Atter en nybegynner med spørsmål.

Started by malle, 30. November 2012 kl. 19:08:50

Previous topic - Next topic

malle

Først og fremst: Hei!

Nå har jeg vært en "skygge" på dette forumet i ganske lang tid. Siden 2006 om jeg ikke tar helt feil, så det var på høy tid å ta skrittet videre. Jeg registrerer at det finnes mye kunnskap her, og en del av dere mistenker jeg at jeg "kjenner" fra www.kammeret.no .

Uansett, det ser ut til at jeg nå endelig er i ferd med å få ut fingeren og kjøpe meg børse for svartkrutt. Jeg har drevet med jakt og skyting (de fleste disipliner fra bueskyting til praktisk) hele mitt liv. Jeg har sågar flørtet med sortkrutt i form av en 1858 fra Pietta - som jeg angrer bittert på at jeg solgte.

Nå skal jeg ha meg rifle. Jeg vet hva jeg har lyst på -jeg har lest om "Langrifleprosjektet" flerfoldige ganger- og jeg har lyst på noe over samme lest. Jeg har blant annet sett lenge og nøye på børsene fra TVM og kunne tenke meg en slik. Jeg innser imidlertid at det vil dreie seg om forholdsvis lang leveringstid på en slik børse.

Så hva gjør jeg i mellomtiden(Jeg kunne tenke meg å komme i gang allerede ut på nyåret)?

Jeg kan selvfølgelig lete etter en "skikkelig" børse i form av et klenodium, men om jeg skal være helt ærlig, så er jeg mer jeger og skytter enn samler. Jeg tenker derfor på å anskaffe meg en masseprodusert replika som en start. Jeg vil "spare" flintlås inntil jeg kan få en rifle fra TVM (eller tilsvarende) i hende, så jeg ser for meg en perkusjonsbørse av god kvalitet.

I utgangspunktet tenkte jeg på en av riflene til Lyman, men etter hva jeg har skjønt må disse "moddes" dersom de skal benyttes til konkurranse. Jeg har også studert nærbilder av disse børsene på nettet, og jeg tror jeg vil legge penger i noe som inngir litt mer tillit mtp kvalitet.

Jeg har derfor sett på børsene til Davide Pedersoli, og etter hva jeg har lest meg til skal disse stort sett være av grei kvalitet. Jeg har sett ekstra nøye på modellen som betegnes som "Mortimer". Er dette en rifle som kan anbefalles? Er det andre børser i Pedersolis sortiment som bør studeres nøyere? Ja, jeg vet det finnes et utall klasser man kan skyte i, men jeg har ikke snøring på hvilken som er et godt utgangspunkt for å komme i gang.

Og til slutt: Er det grei skuring å bestille våpen fra feks Dixie Gun Works? Grunnen til at jeg spør er at det har blitt vanskeligere og vanskeligere å bestille andre våpenrelaterte gjenstander fra USA. Finnes det evt forhandlere i Europa som er greie å forholde seg til?

Det ble mange spørsmål på en gang, men takk for eventuelle innspill og råd :smile: !

jæger justnæs

Velkommen som medlem på forumet, malle!
På generelt grunnlag: Pedersoli leverer grei kvalitet for pengene.
Har ikke Mortimer selv men det er greie børser.
Det ligger med jevne mellomrom brukbare våpen på markedet til en grei penge.

Synes du gjør bra i å leve ut flintcustomdrømmen ved å bruke tida på andre saker i mellomtida ;-)

Høres ut som du fått kontakt med et lokalt svartkruttmiljø?

Ellers er det bare å spørre i vei her inne, ingen spørsmål for rare, små eller dumme.
På chatten er det lett å få kjappe svar eller bare bable litt.

TB
Best når det smeller!

malle

Quote from: "jæger justnes"Høres ut som du fått kontakt med et lokalt svartkruttmiljø?

Både ja og nei. De siste årene har jeg kjøpt en del kuler av en lokal kulestøper som skyter mye med svartkrutt. Denne trivelige herren har "ledet meg utpå" ved å la meg prøveskyte noen av hans børser:

(Marlinen på bildet tilhørte meg - jeg har en svakhet for børser med bøyle på...)

Det viste seg imidlertid at jeg ikke er den enste som har lyst til å skyte med svartkrutt. Vi er en liten "kammergjeng" som nå har sendt en forespørsel til NSU om å få starte egen forening med medlemskap i NSU. Dette ser foreløpig ut til å være "grei skuring", så da blir vi en liten gjeng bestående av trauste Hedmarkinger og en bergenser (meg).

Nå går dagene med til å sikle på forskjellige børser, og til å prøve å finne ut av reglene for de forskjellige programmene for svartkrutt:-) .

Kammerherren

Hei Malle,
Nå er det kanskje min tur til å lure deg til å handle ny rifle? (Ref en bestemt kort Ruger inne på Kammeret.no). Svartkrutt er moro, men også ganske tidkrevende, dere gjør veldig lurt i å være en liten gjeng. Det er faktisk litt "slitsomt" å pusle med dette alene. Pedersoli lager som JJ sier helt fin kvalitet i forhold til prisen, det finnes mange merker som ligger langt bak dem i kvalitet. Jeg har selv eid 2 våpen fra dem, og begge hadde et bra utseende og svært god presisjon. Har solgt pistolen, men har fremdeles Sharpsen. Når det kommer til regler innenfor NSU, så er det bare å sette seg ned med kaffen og lese igjennom det du finner  her. Du sier du er mer skytter enn samler, det betyr lite. I NSU sammenheng finnes klasser både for original og replica. Det betyr at du kan kjøpe deg f.eks en svensk Rolling Block i 12,17x44R og en Pedersoli Sharps i 45/70, så kan du skyte både Remington original og Remington Match (sistnevnte er for replica). Det er noe helt eget ved å skyte med gamle våpen, men presisjonen er oftest noe bedre på replicaer. Et godt sted å starte er perkusjon, enten kort eller lang. Klassen for perkusjonsrevolver er en av de aller største vi har på skive NM. Det er billig, enkelt og raskt å rense etter bruk. De fleste starter med en slik, noe du også tilsynelatende egentlig har gjort. Mortimer er sikkert ei grei børse for å komme i gang, men jeg har ikke sett den selv. Jeg ville som JJ også skriver fulgt litt med på hva som kommer for salg her, aldri feil å kjøpe brukt til å begynne med. Lykke til!:-)
Kammerherren

malle

"Nå er det kanskje min tur til å lure deg til å handle ny rifle? (Ref en bestemt kort Ruger inne på Kammeret.no)."

:lol3:

Jeg er ikke så vanskelig å lede når det kommer til børsekjøp, så den jobben skulle være svært enkel...

Når det kommer til håndvåpen, så har interessen blitt borte for min del. Jeg var aktiv i 15 år, men gikk dønn lei. Det er ikke umulig at jeg tar opp denne skyteformen igjen med en ny svartkruttrevolver, men akkurat nå er det børser som lokker! jeg fant forresten et bilde av Piettaen jeg eide:

Som nevnt, så har jeg ubeskrivelig lyst på en lang børse med flintlås. Vel egentlig har jeg mest lyst på to slike rifler; en grovkalibret og en "ekornrifle" i kaliber .32 eller .36 (og en glattboret "fowler"). Likevel, så tror jeg at jeg kommer til å følge rådet med å starte med en perkusjonsrifle.

Hvordan er tilgangen på perkusjonshetter? Jeg slites også mellom børse for runde kuler eller koniske. Jeg har mest lyst på en børse med treg stigning for runde, men gir konsike kuler større muligheter mtp konkurransebruk?

jæger justnæs

> Når det kommer til håndvåpen, så har interessen blitt borte for min del. Jeg var aktiv i 15 år, men gikk dønn lei.
Jeg har heldigvis(dessverre?) holdt på med alt for mye samtidig til å gå lei av noe ;-)
Blir aldri ordentlig god med noe men koser meg med det meste av våpen og flere skytegrener.

> Som nevnt, så har jeg ubeskrivelig lyst på en lang børse med flintlås...Likevel, så tror jeg at jeg kommer til å følge rådet med å starte med en perkusjonsrifle.
Akkurat her vil jeg like gjerne anbefale deg en flintlåsrifle fra starten, den kan evt. selges når drømmebørsa skal realiseres. En god flintlås er rask og pålitelig. God trening i å holde stille og ikke blunde samt at du slipper å gå tom for hetter.
Jeg har etpar flintlåsrifler, den første kjøpte jeg da jeg var ganske fersk. Det er en Pedersoli Frontier med nydelig lønnestokk, den tror jeg at jeg vil ha lenge, glad i den selv om den ikke er veldig god til liggende. I det siste har det blitt mye originalklasser men den får da luftet seg innimellom. Pass på -svært morsomt og sterkt vanedannende!

> Hvordan er tilgangen på perkusjonshetter? Jeg slites også mellom børse for runde kuler eller koniske. Jeg har mest lyst på en børse med treg stigning for runde, men gir konsike kuler større muligheter mtp konkurransebruk?
Tilgangen på perkhetter har vært ujamn de siste årene, det lønner seg å kjøpe litt stort og evt. ha noe annet å spe på skytinga med -patron, flint og lunte.
Riflestigning ja... Har en Tryon i .50 kaliber med 1:48 "kompromisstwist". Den fungerer tilfredsstillende med runde og ogivale kuler på 100m, har ikke prøvd den på lange hold. Med twist som takler begge deler kan den benyttes i Vetterli (stående 50m), Whitworth (liggende 100m) og til Vetterli i felt (langkule) og Jaktperk i felt (rundkule og lapp). Skal du skyte langhold (100-200 og 300m i Norge/Norden eller opptil 1000 yards internasjonalt) vil jeg anbefale en rifle tilegnet dette. Parker Hale, Mortimer, Gibbs med flere er gode kandidater her.

Edit: En flintlåsmuskett er heller ikke å forakte, den kan også brukes som hagle men det anbefales ikke å blande skytingen for mye da det sies at det kan påvirke muskettpresisjonen.
For å si det enkelt -"ingenting er feil" :-D

Edit 2: Anbefaler denne artikkelen om valg av twist
Best når det smeller!

malle

Hmmm... for mange valg - I love it! :-)

Flintlås er nok det som tiltrekker mest - og en slik børse som den på bildet på bildet kan definitivt fungere for meg!  

Jeg hadde sett for meg at tilgangen på hetter kan være litt "til og fra", så derfor frister flint - men hvordan er tilgangen på flint? "knapper" du flinten sjøl? Etter hva jeg har sett på yotube, så virker det som en overkommelig prosess som ikke skulle kreve stort mer enn en danmarkstur og en sveiv innom Biltema.

Jeg er skikkelig giret på jakt med munnlader, så jeg ser for meg at jeg "må" ha både rifle og muskett - og da helst med flintlås. Etter å ha siklet opp og ned på Dixie Gunworks sine sider, så har jeg konkludert med at jeg kan få til begge deler uten å selge hverken hus eller bikkje.

jeg vet at det finnes en gammel perkusjonsrifle og en kammerlader hos familiemedlemmer. Disse skal jeg forsøke å "nøste" litt på i løpet av julen. Om de er skytbare eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men perkusjonsbørsa har en artig historie som ble dokumentert i Fjordingen en gang på 80- tallet. Artikkelen hadde utgangspunkt i en beskrivelse som min oldefar skrev.

jæger justnæs

Har svært begrenset og heller klein erfaring med flintknapping.
Det ser så himla lett ut når de som kan det gjør det men en flint koster ikke mer enn at jeg er så lat at jeg kjøper.

Hvis du har funnet mye fint hos Dixie, ikke klikk på denne lenken til Track of the wolf!

Jeg kjøper mange av mine remedier der men har selvfølgelig siklet på de mange fine våpnene de har for salg :-P
Flint pleier jeg å kjøpe dusinvis av, på større arrangementer som EM og VM har de egne "godteboder" med flint, pistonger, hetter med meget mere. Kjekt å kunne se og måle på plassen.
Best når det smeller!

malle

"Hvis du har funnet mye fint hos Dixie, ikke klikk på denne lenken til Track of the wolf!"

Ok, først nå registrerer jeg at du skrev "ikke klikk"... heite! Mye pent kan man si...

qualibra

Så trivli' at det dukker opp fleir, og at dere til og med
er såpass "mange" at dere skal danne klubb!

Velkommen og lykke til med alt du/dere kommer borti av børser
og tilbehør .;-)

Hilsen
Eldar .:-P
qualibra

MrOneTwo

Velkommen.... Vil bare komme med en liten advarsel...... Svartkrutt og gamle våpen er sterkt vanedannende. Heroin kan ta seg en bolle....

Jeg var sjøl en meget aktiv jaktfelt skytter, samt dfs skytter før jeg prøvde svartkrutt som en kuriositet. Det var som å veive med løken i et svenskt  nonne kloster, du sitter i saksa og det er tvilsomt om du kommer ut av det. Samtidig som du synes det er helsikes gøy. . Hei og hå......
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

malle

Takk for en hyggelig velkomst:-)  - det ser ut til å være mye trivelige folk her :-) !Og tusen takk for alle tips og råd så langt!

Kan forøvrig nevne at da jeg tok en liten sveiv etter skogsfuglen i ettermiddag tok jeg meg sjøl i å tenke at det hadde vært pokker så trivelig å kunne bytte ut Benellien med en langløpet svartkruttbørse en gang i mellom!

Nå gjelder det bare å besinne seg - og skynde seg langsomt... I mellomtiden får jeg kompilere en liste over alt utstyret jeg kommer til å trenge i tilleg til børse(ne).

Justme

Litt innpå ang kjøp.
Jeg bruker et firma i USA som har endel brukte for salg.
Har handlet med dem endel og har en god dialog med dem.
De har både brukte fabrikk og custom flint/ perk rifler/ pistoler.
De har også enkeltskudd originale patronvåpen(antikke)
prøv  http://www.thegunworks.com/.
Lykke til
Geir G:vinkasse:
I live the life i love, and I love the life i live.

nevS

Vi har en slik flintlås rifle i klubben som den på bildet. Den treffer der du sikter opp til 100 meter, den tenner kjapt og fint hver gang.
Vår er forøvrig i .50 kaliber, prøvde den i dag med 65gn fffg og 018 lapp. Traff der jeg siktet så den var en aktuell kandidat til morgendagens stevne men jeg gikk tilbake til min opprinnelige plan.

Vi fant vår brukt hos den lokale børsisen og betalte en passende sum.
Kan trygt anbefale denne typen rifle til en som lurer på å begynne med svartkrutt selv om det er flint....
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

AndersG

Takk for sist Malle.
Fin Pietta det der, kan opplyse om at de har gitt meg meget med glede, og nå nok en gang skal bytte hjem for å glede en fersk svartkruttskytter :)
Umulige ting tar bare litt lengre tid..

malle

Hei og takk for sist!

Håper at du har hatt glede av Piettaen - og at den nye eieren også setter pris på den:-) !

Akkurat nå skulle jeg gjerne hatt den sjøl, men det blir vel råd med en erstatning eller to ettersom tiden går.

Burgsmuller

Har blantannet en Mortimer i 451 i skapet og en Hawken 54.
Kjøpte meg ett byggesett fra T.V.M i høst rask og grei levering, blir sikkert ikke ferdig med det første. Sender du en pm med mail/tlf nr så kan jeg eeventuelt ta med ett
par våpen for testing en gang i løpet av vinteren da jeg er noen turer oppe på dine trakter
T.B

malle

Hei!

Dette tilbudet er for godt til å avslå, men ikke pokker om jeg klarer å finne ut hvordan jeg sender PM på dette forumet...?

AndersG

PM er vel en funksjon vi ikke har her, så det kan være lurt å huke av for muligheten for andre til å sende deg mail, for lettere kunne komme i kontakt med hverandre.

Dessuten koser vi oss ofte med skryt, drømmerier, menings- og erfaringsutveksling inne på chatten, sånn bare at du er klar over det ;)
Umulige ting tar bare litt lengre tid..

Burgsmuller

Beklager litt klønete formulert men trykk på konvoluten ved siden av navnet så kan du sende melding/mail.
T.B