Identifisering av halvstokk perkusjonsgevær

Started by svovelsvein, 21. October 2012 kl. 17:59:03

Previous topic - Next topic

svovelsvein

En venn av meg har et våpen som han lurer på opphav av. Den har ingen merkinger, veldig fin treskjæring og stålarbeide. Ca kal. 14 mm.

Trond

Svenske eller tysker(?) ca 1850 (+/- 10 år). Innfellingen i bakkolben indikerer er at det har vært en kvist der - meget uvanlig og udelukkende negativt. Dette er nok ingen høydare.

arilar

Svensk. Almstock. Konverterad från flintlås? Mycket möjligt Örebro gevärsfaktori, sent 1700-tal.;-)

Trond

Har ingen problemer med å være enig i at den er svensk, men konvertert fra flintlås??? Tviler sterkt, faktisk mer enn sterkt, på at dette låsblikket har kunnet være til en flintlås.

arilar

Det var ju synd.....Den har annars nästan extremt stora likheter med en bössa jag äger som är tillverkad på Örebro gevärsfaktori i mitten på 1790-talet.......;-)

arilar

Lite foton av min Örebro-bössa för jämförelse. Kanske är det bara jag som ser likheter? Min är en mer lyx-betonad bössa som är tillverkad samma år som faktoriet stängdes. Tidigt konverterad till slaglås.

arilar

Nå, vad tycks Trond och Svovelsvein (och även ni andra)? Finns det något som liknar vartannat på våra bössor? :-) . Alltid kul att få lite respons......;-)

svovelsvein

Takk for tilbakemelingene,er vel liten tvil om opphavet til denne børsa.
Var det vanlig at ØG børsene var så forseggjorte,eller var det spesielle modeller?
Er jo utrolig fint håntverk på disse børsene.
Verdien på slikt er jo mye etter hva øyet ser,men er det noen som har en formening om verdi?
Er utrolig bra at så mange her på forumet legger så mye flid i å dele sine kunnskaper,jeg har høstet veldig mye kunnskap om svartkruttskyting og antikke våpen
etter at jeg ble med på svartkruttnet.

AndersG

Er enig med Trond i at børsa til svolvelsvein neppe noensinne har hatt flintlås, ihvertfall ikke med den pipa, svanseskruen og det låseblikket. Men at den forøvrig kan se nært beslektet ut med børsa til ariar - ja det tror jeg så gjerne.

Tror børsa er byget som perk etter 1807 engang (perklåsen ble patentert i 1807).

Verdi har jeg egentlig ingen anelse om, men et par tusenlapper kanskje? Det er en morsom børse for folk med interesse for det sivile, og vi kan jo ikke ta fra den at den ikke er så værst å se på heller ;)At det er boret ut en kvist i stokken betyr for meg bare at børsa var laget for å brukes og ikke til pynt - og brukt har den nok vert også.
Umulige ting tar bare litt lengre tid..

Kurage

Jag håller med om att denna är svensk och om vi bortser från låset är åtminstone resten troligen 1700-talets andra hälft. Stocken är såklart kapad senare.

Det är spännande att se vapen som man känner igen. Jag har två andra svenska bössor som på många sätt liknar din när det kommer till beslag och stockning.

Den ena bössan med enklare beslag är rakräffad och märkt på låset Sven Hallgren Norrköping. Hallgren blev mästare i Norrköping 1750 och arbetade delvis på Norrköpings Faktori. Den andra med stock i alm håller något högre kvalite med mer arbetade detaljer. Total avsaknad av stämplar.

Skicket på dessa två är inte så bra men jag tycker ändå om vapnen.:-)  

www.kurage.wordpress.com. En blogg om historia, reenactment och hantverk.

arilar

Är böjd att hålla med dej Kurage. Stil och snitt pekar mot att bössan har rötter i 1700-talets senare hälft. Tycks som om modellen var populär och fanns hos olika "tillverkare". Inte bara i Sverige utan jag har sett fina, högklassiska vapen från Tula med stora likheter. Ska försöka hitta foto på en dylik flintlåsbössa från Ryssland och presentera här ;)

jæger justnæs

Flott info, synes også at denne ser 1700-talls ut. Utskjæringer, form på beslag og helhetsinntrykket, synd den er kappet.
Er det mulig å få tatt et skarpt bilde utvendig og innvendig av låsen, svovelsvein?
Ellers synes jeg det ser ut som noen av disse stokkene er av ask/hickory eller tilsvarende trestruktur, likner ihvertfall mer på det enn nøttetre.
Best når det smeller!

svovelsvein

Som nevnt tilhører den en venn av meg,skal prøve å få tatt den i nærmere øyesyn,og tatt noen flere bilder med det første,har ikke sett børsa etter at tråden ble lagt ut.Nå da det har kommet så mye nye opplysninger blir det artig å se den på nytt.

Kurage

Jag misstänker att låset är original med vapnet men konverterat på ett väl genomfört sätt. Det finns ju ganska gott om bra konverteringar och det var troligen billigare att konvertera än att köpa ett nytt lås som måste passa in en vid den tiden ganska gammal stock. De första genuint nybyggda slaglåsen brukar inte ha ett formspråk som släpar kvar i 1700-talet.

De igenfyllda skruvhålen efter eldstålsfjädern brukar man kunna se om vi kan få bättre foton. Titta på bössan ovan från Örebro faktori, det är en bra konvertering och spåren efter skruvhålen syns knappt...

fjellastein

har studert bildene i denne tråden. geværet er mistenkelig likt mitt. la ut tråd for en tid tilbake:  : https://forum/svartkrutt.net/index.php?topic=12124]id løs munnlader? skjæringene i stokken på mitt gevær er mer slitt men har tydelig likhetstrekk i utforming og plassering. bildene jeg la ut viser dessverre ikke dette. lås, låsblikk og resten av metallet er forbausende likt, kan mitt gevær også være av samme fabrikat tro?

stein

Kurage

Ditt gevär är troligen också svenskt. Jag tror det är vanskligt att tänka "fabrikat" när det kommer till dessa vapen. De representerar en design som är vanlig i Sverige under 1700-talet som var populär bland de många vapensmederna i städerna. Järnbeslagen är ofta väldigt lika över hela landet liksom formen på kolven. Inspirationen kan tänkas komma från mästarna i Stockholm.

arilar

Precis som Kurage anger kan modellen inte placeras hos en specifik tillverkare. Stilen var utbredd inte bara i Sverige utan även i Ryssland. Här en jämförelse med mitt exemplar med praktvapen från samma period tillverkade i Tula, Ryssland. Boken är "Fine Arms from Tula" tryckt under Sovjet-tiden. Själv tycker jag nog likheterna är ganska slående! :-D

Kurage

Huvudet på spiken, Arilar. Samma stilelement bara mer eller mindre lyxigt.

Arilar, den där bössan från Örebro söker inte ett nytt hem??;-)

arilar

Jag frågade men bössan bestämde sig för att stanna kvar....;-)

svovelsvein

Har tatt børsa i nærmere øyesyn,fikk desverre ikke tatt noen bilder,men hvis dere ser på det siste bildet i den første bildeserien,så kan det skimtes en gammel omgjøring,mellom hanen og pistonghuset er det smidd inn en bit,på samme sted ser man at det er to lag med stål,denne biten sitter festet med en liten skrue fra innersiden,denne biten har ingen funksjon for mekanismen sin del.Er den montert for å forsterke eller fylle opp et tomrom?Under pistonghuset skimtes et hull som er smidd igjen,dette sees også tydeligere fra innsiden.