Eksflint,svensk-norsk???

Started by Acillevs, 07. March 2013 kl. 16:28:43

Previous topic - Next topic

Acillevs

Kjøpte en perkusjonsmuskett fra Lauritz som ble oppgitt å vere en eksflint M-1834 fra Kongsberg.Våpenet er ikke noen steder merket med kronet K.En krone med bokstavene NT under er innslått på låset.Dette ble oppgitt å stå for Niels Trulssen.
Årstallet 1834 og serienummeret 606 er også innslått på stokken på samme måte som på kammerladerne.Er dette et norsk våpen eller er det svensk???

Tinytim

Tror det må være noe svenskt noe uten at jeg vet hva. Tennklossen er ikke kongsberg sin, men ligner litt. NT står vel for Norrtelje(eller noe sånn). Ta bilde av løpsbåndene også det er der den største forskjellen på svensk og norsk er.
Låsen er mere lik 1825 og 29 ikke 1834.

festus

Hanen ser nesten ut som den er av aluminium, eller er det bare lyset på bildet?
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Acillevs

Musketten er ombygget til sivilt bruk,så der er kun ett bånd intakt.

Acillevs

Det er det øverste av geværene tråden omhandler.Den korte har jeg ikke lenger,men tror hanen var av stål,selv om fargen var uvanlig

Tinytim

Den er svensk, ser ut til at kolben har den innsenkinga som er typisk for M/1815.
Jeg tror muligens 1834 ikke er et årstall men et våpennr., mange av de svenske 1815 modellene har dobbelt sett med nummer.

krutnarr

Her er et bilde av min svensk m/1815-45.
Låsen er merket NT med krone som betyr Norrtälje vapenfabr.
Min har årstall 1840 på stokken sammen med nummer 1028. Disse muskettene (m/1815) ble laget i flint til langt opp på 1840-tallet. Siktet ble forandret i 1838 og første perkutgave/omgjøring i 1845 (da med nippel"kloss") Fra 1849 ble nippelen skrudd rett i pipen.

Acillevs

Takker for oppklarende opplysninger,da er mine bange anelser blitt bekreftet.