Verktøy til kapping av haglehylser i papp

Started by Jone T, 14. September 2013 kl. 11:44:35

Previous topic - Next topic

Jone T

Hei

Ny på forumet her, og min første post

Her en kveld var jeg innom chatten, der jeg spurte litt om kapping av papphylser i fra 70 til 65mm, der det kom noen gode forslag.
Dette førte til at jeg ville gjøre det hele litt vanskeligere enn nødvendig:biggrin:

Jeg lagde en dings til å gjøre jobben med... Husk på att jeg er mekaniker, og ikke snekker nå er dere snille...

Det er rett og slett ei trefjøl, med en mandrel som passer inni hylsa, og ett stanley knivblad montert i en holder, enkelt som bare det, og alle hylsene blir like lange, uten noe styr, samt at de ikke blir frynsete i kanten etterpå

Det går greit og skifte blad også, for det er bare presset inn i ett trangt spor i holderen, samt at jeg har tenkt litt på HMS'n med tanke på knivbeskyttelse og åpningssperre.

Her ser dere før og etter bilde av hylsene, man må bare være litt forsiktig når man snurrer hylsene rundt, å ikke ha for mye press på bladet akkurat i det bladet bryter gjennom, så det ikke blir frynser

Her er også bilde av diverse ladeutstyr jeg har, der noe av det er arvegods etter min far, og oldefar, som begge jaktet med svartkrutt. Allt "maskineriet" er det jeg som har skaffet, de brukte messing hylser den gang, som desverre er borte

Den gamle hagla til oldefar henger på hytteveggen til mine foreldre, så jeg måtte skaffe min egen, for å kunne produsere litt røyk av og til;-)

Dette er min løsning på dette, så får jeg håpe at jeg ikke har funnet opp hjulet på ny...

Jone

jæger justnæs

Genialt, flott løsning!
Synes snekkerferdighetene dine holder til en sikker S.
Takk for at du deler, moro å se både løsning og gammelt ladeutstyr :-)
Kos deg med lading og skyting!
Best når det smeller!

Jone T

Takk for det jj, du var vel en av dem som kom med forslag til løsning, og dette ble da resultatet

Må si det at å pusle med gamle våpen er litt annerldes enn mer moderne greier, selv om det ikke er så moderne det heller... M98 til jaktrifle, M94 Krag til kos, og en 1894 Winchester i 30-30 til tullball (måtte bare ha en bøyle rifle)

Så jeg er vel både en samler og en skytter, der det er jaktvåpen som er hoved interessen når det kommer til disse eldste greiene, og da foreløpig patronvåpen, siden jeg ikke har prøvd noe annet (heldigvis for lommeboken???)

Jone

Jone T

Da har jeg testet rullekrymp vektøyet, det virker ikke som det skal:sur:
virker rett og slett som det er utslitt, det blir vertfall ikke noe rullining...

krutnarr

> Da har jeg testet rullekrymp vektøyet, det virker ikke som det skal:sur:
> virker rett og slett som det er utslitt, det blir vertfall ikke noe rullining...

Hei Jone

Flott hylsekapper du har laget der. Genialt :-)
At rullekrymperen er utslitt høres rart ut. Tror de kan rullekrympe en milion hylser uten å bli særlig slitt, men alt er mulig. Er den hel og har alle deler så kan teknikken ved bruk være litt "trikky". Det krever litt øvelse ;-)
Har de lest/sett artikkelen til Øyvind F om rullekrymp? Den er fin

Jone T

Godt du liker kontrapsjonen, fungerer utmerket!
Denne rullekrymp maskinen er nok utslitt og misshandlet. Den delen som skal rulle hylsa, den spinner på akselen og den er generelt slarkete
Det var i den artikkelen jeg så utstyret første gang, absolutt nyttige artikler på dette forumet!