Gamle skyteskiver papp

Started by Jon, 13. January 2013 kl. 13:22:46

Previous topic - Next topic

Jon

Hadde nylig en tråd om jernskiver, kom da på at jeg hadde noen få gamle pappskiver også i arkivet. De er nok til salongeværskyting (ja det het salon dengang)

Første hadde nok ikke gått igjennom instansene idag. Figuren i midten er ikke til å ta feil av men slik var det dengang da menn var menn :-).

Den kunne brukes på begge sider avhengig av avstanden, ytterkant papp er ca 19cm hver vei

Begge varianter er som man ser 5 delt

Jon

Her er et par fra L.H.Hagen Kristiania, litt mer ordinære disse to men artig med Hagen merking. Disse to er endel mindre 13cm hver vei og 10 delte.

De to siste jeg fant i denne omgang er en H Utendoerffer med endel reklame og en mer nøytral. Den største er av samme størrelse som Hagenskivene over.

Som man ser er den minste 6delt, må vel være litt spesielt?

jæger justnæs

Du har mange gode kort i ermet, Jon :-)
De siste der var også fine, sånt liker vi!

Denne har jeg fått tilsendt for mange herrens år siden, skal undersøke om jeg kan finne ut noe mer om skyteprogrammet. Den er sjudelt og 2 fot i diameter.
Tekst fra mailen:
Den blinken du nevner har jeg ikke fler opplysninger om enn deg, men jeg har
jo denne (se vedlegg). Den er fra det første norske jæger reglementet,
håndskrevet og fra 1789 hvor denne blinken er tegnet inn i boka:-)

Har reglementet fra 1795 men der står denne skiven ikke omtalt etter hva jeg kan se.

Edit: Ser ved nøyere gjennomlesning at det dreier seg om pappskiver.
Er usikker på hvordan denne skiven var framstilt i sin tid.
Best når det smeller!

fjellastein

Har akkurat kjøpt en patronsamling. fant denne i den. Dette må være en kuriositet, spesielt for Trondhjems området? litt problematisk å få klare bilder( hjalp utrolig å pusse brillene...) håper dere klarer å lese reklamen på baksiden og kanskje hjelpe meg å anslå alder?

har bare fått begynt å gå igjennom samlingen så jeg kommer nok tilbake med egen tråd/ annonse på den etterhvert da  jeg sålangt har sett noe svartkrutt-lignende patroner...

Jon

Blir spennende å høre hvilke patroner/hylser du er blitt eier av. Mitt forsknings/samleområde er norske svartkrutt riflepatroner, merkinger og historikken på disse.

Jon