Ny faglitteratur snart i havn

Started by jæger justnæs, 02. February 2013 kl. 21:46:01

Previous topic - Next topic

jæger justnæs

Har tivelig besøk av Øyvind som er nede i disse trakter og samler inn noen av de siste bildene til From Musket to Metallic Cartridge: A Practical History of Black Powder Firearms.
Gårsdagen var bare kjas og fjas, i dag har det vært en lang dag med fotografering. En god del objekter og enda flere bilder. Men selvfølgelig avbrutt gjentatte ganger av munter passiar og sikringskost.

Her legges grunnlaget for en effektiv økt:

Her var det dessverre hermetikkbønner med i bildet, det ble rettet opp senere på dagen med rekti kåbbåimad.

Mange kom med sitt for å bidra i beste dugnadsånd, takk til herren som stilte boligen til disposisjon som atelier/skysstasjon :-)

I morgen blir det kanskje tid til litt skytebilder, time will show!
Best når det smeller!

qualibra

Heisann !

Håper dere ikke satte bønnene i vrangstrupen, for denna boka gleder jeg meg til !:-D

Knips i vei, gutta !:knegge:
qualibra

Øyvind F.

Jeg hadde gleden av å ta en del bilder av diverse jordfunn i helga:

jæger justnæs har fungert som kokk, prosjektleder, hotell og caddie – noe jeg setter stor pris på.

Boka kommer i november, sånn ca. :)
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

Så ble det tid til litt fotografering i felten.
Her får jørn smake på modellivets mindre glamorøse sider ;-)
Best når det smeller!

jørn

Ja jau... nei jeg tror nok ikke denne fyren passer som modell ;-)
Veldig koselig dere tok turen i dag.
Håper Øyvind fikk tatt noen bilder han kunne bruke da:-)
Jeg fikk tatt ett jeg kunne bruke av en annen modell;-)

Gøy hadde mi det au :-)

Øyvind F.

Det ser ut til at det ble mange bra bilder i helga. Takk til alle som stilte med våpen og fungerte som sjauere og modeller. Det ble vel tatt opp mot 500 bilder på lørdagen og søndagen, som selvsagt er langt flere enn jeg får plass til i boka. Utvelgelsen blir hard.

Når det gjelder bildet med Jørn Olav liggende med Chassepot så må det sies bildet viser at kameraet ble stilt inn mens skytteren lå med tom rifle. Selve bildet av skytingen ble tatt med fjernutløser – det var ikke slik at vi lekte Wilhelm Tell. :knegge:
Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

I dag er det tre uker til manus, bilder og illustrasjoner skal leveres, så nå jobbes det til og med i lunsjen for å få ting ferdig. Her er resultatet av dagens økt i Photoshop. Tema: norske jaktrifler gjennom tre århundrer.

Øyvind F. - forum admin

qualibra

Vi gleder oss til boka kommer !:hungry:
qualibra

Øyvind F.

Nå er den i havn, i hvert fall for min del. Manus, bilder og tegninger er sendt til forlaget. Boka forventes publisert som e-bok og som vanlig papirbok i november 2013.

Sammenlignet med Vakre våpen – svart krutt har denne boka 53% mer tekst og mange flere bilder.

Dersom dere vil ha beskjed på e-post når den kommer ut, skriv inn e-postadressene deres i feltet på denne siden. Der finner du også en komplett kapittelliste.

Nå skal det blir godt å legge dette prosjektet fra seg en stund! :knegge:

Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

Omslaget er klart, og publiseringsdatoen er satt til senest 24. november – eller tidligere i november dersom den blir ferdig før. Ifølge forlaget ble sideantallet litt større enn først antatt, så derfor jobber alle på spreng for å få den ferdig.

Jeg får se det ferdige resultat om knappe to uker, så skal det hele korrekturleses av meg før boka går i trykken.

Forside:

Bakside:

Øyvind F. - forum admin

Jon

Som den sære patronsamler og forsker jeg er så må jeg få påpeke at det virker feil å bruke en nylaget kopi av en 18lødig/6''' patron i messing på forsiden.
Det hadde bare vært å spørre så kunne du fått låne et bilde av både den og mange andre gromme norske patroner fra perioden 1860 til 1880.

Slik ser noen av dem ut.

Øyvind F.

Boken beskriver blant annet hvordan du kan lade og skyte med nylagede randtenningspatroner til forlengst utdaterte kalibre, så helt malplassert er den nok ikke. 4'''-kula di er i hvert fall med :smile:
Øyvind F. - forum admin

Jon

Min tanke var bare at tittelen får meg til å tenke "historisk utvikling". Så da trodde jeg at man burde har historikken så rett som mulig, og kanskje spesielt forsiden som selger boka?

Men for all del, det er flott at man også tar med dagens muligheter for bruk av disse gamle våpnene i et kapittel bak i boka. Mest som et tillegg.

Men det er vel det historiske som er hovedtemaet?

Jeg har tatt feil før, husker en gang på '60tallet.....;-)

Øyvind F.

De som kjenner meg og mine skriverier har nok allerede skjønt at det praktiske, dvs. både historisk og moderne svartkruttskyting, vil få en sentral plass. Det kan virke som om forventningene dine ligger ganske langt fra det boken kommer til å bli.

blackpowderbook.com beskriver kort hva boken handler om. Denne siden beskriver hvert kapittel i korte trekk.
Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

Da har jeg endelig fått gjort siste korrektur på layouten og laget registeret bak i boka. Det betyr at boka nå er klar for trykken så snart forlaget får gjort noen siste justeringer.

Den ble til slutt på 240 sider og inneholder rundt 300 bilder (samtlige i farge, bortsett fra de historiske bildene fra 1800-tallet som naturligvis er i svart-hvitt).

Boka kan allerede forhåndsbestilles fra Amazon i USA, Storbritannia, Tyskland og Frankrike.

Her er noen bilder som viser hvordan layouten blir:

Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

Og her er den offisielle traileren (ikke det at det er sannsynlig at det kommer en uoffisiell) :knegge:

[flash width=640 height=430]//www.youtube.com/v/U8QT4gSeyac?version=3&hl=nb_NO&rel=0[/flash]
Øyvind F. - forum admin

Kammerherren

Hei Øyvind,
Et relevant spørsmål, siden vi som kjenner deg selvfølgelig ønsker at du skal sitte igjen med mest mulig fra disse salgene: Hvor lønner det seg for deg at vi handler? Vil den bli tilgjengelig i norske butikker? Kommer du til å selge noen direkte, med dertil større gevinst? Signerte utgaver kanskje?
Kammerherren

Øyvind F.

Jeg kommer til å ta inn bøker selv og selge via blackpowderbook.com og her på svartkrutt.net, og det vil nok jeg tjene mest på. Priser vet jeg ikke enda siden det ikke er klart hva kostnadene vil bli i innkjøp, frakt fra England osv. Når den bestilles hos meg får du selvsagt med et navnetrekk uten at det skal koste noe ekstra.

Du kan også bestille boken fra flere forskjellige norske (og skandinaviske) nettbutikker. En foreløpig oversikt finnes her: http://www.blackpowderbook.com/order.php Jeg ser prisene varierer fra 248 til 345 i de norske butikkene.
Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

Lanseringsdatoen har blitt utsatt fem dager til 29. november for Europa. USA-lansering vil fremdeles være 1. mars 2014.

Dersom du vil kjøpa boka via meg får du den for 299,– + porto, noe som er ganske billig for en bok på 240 sider og med 265 bilder. Jeg vil snart åpne for forhåndsbestillinger, og de som har meldt seg på e-postlisten får mulighet til å bestille noen dager før alle andre. Det kommer en e-post med bestillingsinformasjon til e-postlistemedlemmene mot slutten av neste uke, forhåpentligvis. Har du ikke meldt deg på e-postlisten er det fremdeles mulighet. Bare gå til forsidene til svartkrutt.net eller blackpowderbook.com og registrer i vei.

For å sikre at e-posten kommer fra kan dere for sikkerhets skyld legge til domenet blackpowderbook.com i listen over sikre avsendere, for det kan hende slike e-poster havner i  søppelposten.

Forlaget i England sender meg et lass med bøker rundt 29. november, og jeg sender ut til forhåndsbestillerne så fort det lar seg gjøre.
Øyvind F. - forum admin