H. Larsen katalog 1880

Started by Jon, 03. January 2013 kl. 21:55:38

Previous topic - Next topic

Jon

Jeg har hatt denne katalogen i mange år og mange har fått kopier fra den oppigjennom årene. Men der er sikkert noen som ikke har sett den. Vet ikke om jeg har lagt ut noe her på Forumet før, søkte men fant intet(?)
Så jeg starter forsiktig med to sider så får vi ta mer etterhvert. Hyggelige priser dengang men med datidens kroneverdi så var det sikkert dyrt for vanlige folk. Opptil 500kr for en tændstempelrifle:

krutnarr

Hei Jon.
Her skal du bare la sidene komme strømmende på ;-) Det kan ikke bli feil.
Morro å se at mange kalibere beskrives som " 10,2mm" Vet du om det var et relativt vanlig, kansje vellbrukt kaliber? Har nemmelig ei Larsen i et kaliber som kan hennspeile tanker om nettopp 10,2mm da 10,15mm virker noe i minste laget.

Jon

10,2x57R ofte kalt Hagen fordi de fleste hylsene man ser er merket 10,2 Hagen men La No.5 er mer korrekt (La = Larsen). Patronen (hylsa) ble trolig utviklet rundt 1875 og 77 da den ikke har noen linjebenevnelse ''' og den finnes i en prisliste fra H. Larsen 1878 uten at den benevnes som noen nyhet. Hylsa har trolig utspring i 11,15x60R som er litt nedkortet og strupet(?), den er litt smalere enn 10,15 hylsene ca 1mm på kragen.

Da får vi ta et par sider til da. Må si jeg liker veldig godt dele ting som dette med dere, alltid hyggelige tilbakemeldinger fra folk som forstår hva dette er og vet å sette pris på det.

qualibra

Vi lar oss ikke mette !:-D

Vansklig å vise på annen måte enn å si det i ords form,
men det kan forsikres at det kommer fra hjertet !:-P

Det blir bare bedre og bedre .;-)
qualibra

Jon

Vi får ta et par sider til da, her en liten innføring i datidens patroner og kaliber. Som man ser så har noen benevnelse både i mm og linjer '''. Jeg antar at de med linjebenevnelse har sitt opphav fra før overgangen til metrisk 1875(?)

Også dengang var selvsagt navnet på Remingtonpatronen 12mm, jeg har misjonert denne sannhet i mange år men fremdeles bruker veldig mange 12,17 som kun er 4''' omregnet. 12mm er og blir og har alltid vært den offesielle benevnelsen, fra evighet til evighet. Militært var det 4''' frem til 1878 da det skiftet til 12mm. (3år etter at man gikk over til metrisk eller i samfundet)

qualibra

Han (Larsen) skriver at det "nu benyttes så godt som kun centralpatroner",
og det får meg til å tenke at katalogen kan være senere enn 1875 ?

Jeg bare fikk den følelsen, men kan hende jeg forbinder dette for mye med
avhendelsen av Remingtonriflene og omgjøringen til sentertenning(sivilt)i nittiårene
og framover en god stund .

Bare en innspill .
qualibra

Jon

> Han (Larsen) skriver at det "nu benyttes så godt som kun centralpatroner",
> og det får meg til å tenke at katalogen kan være senere enn 1875 ?
>
> Jeg bare fikk den følelsen, men kan hende jeg forbinder dette for mye med
> avhendelsen av Remingtonriflene og omgjøringen til sentertenning(sivilt)i nittiårene
> og framover en god stund .
>
> Bare en innspill .

Overskriften sier jo at katalogen er fra 1880. Mener den er datert april 1880. Da er den selvsagt etter 1875.