Prosjekt "100 poeng" i Whitworth O og Vetterli O

Started by krutnarr, 22. March 2013 kl. 8:02:48

Previous topic - Next topic

jæger justnæs

Enig i at runde kulehull er en god ting!
Fortsett litt med forskjellige tester, hvor lang var forresten denne kula?
Og var den hard å lade, du har nevnt tidligere at .360 var litt drøyt i forhold til riflinga.
Ble ekstra stas med det gamle baksiktet, passa jo som hånd i hanske! Nå kan du eventuelt stille det andre inn på 100m så slipper du å skru feil.
Best når det smeller!

Mustaruuti

Hei!

Ser bra ut.
Jag skulle prova lite laddningar med Schw 3 i den där pipan i och med att det är en originalpipa. Ibland fungerar schw 1 eller 2 bra  i originalpipor men schw 3 eller 4 fungerar ofta bättre i dem.
Laddningar från 26 gr och uppåt.
Testa om det blir någon skillnad i träffbilden om du drar rent bössan mellan skotten eller inte.
Min schweiziska målskjutningsbössa skjuter t.ex tätare om man inte drar rent mellan skotten.

Lycka till!
/I remember when music really mattered, and when radio was king.

adhoc

Finfin børse og tråd, håper på og snart få se pappen med de magiske 100 :-)  

Ser at du (kruttnarr) skrev at du hadde lite erfaring med diopter og Øyvind F.
skrev en veldig god intro til temaet. Vil bare nevne en liten ting, som kan gi
store utslag, nemlig skjeve hornhinner. Runde hull blir nemlig nettopp skjeve eller
doble. Slet lenge med noe jeg trodde var ulikt rekylopptak, helt til optometristen
pønska ut riktige briller til meg. Bare et sånt lite tips hvis du ikke blir venner
med diopteret.

Lånte litt av illustrasjonen til Øyvind F. (Håper det går bra Øyvind F.) og
vrengte litt på den.

Dette er vel egentlig hva hjernen din sånn omtrent ser med skjeve hornhinner.

Mvh

krutnarr

Hei.
Her var det kommet fantastisk mye bra :-)
Kan prøve å oppsumere litt. Jeg sikter med diopteren slik Øyvind viser på bilde 1. Forskjellen er at jeg har brukt litt større hull. Der blir det en forbedring med mindre hull.
 Ang.skjeve hornhinner så har jeg det. Bildet som vises med dette er helt riktig. Det er sånn jeg ser blinken og det resulterer som regel at øyet fylles med vann. Altså ikke så bra utgangspunkt, men jeg må leve med det :-( Ikke nok med det så har jeg heller ikke samsyn. Øyet "hopper" litt ut og inn. Det er en vane,men ødelegger også litt. Disse skavankene gjør jo bare prosjektet litt mere interessant ;-)
Når det gjelder kule så var .360 litt stort. Måtte slå kulene temmelig hardt ned med resultat av deformering. Har bestillt en ny sizer i .358 som forhåpentlig hjelper på dette. Har også bestillt kuletang til maxi-ball i .362 Den skal igjennom både .360 og .358 sizer for smøring og rett størrelse. Det kan vell umulig bli feil. :-D
Når det gjelder krutt så er wano det jeg er vant med. Får jeg ikke til samling må jo sweitserkrutt prøves. Håper på å sleppe det ;-)

Takk for at dere skriver på tråden. Det er det som gjør den gøy og interessant.

jæger justnæs

Det var en god illustrasjon, adhoc!
Som krutnarr har jeg også skjeve hornhinner. Er ganske nærsynt også men honrhinnene er det største problemet. Eller burde jeg si var, for i fjor fikk jeg nye briller tilpasset hos optiker som driver med briller til skyttere. Det han sørger for er å legge "sentralpunktet" for synskorreksjonen i siktelinja, ikke rett fram som på en vanlig brille. Dette har hjulpet for min del. Nå skal det sies at jeg ikke ser direkte smart ut men brillen fungerer utmerket og gir i tillegg god beskyttelse.
Best når det smeller!

krutnarr

Hei.
Da er MaxiBall (poppnaggle)kuletang kommet i hus. Den ble levert fra http://stifters-gunflints.de til en svært god pris :-) Takk Stifters....

Har siza kulene ned til .357 (Lee .358 blir .357)Først i Lymann smøre og size-die .360 for så i Lee sin .358 sizedie.

Skyteresultat på 50m som følger:

35grain 2p i benk.

40grain 2p i benk.

45grain 2p i benk.

40grain 2p og frihånd.

Som dere ser så samler rifla best ved moderate ladninger. Det er også lett å se at "100 poeng" blir nok om ei stund til ;-)

Blackpowder

Jag har en liknande studsare signaerad Valentin, lite mindre kaliber, ca kaliber .35
Har för mig att twisten är ca 1:24" på min också.
Jag har en likadan Hensel .365" maxi som jag kalibrerat ner till .35
Du har nog alldeles för mycket krut!?
Det var några år sedan, men har för mig att min sköt riktigt tätt med laddningar mellan 10-15 grains Swiss Nr.2

Lycka till!!!

krutnarr

> Du har nog alldeles för mycket krut!?
> Det var några år sedan, men har för mig att min sköt riktigt tätt med laddningar mellan 10-15 grains Swiss Nr.2
>
> Lycka till!!!

Takk Bp.
Jeg tror du kan ha rett. Kruttmengden er nok alt for stor. Skjøt på NM med ei kruttladning av 2p wano 35grain. Resultat:9,8,8,8,7,6,6,5,4,3,2,2,2,tot:64
Trøsten må være som Jæger Justnæs sa at "du var jo 55 poeng forran nestemann på lista ;-) " Sant det, men jeg er heller mere fornøyd med at alle 13 skudd var poengtreff :-D
Det kan bare gå en veg. Er det kruttladningen som er for stor så skal det slankes der. Det er ivertfall neste skritt i "100-poengs sagan"

God sommer t darr alle

Torgeir

Hei! Denne børsa har fått et nytt hjem siden sist. Eksperimenter med poppnaggelkuler er iverksatt. En del av dem som fulgte med kjøpet er siza til 360 og hadde størkna fett på. Presisjonen ble litt bedre da fettet var kokt av og erstatta med mykt fett, men forrige eiers ladedata har ikke gitt tilfredsstillende resultat. Å gå opp til 40 grs sveitser med semulefylling er det minst dårlige til nå, med 13 cm på 50 m.
Jeg har fått av svansskruen ved hjelp av blåselampe og skiftenøkkel. Nydelig maskinert. I kammeret er det plass til 25 grains wano 2.
Etter å ha dengt ei rundkule gjennom, ser jeg at pipa er .365/374. Derfor tror jeg at .360-kuler ikke er optimalt her. Fra støpetanga er poppnaggelkulene .370 på fremste bånd, og .365 på de to bakerste.Derfor tenker jeg å fortsette eksperimenteringen med usiza kuler. Jeg har en teori om at mer/sintere krutt kan hjelpe, slik at hullene i skiva blir åttekantede i stedet for runde. Og så vil jeg prøve med rundkule .376 lik den jeg banka gjennom pipa. Har fra før forsøkt rundkule .350 med patch, til middelmådig resultat. Riflestigning har jeg målt til 1:21-ish.
Jeg har også hatt problemer med tenninga. Litt fordi hanen ikke alltid setter av hetta, men også fordi nippelen (#10) tetter seg. Tror kanskje overgang til finere krutt kan hjelpe å få det inn i tennkanalen, og er dessuten frista til å borre opp pistongen.
Torgeir

Torgeir

En ny dag med eksperimenter og kos. Teorien om at usiza popnagler går bedre enn siza, holdt ikke. Heller ikke med sintere krutt. 40 grains sveitser 2 med semulegryn ga 14 cm på 50 meter. Å gå opp i ladning ble verre. Å ta vekk semulegryn likeså. Å gå ned til 30 minus semulegryn virka heller ikke. Hullene i dag var dog ikke runde, men mer åttekant-aktige.
Jeg undrer meg på om de middelmådige resultatene kan henge sammen med at de ti nederste centimetrene i pipa kjennes svært romslige. Kanskje en hulbase er tingen?
Alt var dog ikke bare trist og leit. Rundkule .350 med .010-patch over 30 grs sveitser pluss semulegryn, gikk akseptabelt (9 cm på fem skudd). Se bilde 2. Selv naken .375 rundkule dengt ned med dor var ikke mye dårligere. Så til Vetterli kan denne børsa fint brukes. Å knekke langkulekoden gjenstår. Hva slags kuler kan denne originalt ha vært laget for??
Torgeir

Torgeir

Og så må jeg komme med en korreksjon til det jeg skrev for to innlegg siden. Pipa er .355/374, ikke .365/374 slik som først hevdet.
Torgeir