå er den smurt opp og dreier fint når man presser avtrekkerbøylen bakover. Vil tro at dette ikke er den mest innovative patenten, så det ble kanskje med denne ene.