Muskedunderen

Started by qualibra, 13. July 2012 kl. 11:25:30

Previous topic - Next topic

qualibra

Takk for et interessant og vakkert utseende
nummer av "muskedunderen", Øyvind .

Det gjør seg med et innlegg eller to,
pluss noen bilder og farger - ikke minst .

Vel verdt penga, kan sikkert mange mene .;-)
qualibra

Kammerherren

Hei folkens,
Jeg har også lest Muskedunderen i dag, og det var en ting jeg tenkte litt på. Artikkelen til Kjell om langholds NM, det han avslutter med, det er kanskje noe i det? Hvordan ville mulighetene være for å innlemme disse klassene i skive NM? På den måten ville belastningen på arrangørene bli noe mindre. Siden det vel bare skytes langhold med replicavåpen, så kunne en jo ta utgangspunkt i Remington Match resultatene, for så å skyte 200+300m i tillegg for de som måtte ønske det? Tenker da på patronklassen i denne omgang. Munnladerklassen måtte nødvendigvis skytes på alle 3 avstander. På denne måten ville en jo slippe unna mye rigging og forberedelser til nok en helg med skyting.

Noen kommentarer?
Kammerherren

Hans T

Noen som vet hvorfor Muskedunderen ikke er lagt ut på NSU sin nettside?
Siste nr er jo 1-2012?????
Det var jo vedtatt på generalforsamlingen i 2008 at den skulle ut på nettet.

bosnes

Og enno verre er det at skytereglementet ikkje vert oppdatert etter vedtak på årsmøtet.
Vi har no snart det 2. NM utan oppdatert skytereglement.
Eg personleg har sendt e-post til både forrige og sitande president om saka. Den forrige svarte ikkje, de noverande svarte for fleire månader sidan, men det har vel ikkje skjedd noko i saka.
Eg er mildt sagt noko forundra...

kjberg

Slettet. Halvkvedede viser kan du synge et annet sted. Admin.

bosnes

Eg likar SVÆRT dårleg å kritisere folk som tar på seg ein frivilleg jobb for skyttarsporten. Men eg synes det er merkeleg at ein nasjonal skyttarorganisasjon som NSU ikkje klarer å ha eit oppdatert skytereglemen, to år etter eit årsmøtevedtakt. Det er sikkert problem her som eg ikkje veit noko om, men NSU har mange medlemmer som lurer.
Det hadde vore fint om representantar i styret i NSU kan klargjere saka.
Det er aldri kjekt med unødig støy og bråk på generalforsamling/årsmøte. Det er ikkje bra for svartkrutt(-skyttarsaka).

Mvh
Bjørnar Osnes, Ørsta/Volda pk. svartkruttgruppa. men skriv som privatperson no.

Hans T

Skytereglementet ligger ute på sidene til MLAIC i orginal verson.
Synes nå at det er verre at redaktøren ikke klarer å få Muskedunderen ut på nettet jeg da.

Hans T

Går ut fra at du stiller til valg for styret da bosnes.

bosnes

"Skytereglementet ligger ute på sidene til MLAIC i orginal verson."

Det gjeld ikkje det norske reglementet med dei nye klassene vdtatt på årsmøtet i 2010.

Vi arrangerer no det andre NM utan oppdatert/gyldig reglement.

bosnes

> Går ut fra at du stiller til valg for styret da bosnes.

Har ikkje noko spesielt ønske om å stille til val, men dersom det er problem med å få folk til å ta på seg jobben med å oppdatere eit skytereglement, så stiller eg...

kjberg

Sannheten lukter ikke bestandig roser.
Lenge leve svartkruttskytingen i Norge.

kjberg

Saken er bosnes at noen har tatt på seg jobben, men gitt f.

bosnes

I følge NSU lover fra 1993 er det sekretærens ansvar å:

"Ha ansvar for reglement og utbredelse av disse til medlemmene."

Men uansett er dette styrets samla ansvar. Etter mitt syn vert det no invitert til NM der reglementet i fleire klasser ikkje finst tilgjengeleg for medlemmane i NSU.

Då må styret ta stilling til om det i det heile tatt skal kunne arrangerast NM i desse klassene.

Det er no unekteleg litt spesielt å invitere til eit NM utan at dei potensielle deltakarane kjenner til regelverket...

kjberg

Disse ting kommer til å bli belyst på NSUs gen.forsamling bosnes.
Møt opp å si deres mening. Det er mange som er på valg og disse bør erstattes med nye entusiastiske mennesker i år. Håper de som startet det hele har fulgt godt med.

bosnes

Eg møter på generalforsamlinga.

Øyvind F.

Jeg registrerer at den midlertidige presidenten (kjberg) går ut og kritiserer og mistenkeliggjør sitt eget styre på åpent forum. Den slags lederskap synes jeg er uheldig, men det er nå bare meg. Jeg vil henstille om å ta resten av debatten på generalforsamlingen.

Når det gjelder Muskedunderen så er jeg klar over at den skal ut på nett, og alle numrene jeg har hatt ansvar for vil blir lagt ut når jeg er ferdig med nr. 2 2013. Så vidt jeg har forstått sier ikke lovverket noe om når bladet skal legges ut (i den grad lovverket som er tilgjengelig sier noe om det).

Og hva er årsaken til at det tar tid? Grunnet mangel på stoff er det et ekstremt tidkrevende arbeid å fylle et nummer hver gang. Jeg har allerede brukt mye mer tid enn det som er forsvarlig i forhold til familien på NSU-arbeid de siste to årene, og derfor blir visse ting nedprioritert. Det håper jeg folk har forståelse for.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

qualibra

For å tale for egen regning Øyvind, så er jeg ydmyk og takknemlig
for den jobben du gjør for hobbyen vår .

Uansett om det er din mening eller ikke , så kjenner jeg et stikk av dårlig
samvittighet da du nevner at det mangler stoff- ettersom vi jo alle er
ansvarlige for at det blir sendt inn noe å skrive om .

Det er ingen unnskyldning - men jeg har en (miss)oppfatning av at
det jeg eventuelt kunne hatt å bidra med, blir kjedelig og en gjentagelse
av noe som er skrevet utallige ganger av utallige andre før meg .

Et godt argument for å sende inn stoff, er jo at det også skal bidras med  kunnskap til nye lesere med hensyn til rekrutering av nye svartkruttskyttere og nye NSU - medlemmer med interesse for antikke våpens historie og bruk .

Med dette siste som argument, så er forbedringspotensialet stort .

Bare arrester meg om noen synes jeg er på villspor .
qualibra

Øyvind F.

Da er omsider alle MD-ene fra min redaktørtid lagt ut på nett. Jeg stiller ikke til gjenvalg i år, og har heller ikke mulighet til å stille på NM eller Nordisk. Jeg vil derfor benytte anledningen til å takke alle dere som har bidratt med stoff de siste åtte numrene!

Klikk på bildene for å lese :vinkasse:

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

Flott levert, Øyvind!
Koste meg med siste nummer på skjermen, fin artikkel om NSUs tilblivelse.
Nyt farsrollen og skyteriet i tiden som kommer :-)
Best når det smeller!