Hagen?

Started by asle, 08. June 2013 kl. 15:22:52

Previous topic - Next topic

asle

Har jeg en Hagen? Eller Husquerna?
Serie nummer 2900
Lengde løp 103 cm
Stemplet G A TLN N er litt usikker på
Skjeftet er merket KL RGK 2KN 67
Og et H stempel oppå løpet rett foran bakre sikte.

Har lyst å prøve den en dag :)

Bilder kommer.

Hvordan er det lettest å laste opp bilder?


Tinytim

Du har en Husqvarna perk muskett, husker ikke modellen i farta men rundt 1850 , kommer nok noen med riktig modell betegnelse snart.

asle


jæger justnæs

Det er en M1845 ifølge boka til Josef Alm. M1840 og -45 hadde J-formet sideblikk men bare M1845 hadde messingkorn. Produksjonsåret er 1853, fremstilt hos Husqvarna.
Kanskje noen av våre svenske venner kan komme med litt informasjon angående regimentsmerkingen?
Best når det smeller!

G.Larson

#5
Alle de små hulla i treverket.....er det markhull? I så tilfelle bør du dynke treverket med antiparasitt før du trekker denne inn i hus. Eller så fort som mulig.
Ståle B.

asle

Vil bli behandlet, selv om jeg tror det ikke er mye liv. Disse hullene har vært der i mange år.

festus

En natt i fryseboksen løser evt. problemer med tremark.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

asle

Fryseren er grei å bruke til det, men no må vi ikke spore av her :) søker detaljer om børsa og forkortelser på skjedtet :)

G.Larson

#9
Hei asle.
Jeg la inn en forspørsel på ett svenskt forum. [link]http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=58&t=164127[/url]

Forhåpentligvis finnes det noen svensker som kan komme opp med ett nogenlunde svar.

Har leitet litt rundt på nett og lurer på om dette kan stemme:

KL RGK - Kalmar regement ??(Det er eneste regimentet jeg fant som kunne stemme med KL)
2K - 2 kompani
N;67 - rode(soldat) nr 67
Ståle B.

G.Larson

Hei igjen asle.
Jeg sendte en forespørsel til forsvarsantikvaren hos Sveriges militærhistoriska arv med spørsmålet om merkingen din og fikk raskt svar.
Jeg bommet på regimentet i mitt forige innlegg. Børsa di er mer fornemm enn som så :-D

KLRGK står for Kungligt Livregementets grenadjärkår.
2K står for 2. kompani. Kompaniets fulle navn er: No 2. Östra västmanlands kompani.
N;67 er den enkelte soldats nummer, og det er knyttet til hvilket torp(gård,bruk) han bodde på.

Ang løpsmerkingen så skriver antikvaren at:

GA og TLN er besiktningoffiserens og besiktningsrustmesterens godkjenningsstempler.
Den siste N står for Norrtälje faktori.

Jeg regner med at det er der børsa er satt sammen.

Mvh
Ståle
Ståle B.

Harald

Hei Asle!
Mener du en gang spurte etter informasjon om min 1840. Børsa er dessverre kortet ned, blitt brukt som hagle og har tilhørt familien i mange år. Låset er stemplet "Carl Gustaf Stad 1842", serienummeret er 1170. Min kjære og mangfoldige bestemor født i 1898, hadde børsa stående inne på et kott på loftet og jeg fikk den hos henne da jeg var omtrent 12 år, for snart 40 år sida. Hun og broren var aktive både i ungdomslag og skytterlag og hadde faktisk skutt med den da de var unge, fortalte hun meg. Jeg lette etter ladestokken og spurte bestemor etter den. Joda, ladestokken var i bruk som aksling på bestemors hespetre, men ble raskt flyttet over i ladestokkrenna. Jeg mangler nippel, og når den kommer på plass, blir det salutt for bestemor! Mvh Harald.
Her er noen bilder: