Levetid på nippler...?

Started by malle, 04. December 2012 kl. 13:05:46

Previous topic - Next topic

malle

Atter et nybegynnerspørsmål fra en som ikke klarer å bestemme seg for om han skal gå for flint eller perkusjon når første svartkruttbørsa skal handles.

På Pedersoli sine sider leste jeg at man bør skifte ut perkusjonsnippler for hvert førtiende skudd. Dette høres voldsomt ut i mine ører  - hvor ofte skifter dere?

kølbrennern

Usikker på rifle, men min revolver har skutt over 2000 skudd. Det blir teoretisk ca 340 skudd per nippel. Niplene er like fine. Jeg rengjør dem grundig etter hver skyting.

nevS

Noen mener at det å følge pedersolis råd er i overkant.
Jeg har byttet til berylliumsnipler på alt av perkusjonsvåpen.

For trening kan du trygt skyte til du føler for å bytte eller at lekkasjen går ut over presisjonen.
Du kan søke opp nippel av bronse under navnet Treso på track.

I en revolver vil du antagelig ikke klare å slite ut nippel hullet, men bak vil de nok bli skakke eller slått i stykker etter noen tusen skudd.
I en rifle med gode ladninger kan du nok se en forringelse av presisjonen etter så få skudd som en 2-300 skudd.

Om du vil oppleve dette i en pedersoli kentucky rifle med de ladningene de anbefaler der for rundkule er jeg ikke sikker på, i en gibbs eller tryon kan du nok oppleve problemet med mye gasslekkasje hvis du bruker stål nipler, det er en grunn til at pedesoli leverer bronse nipler på disse og de andre litt dyrere våpnene sine
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

jæger justnæs

Emnet er nok omtalt før, kommer ihvertfall på denne og denne tråden.
Av egen erfaring har jeg skiftet pistonger svært sjelden da jeg hadde Colt 1860 Army, noe oftere da jeg byttet til Dragoon og enda oftere på riflene. Nå har jeg også fått meg en Parker Hale med patentkammer som er kjent for å spise pistonger som godteri.

På minierifler kan presisjonen ofte bli bedre når pistongen er utbrent/oppboret. Jeg er også av den oppfatning av mine flintlåsrifler går bedre med litt åpne kontra trange tennhullsforinger.

Dette er ikke eksakt vitenskap for det er mange variabler inne i denne sporten.
Når man tror man har kommet til bunns i et eller annet viser det seg etterpå at man bare har skrapt i overflaten...
Satser på å leve til jeg blir 2-300 år så jeg kanskje kan tilegne meg en god del kunnskap :-D
Best når det smeller!

malle

Tusen takk for gode og informative svar:-) !

Litt OT:

Etter snart 30 år som jeger, skytter og... vel, nerd, så finner jeg det ubeskrivelig forfriskende at jeg atter en gang er helt "grønn" på et felt innen denne aktiviteten.

Her blir det mye å lære, mange feil å gjøre - men du verden så moro dette skal bli:-) !