Hva trenger jeg av utstyr?

Started by malle, 05. January 2013 kl. 18:09:21

Previous topic - Next topic

malle

Jeg anser meg selv som en relitivt erfaren skytter, jeger og hjemmelader, men nå som jeg er i ferd med å stikke nesen min inn i svartkruttuniverset føler jeg at jeg er på gyngende grunn.

Så langt har jeg grublet meg frem til at jeg trenger følgende (i tillegg til en børse):

- kruttmål for banebruk - jeg har sett på disse justerbare "sprøytene" i messing.
- ladestokk for banebruk.
- kuletang (eller tenger?)
- Tennhetteholder (nødvendig?).
- diverse remedier for puss, fjerning av kule og annet.
- ekstra pistonger og ditto verktøy.
- tøy til fettlapper.
- egnet kulefett.
- "lurium" til puss - eller holder det med grønnsåpevann?

I tillegg må jeg selvfølgelig ha en slik kledelig veske og skikkelig krutthorn (ja, jeg er litt forfengelig:-D ).

Men hva annet har jeg bruk for:confused: ?

Jeg har fortsatt ikke klart å bestemme meg for hva slags rifle jeg skal satse på, men antagelig har jeg latt meg overtale til å begynne med en perkusjonsbørse som egner seg for rundkule og fettlapp. Likevel, så klarer jeg ikke å slippe tanken på en riflet muskett for minié- kuler.

Takk for innspill:-) !

proud.norwegian

Re. våpen.....
Min anbefaling..  kjøp orginal/produsert før 1890 ...

malle

Vel, jeg kommer til å se etter antikke våpen, men vil begynne med en replika.

Og hvor i alle dager finner man en pålitelig kilde for antikke våpen til vettuge priser?

kølbrennern

Hei!

Godt å se at flere tar til fornuften, og satser på ordentlig skyting :-)

Svartkruttskyting består av mange våpenklasser, og det er vanskelig å velge. Jeg startet med perkusjonsrevolver, så Sharps 45-90, flintlås muskett, og nå endelig en god orginal kammerlader (på leting i 2 år).

Hvis du satser på munnladning og ikke patron, vil jeg anbefale deg å kjøpe ei rifle, og ikke en minie musket. Riflene er enklere å skyte godt med (færre variabler som må testes ut).

Av rifler kan du også velge en emd rask riflestigning (f.eks 1:24")som skytes langkuler eller maxi kuler, eller en med lang stigning (f. 1:60"), som egner seg best for rundkuler.

Jeg har, bortsett fra kammeralderen, kun kjøpt replika langvåpen fra Pedersoli. Dette et topp kvalitetsvåpen, or regjerer ubestridt på resultatlistene i EM og VM (replikavåpen).

Summa summarum: Så lenge du ikke satser på å bli verdensmester, så er det skytegleden som betyr mest. Kjøp det du liker!

Som vi sier her jeg holder på: Målet er ikke å vinne, men å overleve!

Lykke til!

malle

Hei!

Joda, det er rifle jeg skal ha denne gangen. Som nevnt i en annen tråd, så har jeg herjet litt med en 1858 (Pietta) som jeg kom i skade for å selge (til den trivelige herren Anders G).

Det er Pedersoli jeg først og fremst vurderer, men problemet er : for mange valg! For tiden -det vil i praksis si de to siste dagene- er det en "Rocky Mountain Hawken" som lokker. Likevel, så ser det ut til at jeg stadig "forelsker meg" i alternative modeller (i tillegg til alt som dukker opp på sidene til Track of The Wolf).

Jeg skjønner at det blir litt fler hensyn og ta med en minié børse, men jeg er godt vant til å eksperimentere med ladninger, kuler og børser - og det er egentlig en aktivitet jeg trives med.

Et annet argument er at etter jeg fant veiledende priser på svartkrutt, så ser jeg fordelen med en børse som tillater mest mulig skyting per kilo. I så måte høres en .577 minié- kule og tilhørende ladning fornuftig ut. Subsidiert kan jeg jo gå for en mer finkalibret børse for rundkuler.

malle

Oooohhh... takk for tipset - der var det jaggu mye å velge i!

jopesj

Hei,
jeg er veldig glad for at jeg kjøpte boken "Vakre våpen-svart krutt" og leste den FØR jeg begynte å kjøpe våpen og utstyr.

http://www.svartkrutt.net/#4

Mvh Jon Petter
Jopesj

malle

Jeg kan selvfølgelig ikke si meg uenig i det, men forholder det seg ikke slik at boken er gått ut av opplag?

Bestilling av bok

Inn til videre forholder jeg meg til det jeg kan lese meg til på dette og andre forum. Første børse forventes i hus i løpet av en måneds tid, men foreløpig har jeg fortsatt ikke bestemt meg for hvilken.

us30

Det ligger en Vakre våpen-svart krutt ute på qxl no. Gjenstands nr 699518640.

jæger justnæs

Hei, bare lurte på om valget var tatt angående rifle.

Hva utstyr angår; blir nok aldri klok på et supenkonsept.
For tiden bruker jeg en kasse med basisutstyr for alle våpen, en boks med kuler/patroner/hetter/etc. for hvert våpen, et futteral med forskjellige pusse/ladestokker og en bag med skivekikkert/stativ, kronograf, krutt, tøy med meget mere pluss transportable skivestativer, blinker og skytematte.
Har som regel med meg alt for mye men av erfaring er det bedre enn å måtte reise hjem for å hente noe eller ikke få skutt i det hele tatt.
Det hender at jeg pakker det nødvendigste i ei veske hvis det bare er ett eller to våpen som skal brukes og det er et stykke å gå.

En typisk dag på banen, det er et skjult system inni der en plass :latter:
Best når det smeller!

malle

Åhh - jeg trenger ikke mer enn det der...?:-D

Den "komoden" så ut som en grei løsning for å organisere utstyr. Har satt opp en liste over hva jeg regner med at jeg ha for å komme i gang, og så baller det vel på seg etterhvert. Det er i alle fall erfaringen fra mine andre hobbyer (heldigvis har jeg anektert et eget gutterom).