Ukjent våpen fra bestemors loft

Started by jølle, 20. January 2013 kl. 20:34:32

Previous topic - Next topic

jølle

Heisann.

Jeg har arvet et gammelt våpen som jeg ikke aner hva er. Det har stått urørt på bestemors loft i en 50 års tid og er ikke i så god forfatning, men jeg lurer på om noen kan fortelle meg noe om dette våpenet. Alle slags opplysninger er interessante.

våpenet er ca 145cm langt, løpet er ca 106,5cm og har en innerdiameter på omlag 19,5mm. Jeg kan muligens ane en form for preging på sidene av løpet, men kan i så fall ikke tyde det pga rust...
Det var mange hendte karer før i tiden, så jeg ser ikke bort fra at det kan være ombygd/modifisert.

[Endret (igjen) et emne med tittelen «Hva er dette?» til noe mer beskrivende. Admin.]

Trond

Det som virker temmelig sannsynlig er at det er militær lås og pipe, antagelig med et nyere skjefte. Kan du ta et størst mulig bilde av hele pipen (og bare denne) samt et bilde av fengpanne og slagstår sett ovenfra, litt bakfra, hadde det kanskje hjulpet på muligheter for identifisering.

Mr. Pitt

Det nærmeste jeg kan finne som har denne bananlåsen i Hærmuseets årbok 1956, er våpen nr. 16:
Glattløpet dragonkarabin med flintlås. Ca. 1720-1748.
Pipelengden stemmer sånn noenlunde, de var jo ikke så nøye dengang.

Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

jølle

Jeg er enig i at skjeftet kan være nyere, og muligens hjemmelagd. Det er noen få utskjæringer, og de er av slik utførelse at til og med jeg kunne klart å lage dem med en dårlig kniv..

Legger ved noen flere bilder og håper at det kan lette jobben med identifisering.
Jeg vet ikke hva man skal se etter, så bare "bestill" flere bilder hvis nødvendig.

Ellers så gikk det greit å demontere løp og låskasse, men savner avtrekkeren og hanen, som jeg antar er umulig å oppdrive.

Hva brukte de som prosjektiler i slike våpen den gang de var nye?

Hele løpet:

Bakenden av løpet:

Låskasse innvendig:

festus

> Ellers så gikk det greit å demontere løp og låskasse, men savner avtrekkeren og hanen, som jeg antar er umulig å oppdrive.

Fatt mot! Det finnes en del ødelagte låser å få tak i som kan kannibaliseres, eller helt nye haner og avtrekkere å få kjøpt, f.eks. fra Track of the Wolf.  

> Hva brukte de som prosjektiler i slike våpen den gang de var nye?

Runde kuler av bløtt bly.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Trond

Jeg hadde en interessant og mulig teori som dessverre fallt i fisk med de nye bildene (Fossum Bruk, ca 1691. Det ble produsert vel 300 låser & piper, men de militære avdelingene måtte spikke kolber samt lave garnityren selv), men den ser dessverre ikke ut til å stemme med dette (bare veldig nesten).

Da har jeg ingen klar idé, bortsett fra at jeg mistenker at den kan være vesentlig eldre enn det låsblikket mr. Pitt viser (se f.eks. på dekoren på fjæren til slagstålet og hvelvingen bakerst på låsblikket). Jeg vil ikke "banne" på det, men det skulle ikke meg forandre om dette i utgangspunktet var en sen 1600-taller - og de er sjeldne. Men jeg aner ikke hva eller fra hvor. Sorry!

Baksiktet er for øvrig antagelig bare noe tull som er satt på ca 150 år senere.

Det hadde vært gøy å sett den skikkelig rengjort og uten rødrusten (ikke pusset!!!!) i real life.

jølle

Takker for alle tips og innspill.
Jeg skal undersøke litt mer rundtomkring og kommer tilbake med opplysninger eller spørsmål hvis jeg skulle finne ut noe...

-Jølle