Gammel skyteskive i støpejern(?)

Started by Jon, 06. January 2013 kl. 21:34:58

Previous topic - Next topic

Jon

Fikk en mail fra en venn av meg idag, han lurte på om det han hadde funnet var gamle skyteskiver. Mitt ringe vett sier helt klart at det er det. Han er historikker og hadde lest i boka "Med hanan spent" at man skjøt på MALMSKIVER med Larsen Tennstempelrifler. Der var to ulike skiver som begge var knust. Her den minste og mest komplette :

Massiv sak som man ser, støvelen er jo en målestokk. Skiven er gradert fra 1 til 9 som skiver var for 130-140år siden

Den større men mer defekte så slik ut :

Her ser man også tydelige huller for montering. Beagelen viser jo at dette er svære saker.

Min venn mente at det var mulig å få låne disse bitene, sette dem sammen og lage kopier på et støperi. Det måtte jo være knall å skyte stevner på slike tidriktige med svart krutt og bly.

Det kan jo være at slike skiver er vanlige rundtomkring, men jeg har aldri hørt om noe slik. Har dere?

jæger justnæs

Jeg har hørt at de skjøt på malmskiver her i Kristiansand tidligere.
SKal se om det kan finnes kilder og/eller bilder.
Det var ikke uvanlig med inndeling til ni eller fem i hine hårde dage.
Her er en lenke til en nidelt malmskive hos digitalmuseum.no
Det blir sagt at malmskiver var dyre og at enkelte skytterlag bare brukte plankeskiver som ble plugget etter skying, må ha vært en del slitasje med datidens kalibre.
Mulig at malmskiver var mer vanlig på steder det militære avdelinger også drev skyting?
Best når det smeller!

Jon

Interessant, kan nevne at de skivene jeg fikk bilder av finnes på et sted hvor der var endel gruveindustri rundt 1880 og der var endel engelskmenn som vistnok ledet dette. Skivene ligger på et område som var tilknyttet denne virksomheten slik jeg har forstått det.

Skal vi prøve å få laget kopier av disse ?

Ser man på skiven jeg la ut under August Larsens bok så stemmer vel den meget godt med skiven(e) på bildene.

proud.norwegian

Skytterlaget vårt har en tilsvarende skive ....

Cap'n Redneck

Mener å ha sett en mer avansert variant som nå står til pynt utenfor Løten Skytterlags klubbhus.  Der var hver enkelt ring separat, og alle koblet opp mot en mekanisk selvanvisermekanisme via "støtstenger"...

Malmskivene ble vel kalket hvite mellom hver serie...?

(Med mindre man kunne henge opp en slik støpejernsskive på en privat skytebane, eller tar den ned mellom hver gang den brukes, så tror jeg det vil være mest økonomisk å skjære den ut i Hardox-stål. Erfaringsmessig kommer det før eller siden en røyksvakskytter på banen som skyter den i stykker med helmantel...  0     :rifle: )
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

bosnes

Volda skyttarlag har ei slik malmskive utstilt på miniatyrbana.
Her er teksten på heimesida til laget:

"Omlag på same tid som skyttarlaget i Volda vart stifta fyrste gong (1866) dreiv elevane ved Den Høiere Almueskolen i Volda skyteøvingar. Dette skjedde mot ei malmskive ved Øggardselva i Strandmarka. Denne 9-delte malmskiva hadde instruktøren, Anders Strand, fått i gåve frå "Centralforeningen for Udbredelse af Legemsøvelser og Vaabenbruk".

Volda Skyttarlag fekk denne malmskiva i gåve frå Strand når laget feira 50-års jubileum.

Malmskiva heng i dag utstilt på miniatyrbana til skyttarlaget."

festus

Å, bare tenk å få gyve løs på en slik med rollingblokken! Jeg kan nesten høre klangen her jeg sitter!:-D
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Jon

> Å, bare tenk å få gyve løs på en slik med rollingblokken! Jeg kan nesten høre klangen her jeg sitter!:-D

Det var det jeg tenkte jeg også da jeg først fikk se de ødelagte skivene. Man burde kunnet lage slike og hatt det som egen gren. Historisk riktig.

Jeg må grave litt i arkivet mitt når jeg får tid, om jeg har noen beskrivelse av skyting på slike skiver.

jæger justnæs

> Jeg må grave litt i arkivet mitt når jeg får tid, om jeg har noen beskrivelse av skyting på slike skiver.
Det kan være du finner noe i Larsens "Veiledning i Rifleskydning"
Ta for eksempel "Otteogtyvende (kapittel) - Om sort og hvid Vandfarge (kalk til malmskiver?)" og de to etterfølgende kapitler. Mulig det kan stå noe der?

Hadde selvsagt vært moro å fått liv i tradisjonen med malmskiver igjen men det er kanskje ikke så dumt å tenke på Hardox eller platestål i det minste. Man må regne med å måtte ta ned skiven mellom øktene.
Best når det smeller!

Jon

Etter hva jeg kan se så er det kun ulike papirskiver som nevnes av Gamle Larsen.

Derimot fant jeg noe om jenskiver i denne :

Her står JERNSKIVER nevnt et stykke ned fra toppen på høyre side. Må vel sies å være fryktelig dyre, særlig de store på 2m diam.

qualibra

Hadde vært moro å skyte på jernskive, men det skal litt ressurser til for
å få dem produsert, kanskje - eller ?

Jeg savner redegjørelse for hvorfor de var delt i 9 ringer i stedet for 10 ?
Eller er det bare jeg som er treg i hue ?

Alle klubber burde ha et sett slike - helt klart .
qualibra

Mike Sierra

Tja, det lages jo fortsatt kumlokk på Ulefoss. Hvis en har en støpemodell, så er det kansje ikke umulig å få produsert noen.

Ellers så finnes det jo muligheten for å støpe selv: http://www.youtube.com/watch?v=NEppk2qCSH8 :-)

adhoc

Dette støpes vel i sandformer, da trengs det vel "bare" en negativ form av forsiden og et støperi som er positivt innstilt.

Edit:Positiv form, tenkte stempel.

Tobben

.....vi er i allefall POSITIVT innstillt og i brukbar FORM....

:-D

Cap'n Redneck

Står det noe i "Aarsberetningen" eller andre kilder om hvor mange skudd hver skytter avfyrte på hvert hold i løpet av et stevne mot de 9-delte skivene?  (75m , 150m , 300m)
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Jon

Sorry men jeg finner ikke noe om selve skyteprogrammene i noe av det jeg har fra Centralforeningen. Mulig jeg kan ha andre tidskrifter fra den tiden hvor der står noe(?)
Har noen skyteprogrammer fra 1910-12 men det blir jo litt for nytt i denne sammenhengen.

Jon

Da har jeg tatt en liten till i tidskriftet jeg trodde kunne ha noe. Ikke fullgodt dette men det gir en pekepinn om skiveskytingen dengang. Tenk å skyte på 600m med kammerlader og Rem. 4'''/12mm det må ha vært krumbaneild? Stort ark dette så det er ikke mulig å få med alt og noe blir uskarpt. Måtte dele siden så det meste ble lesbart.

Jon

Glemte å skrive at listen over er fra juli 1883. Sikkert alderen som tynger meg;-)

JanS

På Maihaugen ved inngangen og langs sidene på telthuset tok jeg bilder for 35 år siden av flere typer skytemalmskiver, og jeg antar de står der ennå. Og verden er liten for med Bosnes' innlegg fikk jeg opplysninger om farfaren til min svigerfar. Svigerfar fortalte at han var underoffiser og hadde underoffisersabel som yngste broren med samme navn hadde arvet.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

laffa

Håper jeg blir tilgitt at jeg nevner en annen type skiver enn jern, nemlig steinskiver, som ble brukt før jernskivene ble tatt i bruk. Det fortelles av gamlekarene her i distriktet at det lå en mann bak skiva, som hadde til oppgave å anvise for hvert skudd. Poengene ble regnet etter avstanden fra senterhullet. Ble det anvist et innertreff, så ble det pause i skytingen. Skytterne skulle rope hurra, og det ble skjenket i brennevin og utbrakt en skål for skarpskytteren. Vil tro at det ble livat utover dagen hvis der var mange gode skyttere tilstede. Denne steinskiva står plassert ved skytebana i Engesetdalen

laffa