Granberg rolling block

Started by arilar, 10. March 2013 kl. 0:46:49

Previous topic - Next topic

rogwill

Hei. Er det noen som har kunnskap på 1874 C.G Granberg Eskilstuna Rolling Block som jeg kan sende bilder til for identifisering og dokumentasjon for bruk i konkurranseskyting? Den ligner ikke på militær utgave og noen i nærmiljøet sier den er ikke original selv om den er nr likk på alle deler. Dette er for å gjøre det enklere for meg når jeg deltar på Remington original og 12,17 klasen. Mvh R.W

Edit: Endret trådtittel. JJ

nevS

Legg ut bilder her så får du svar.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

arilar

Vad trevligt med en Granbergare! Granberg i Eskilstuna tillverkade Wredar, kammarladdade gevär samt rullblockare för skarpskytterörelsen. På den tiden krävdes att de måste vara av militärt snitt föra att vara tillåtna att tävla med. Givetvis kan små skillnader finnas mellan ett skarpskyttevapen och ett militärt motsvarande men påverkade inte tidigare nämnda förhållande varken då eller inom svartkrutsskyttet idag i Sverige. Jag har själv en Granbergstillverkad rullblockare i "mint condition". Så kom igen med bilder så får vi diskutera din pärla!;-)

jæger justnæs

Kan ikke skjønne hva som kan utsettes på denne herligheten?
Det er ikke andre krav enn at geværet er originalt og i 12mm Remington (feilktig kalt 12,17x44 i klassenavnet). Til Remingtonklassen er det ikke kaliberkrav utover at det skal være et originalt svartkruttkaliber.
Likte det baksiktet, mangler det en del/skrue eller står det fast på friksjon i sporet?

Edit: Tilføyd litt fra skytereglementet:

"I norsk og nordisk sammenheng brukes også patronvåpen og disse er definert på
nordisk basis som våpen hvor patronene som blir brukt er originalt konstruert for
svartkruttladninger og med blyprosjektiler.

....

Remington Original – Individuell - O (Norsk klasse)
Lag: Remington original
A)Våpen: Bakladet patronrifle i fritt kaliber.
B)Sikter: Tidsriktige åpne.(Buffington sikte, se under Spesielle sikter)
C)Skive: ISSF 50 meter pistolskive.
D)Stilling: Liggende.
E)Avstand: 100 meter.

....

12,17*44 Remington – Individuell – O (Norsk klasse)-Ikke lag
A)Våpen: Bare originale patron rifle i kaliber 12,17*44.
B)Sikter: Tidsriktige, åpne.
C)Skive: 50 meters internasjonal pistolskive ISSF 50.
D)Stilling: Stående.
E)Avstand: 50 meter.
F)Antrekk: Ikke skytejakke, skytesko eller skytehanske. Rem akseptert,festet i reimfester.
G)Kuler: Tidsriktig modell."
Best når det smeller!

rogwill

Det er friksjonen som holder justeringen på baksikte :-)

arilar

Ytterst trevlig Granbergare! Civil modell men ser i mina ögon ut att vara helt korrekt och original. Baksiktet är definitivt av Granbergs tillverkning. Har ett, i det närmaste, helt identiskt på min m/1864 kammarladdningsgevär av Granbergs tillverkning. Ett baksikte av samma konstruktion har jag också på en av Hagström tillverkad civil jaktstudsare (mynningsladdat slaglås).;-)

Trond

Wow, skibakkesikte og greier. Vakker stokk.

35 VRM

Låner litt plass i denne tråden. Jeg har en RB-hagle merket med Granberg. Det er et lite kaliber så jeg mistenker at det er snakk om oppboret rifle. Men kan de ha laget RB-hagler fra bunnen av også?

Mvh

35 VRM

festus

Rålekker børse! Gratulerer!
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling