Verdivurdering av våpen

Started by erikmoerch, 06. November 2012 kl. 19:48:26

Previous topic - Next topic

erikmoerch

Jeg har arvet 2 stk gamle våpen. Det ene ble funnet på et loft i trondheim, det andre vet jeg ikke hvor kommer fra. Jeg skulle gjerne hatt identifikasjon og verdivurdering av begge to.

Nummer 1:
Dette geværet ble restaurert for ca 15 år siden uten at orginale deler ble byttet ut. Dette geværet er uten synlige skader.
Det er merket med et kroneemblem, årstallet 1856 og nummer 7070. jeg kan ikke finne et navn på en produsent.

Nummer 2:
Dette våpenet ble altså funnet på et loft og ser noe mer slitt ut enn det første. Blant annet har det falt av en trebit helt ved munningen. Våpenet er merket med staal, Larsen Liège, Patent. Kan ikke se det er noe årstall på dette geværet.

Håper noen kan hjelpe meg med dette? På forhånd takk for hjelpa.

Tinytim

Nr.1 er et kammerladningsgevær M/1849/55, produsert på Kongsberg Våpenfabrikk, ser litt slitent ut, verdi rundt 7000.-
Nr.2 er ei Tennstempel rifle produsert av H.Larsen i Belgia. Larsen var opprinnelig fra Drammen. Nå har du ikke vist bilde av der det mangler ei flis og dette er ikke det jeg har mest greie på men verdt rundt 7-8000.-. Sikkert andre som event. kan rette på denne summen.