Identifisering og verdivurdering av kassepipe

Started by Gun-bug, 08. April 2013 kl. 12:57:59

Previous topic - Next topic

Gun-bug

Hei!
Allt hva jeg har lest har jeg ikke blitt klokere enn at dette er en perkesjonert
gammel flint kassepipebørse , på sideblikket står det HHS (sees på bilde).
Østedalsbørse med litt modifiseringer , dvs 30-40 cm av fortre er byttet og en liten kloss øverst på kolben ved kolbekappen , kolbekappen ser orginal ut.
Låsen er ikke hvelvet og ikke orginal pga fjernet trevirke inne i, finner ikke noe i alle bøkene mine blant annet mye litraturav Jon Sverre Dahl.
Mye likt å se men det er en med grov verktøy bruk på tappen ved svansskruen og desverre
filt for å få det til å se bedre ut , så ingen merkinger.
Kan noen se på bildene og si hva de mener dette er , på forhånd takk til ildskjelene.
Pipe så klart , 8 kantet svampet ca 12mm på bommene 90cm lang (med svansskrue 93cm)
Børsa er 130 cm lang.
Opplysninger og synsinger til div kidematriale er kjærkomment
Med vennlig hilsen Gun-Bug











[La innlegget inn under korrekt kategori og skiftet til en mer beskrivende tittel. Admin.]

Gun-bug


Måtte legge inn bedre bilder av kors-merkene fremme ved overgangen til 8 kant.
Hvis jeg skulle selge , prisestimat ?

Mvh Gun-bug

jæger justnæs

Definitivt ei kassepipe, ja!
Mener den har likhetstrekk med ei Embret Embretsen-børse som henger på Norsk Skogbruksmuseum på Elverum. Det er stempler på pipe og sideblikk jeg tenker på. Kan du ta noen gode og skarpe bilder av stemplene? Gjerne et bilde av hele børsa også.
Pris kommer an på kjøper og stand. Hvordan er den innvendig?
Best når det smeller!

Gun-bug

Det er det som er problemet at sidelåsen er byttet en gang i perkusjonstiden , og Embret merket sidelåsene sine og hadde hvelvet lås og var da i flint.
Neste problem er at en "grovsmed" har slått av tappen til svans skruen og i samme stund så filte han litt for å pynte på "vandalismen"
Ja det lingner meget på en Embret , men det blir vel vanskelig å finne ut av uten merking annet enn han som lagde sidelåsen til perken.
Rifling er meget skarp og fin i munning (vil foreløpig ikke ta av svans skruen.
Takker for svar. Det er veldig fine korsmerkinger.
Mvh Gun-bug
Har en mistanke at det kan være en Embret


Gun-bug

Hva er slikt murlig verdt , samler på norskt og ønsker ca prisestimat.

Gun-bug

Er det ingen som vil anntyde ca noe i noe prisklasse ?

rolling

Det er ei flott børse du har og det er ikke ofte ei slik dukker opp, problemet med denne er at all gammel patina og event rust er fjernet, dette trekker verdien voldsomt ned, men den er likevel ikke verdiløs. Jeg ville vel priset denne for event salg til 20.000.-, hadde den vært "urørt" kunne du nok gange beløpet med 3.
M.v.h. Rolling.

Gun-bug

Tusen takk for ett ærlig og godt svar , takker så meget.
Mvh Petter

Temauseth

Husk at Embret døde ca 30 år før perkusjonshetten ble oppfunnet, så det er bare gamle flintlåsmekanismer som er ombygd av Embret som har hans stempler.