Gradering kruttmål

Started by laffa, 19. January 2006 kl. 20:58:10

Previous topic - Next topic

laffa

Jeg har et gammelt stillbart krutt/haglmål som jeg ikke forstår graderinga på.
Målet er merket 35-40-45 og 50. Med målet stilt på 35, veier 3fg krutt 65gr.,
stilt på 50, veier ladningen 91gr. Hagleladningen i ei gammel svartkruttpatron på 454gr. =29,4g., går i målet når det er stilt på 40. Er det noen som vet hva talla på målet betyr?
Mvh laffa

Maiken

Hei Laffa!
Jeg har et akkurat makent kruttmål som jeg bruker til ladingen. Litt annerledes treskaft, men selve messingstykket er helt likt, tror jeg. Da jeg målte opp og reknet om til grein, kom jeg fram til at de 4 innstillingene ble 65, 75, 85 og 95 grein. Jeg vet heller ikke hva tallene som står på kruttmålet betyr, så jeg slutter meg til etterlysningen din!
Vennlig hilsen Maiken

Maiken

Kom også til å tenke på at jeg fikk tak i mitt da jeg arbeidet på Nord- Møre, og du bor i Ålesund. Kan det være noe lokalprodusert, eller var slikt veldig standardisert???
Mere Maiken

laffa

Hei !
 Har nå veiet og målt flere gamle haglpatroner, og kommet til at tallene må referere til haglvekt i gram. I USA blir haglvekta oppgitt i ounce = 28,35g
En typisk haglladning er 1.25oz (ca. 35g), og tilsvarende volum med krutt.
Dette stemmer også bra med målet mitt stilt på 35.:ok:
Er jeg helt på viddene, så må ekspertisen korrigere meg.
hilsen laffa

Siggen

> Hei !
>  Har nå veiet og målt flere gamle haglpatroner, og kommet til at tallene
> må referere til haglvekt i gram. I USA blir haglvekta oppgitt i ounce =
> 28,35g
> En typisk haglladning er 1.25oz (ca. 35g), og tilsvarende volum med
> krutt.
> Dette stemmer også bra med målet mitt stilt på 35.:ok:
> Er jeg helt på viddene, så må ekspertisen korrigere meg.
> hilsen laffa

Hei
Jeg er ikke sikker på dette, men for meg ser det ut til å være kruttmål til munnladere med tilsvarende kaliber.

hilsen Siggen

Siggen

Hei igjen
Jeg finner ikke kaliber 35 men følgende er omtalt i boken`Lyman`s  ” HANDBOOK & LOADING MANUAL  2nd eduition” Caliber : - 32-36-38-40-45–50-54-58  . så det er mulig at caliber 35 også finnes et annet sted.. Kruttmålet kan jo være tilpasset geværtypene fra en eller annen fabrikk.

Hilsen Siggen

Siggen

Hei

Conical Projectiles
Conical projectiJes must be toaded without patcbes. Il they are not purchased prelubricåted, they must be
greased with TraditionsTM WonderLube or any commercial btack powder bullet tube.
The most accurate load for a conical projectile is usually 5 to 10 gralns above those for round balli;. Maximum powder toads' for these projectiles in eacb caliber are identical to those noted above for round balli;. Conical projectiles must fit tightly. {See Recommended Loads):
'Commeicial grade btack powder designed for muzzleloaders should be used. The oniy other propellant whicb may be used in TraditionsTM percussion rifles is Pyrodex@ RS (Rifle and Shotgun Powder) and P
(Pistol Powder) for use in TraditionsTM percussion pistols. (Pyrodex@, is not recommended for flintlocks.)' Pyrodex" produces approximately the same results as an equivalent volume of black powder. Therefore. tl)e recommended cbarges apply to Pyrodex@, il a powder measure graduated in grains (as most powder measures are) is used.

RECOMMENDED LOADS      
      Round Ball Projeetiles         
   .'         Black Powder CHarge*
      Round   Patch   Most Accurate   Maximum
   Calibur   Ball   Thickness   grains   granulation   grains   granula,on
Pistol   .32   .310   .012   10-12   3F   20   3F
         .015            
   .45   .440   .015   15-20   3F   35   3F
   .50   .490   .015   20-25   3F   45   3F
Rifle   .32   .310   .012   20   3F   35   3F
         .015            
   .36   .350   .015   40-50   2F   70   2F
            35-45   3F   65   3F
   .45   .440   .015   46-70   2F   100   2F
            40-65   3F   95   3F
   .50   .490   .015   50-75   2F   110   2F
            45-70   3F   105   3F
   .54   .530   .015   55-80   2F   125   2F
            50-75   3F   120   3F
   .58   .562   .015   60-85   2F   135   2F
            55-80   3F   130   3F
Flintlod<               4F   -'   
PROPELLANTS
   1. Cannons or very large-caJiber rifles - we recommend 1 fl fg (coarsest granuc
   lation) black powder or Pyrodex'.   ..
   2. .45 to .58 caJiber rifles - we recommend 2 flffg (coarsegranulation) black
   powder, Pyrodex@. RS or Pyrodex@. Select.
   3. Revolvers, pistols, and .38 caliber - 3 fl fffg (standard granulation) black
   powder, Pyrodex..P.
   4. Flintlock primer - 4 fl ffffg (finest granulation) black powder.
Store all propellants according to the manufacturer's instructions listed on each container. Local fire regulations should also be followed.

Dette er en tabell som `TRADITIOONS PERFOMANSE FIREARMS`  har for munladninger, så du kan jo se om dette gir et svar på
Graderingen på kruttmålet.

Dette blir litt `hulter til bulter opplegg`da jeg scanner og kopierer og limer, men håper du finner ut av det likevel.

Hilsen Siggen

Siggen

OBS!
Dette ble veldig dårlig formatert, men gå inn og velg REDIGER, da ser det O.K ut, så jeg kan ikke få gjordt dette bedre lesbart her.
DS

ilder

På sidene til Track of the Wolf er det et lignende mål.
Det ligger Accoutrements/Shot Flasks & Dippers/ Shot Flasks(side 2)/Shot Dipper - D.
Klikk på bildet og det kommer fram større bilder med beskrivelse og tabeller.

Maiken

Hva dere vet... Takker!
Vennlig hilsen Maiken- stadig klokere :-)