August Larsen "Øvelse i hjemmet...."

Started by Jon, 31. December 2012 kl. 11:09:49

Previous topic - Next topic

Jon

Grunnet masse positive tilbakemeldinger på tråden om Gamle Larsens bok drister jeg meg til å legge ut litt fra en av guttungens bøker. Nemlig August Larsens " Kunsten ved ØVELSE I HJEMMET at blive en god rifleskytter" 1880

Nå er vel ikke salonrife noen skytegren på svartkrutt da der neppe finnes patroner med svartkrutt lengre men det er jo litt artig lesing. Så her er to utsnitt fra boka om nevnte tema:

Og under her skiven de brukte dengang  med ill. av tidsriktige salonrifler som omtales i teksten over

Bak i boka er der flere annonser fra faderens virksomheter og produkter. Får vel scanne dem også?;-)

qualibra

Hei .

Ja vær så snill å scanne mer av detta .

Det er styggartig å lese detta her .

- Egentlig gjelder selvfølgelig de samme råd og prinsipper, nå som de gjorde den gang,
men man får liksom følelsen av å få "kontakt" med skytesporten
og tankene de hadde rundt dette for 130 år siden når man leser detta,
og det er fasinerende .
:-P
qualibra

Jon

Her annonsene jeg nevnte, uvanlig spesifiserte til å være fra den tiden. Så det gjør dem enda bedre.

Dette må vel være en god måte å starte det nye året på:

qualibra

Den godeste Larsen var ikke nettopp beskjeden,
men han kunne vel så inne for det han skreiv
her .

Takk for at du deler med deg av dette .

Detta må da være skjeldne saker å komme over i en slik stand ?

Utrolig bra .
qualibra

jæger justnæs

> Utrolig bra .
Så enkelt kan det sies, heilt enig!

Jeg ser det nevnes 'cylinderrifler', betyr det boltrifler?
Meget spennnende tidsepoke, her selges både munnladere, stifttenning, remington, cylinderrrifler(boltrifler?) og tennstempelrifler for å nevne noe.
Et par hundrelapper og en tidsmaskin? -Ja takk, ta meg hjem! :-D
Best når det smeller!

AndersG

Tusen takk for at du deler..
Er interessert i den tidsmaskinreisen Jæger, sifra om det er plass til en liten nordlendig i kapselen..
Umulige ting tar bare litt lengre tid..