Restaurering. Hva og hvordan?

Started by jølle, 25. January 2013 kl. 19:54:44

Previous topic - Next topic

jølle

Jeg tenker å "shine opp" et gammelt våpen. Det er ikke meningen at det skal se nytt ut, men at forfallet(rustangrepet) skal stoppes.

Hvordan fjerner man mest effektivt rust uten at det setter merker? (Pussepapir er uaktuelt). Er det bra nok å legge stålet i oljebad en tid for så å tørke av etterpå?

Hva med den antatt uoriginale stokken; kan den settes inn med stokkolje?

Hva skal jeg absolutt ikke gjøre?

bilder av våpenet finnes på følgende tråd: : https://forum/svartkrutt.net/index.php?topic=13089]"Ukjent våpen fra bestemors loft"

festus

Jeg pleier å marinere delene i rustløsende olje noen døgn, til rusta har blitt litt mykere. Deretter skraper jeg løsrust av med ei messingplate, og pusser for hånd med messingbørste. Det gir en litt gyllen overflate, men den kan gnis av. Elektrisk verktøy og pussepapir er fy-fy! Fiiin stålull uten såpe, innsatt med våpenolje, funker også på lettere rødrust.

Treverket ville jeg gitt en omgang med grønnsåpe og skurekost med naturbust, og satt inn med kokt linolje når det blir tørt. Tannbørste med stiv bust er kjekt i krokene. Børst av tørt støv før du begynner, så det ikke grauter seg og fester seg i alle sprekker. Skuresvamp er fy!
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

festus

Forresten, tomatketchup er ypperlig til messingpuss. Smør på rikelig, la ligge 4-5 timer, vask av. Poler hvis du ønsker.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

jbw

"løssiddende" rust kan med fordel fjernes med en skraber af messing, kan eventuelt laves af et fladklemt paronhylster (er også god til at rense file med)

Cap'n Redneck

"...et fladklemt paronhylster...."

= "en flatklemt tomhylse"  (som vi fjellaper sier... ;-) )
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......