Salg av inventarie-rifler 1883

Started by Jon, 20. January 2013 kl. 12:36:50

Previous topic - Next topic

Jon

Visste jeg hadde noe mer fra Centralforeningen og her er det. Nemlig  "Meddelelser fra Centralforeningen for utbredelse av legemsøvelser og våbenbrug" No.1 novbr. 1883, 2den Årgang.

Det mest interessanne på de 8 sidene må vel være rundskrivet om salg av inventarie-riflene og prisene på disse.

Reagerer på en litt merkelig benevnelse/tekst "Lunds-rifler (tændstempel) 4''' "
Landmark blir ikke benevnt på samme måte??
Noen som kan forklare dette?

Ser også at man får 5stk. 4''' Kammerladere for prisen på ei (valig) tændstempel-rifle i 10,15mm

The Norwegian

Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

qualibra

Takk for mer lesestoff !:-P

Du verden - den gang sto ikke en 4 linjer kammerlader høyt i kurs gitt !

Merkelig verdivurdering sett med nåtidens øyne , er det i allefall .

Kan desverre ikke bidra med noen belysende innspill .
qualibra

krutnarr

Morro.
Hvilken rifle var det snakk om vedr.salg av 4''' munnladerrifle? Var det ei egen Norsk sivil skytterlagsrifle?

Hand

Takk, Jon!  Liker lesestoffet De legger ut på forumet!

Hand

Trond

Det ble laget en meget begrenset serie med perkusjonsrifler for skytterlagene på Kongsberg - med Enfieldsikte - og dermed etter 1863. Jeg har selv nr 501 (den første?). Kan minne litt om Wredes gevær, men bare litt.

festus

Merkelig at kammerladere var billigere enn munnladningsrifler? De er vel vanskeligere å lage, og burde være teknologisk bedre?
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Jon

En faktor kan være at 4''' Kammerladerne hadde litt problemer, der er en artikkel i Norsk Skytter Tidende 1862 eller 63 (kom ut bare disse årene og 64 samt ca halve 65)
I den klages det på flere ting ved nevnte rifle og funksjonen på disse. Trodde jeg kanskje hadde lagt den ut her før eller at den ble gjengitt i MTM.
Mulig de ikke var særlig populære?? Jarmann led nok også den skjebnen ifølge en Hagenkatalog fra ca 1893.
Det ser ut til at tennstempelriflene var de dessidert mest populære til skiveskyting men de var dyre.