Merkelig bajonett

Started by svovelsvein, 08. October 2013 kl. 16:23:10

Previous topic - Next topic

svovelsvein

Var en innom med en merkelig bajonett, som jeg vet jeg har sett før ett eller annet sted, men finner ingen opplysninger. Det er en tilnærmet lik en Kongsberg 1860 sabelbajonett, men med taggete rygg og tverrslipt i tuppen. Mener å erindre at det er en treningsbajonett. Noen som vet?

Øyvind F.

Kan det være en faskinkniv?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

svovelsvein

Bladet var identisk med 1860 før hakkene i ryggen og avkortingen(tverrslipingen) av tuppen ble gjort. parerstangen-skjefteplatene-innfestingen er også identisk,men bakre holken er litt mindre i bøyen og har firkantet avlangt hull i stedet for rundt hull.

Øyvind F.

Høres kanskje mer ut som modell 1905 sappørsabel for saniteten.

Red.: her er link: http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Bajonett&weaponid=BLANK0068
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

svovelsvein

Den er det,den er helt identisk,takk for oppklaringen,viste jeg hadde sett den før,men hukommelsen er ikke bra nok lengre.

Trond

Det finnes to varianter av denne M1905, faskinkniven med spiss og sanitetskniven uten spiss. Den sistnevnte er vesentlig mer sjelden. Vildet viser samtlige, meg bekjent, approberte faskin- og sanitetskniver brukt i Norge fra ca 1750 til WW1. Dog er "kniv" nr 3 fra venstre neppe en spprobert variant.

svovelsvein

Den jeg ble forevist var identisk med nr.1 på bildet. Den er rusten i bladet men hel og komplett. Hva kan verdien være på en slik? Vedkomne ville selge den, men jeg har ingen interesse av slik type våpenrelaterte ting selv.

svovelsvein

Bajonetter ble jo brukt i nærkamp som stikkvåpen, men hva ble disse sanitetsknivene egentlig brukt til?

Kammerherren

Er ikke det innlysende?? Amputasjon vel...... :gal:

Nei jeg håper ingen fikk slik behandling, jeg mener at disse ble benyttet som en form for sag, til å lage bårer etc. i felten. Mulig jeg tar feil..?
Kammerherren

svovelsvein

Har fått opplysninger om at de faktisk brukte de til amputasjon. I dag bruker de elektrisk bajonett sag med tynt blad til amputasjoner. Men i felten med håndverktøy er det kanskje en fordel med så bred sag slik at den ikke kiler seg fast når man er halvveis igjennom f. eks. et lårbein. Hadde sikkert ikke bedøvelse heller den gangen, men de ble vel påspandert en flaske Cognac først.

Huntdoc

En halv flaske brennevin på styrten,en pinne med ei fille til å bite i og tre mann til å holde.Den dobbelte sagtanningen gjorde at man sagde på trekk og dytt.Ei reim rundt stumpen og et glødende jern for å stoppe blødningen.En god feltskjær kunne klare en amputasjon på få minutter.Infeksjonsrisiko "fantes ikke",da bakteriene ikke var oppdaget.At mange fikk koldbrann etter amputasjonen skyltes miasmer eller dårlig luft.Feltsykehusene i dag er kommet noe lengre,og takk for det.Huntdoc

svovelsvein

Har forsøkt å sende deg mail(huntdog) men den går ikke ut.

svovelsvein

Huntdoc

Hallo svovelsvein.Jeg er huntdoc,ikke huntdog.Hunter-doktor.Bikkja mi er en huntdog.Prøv huntdoc@erdno.com så får vi nok kontakt.Pensjonert lege med noe kirurgisk erfaring og (tidligere)jeger med erfaring fra Canada,Afrika og en del land i Europa.Tidligere konkurranseskytter på pistol.Samler vesentlig norsk marine men har også en viss samling groteske verktøy fra tidligere medici.huntdoc

Acillevs

Til amputasjon brukes sag.Sappørsabel/faskinkniv er redskap for ingeniørtroppene for rydding av transportlinjer og klargjøring av artilleristillinger,kombiverktøy av Machete/sag.

Huntdoc

Hei Achilles.Vi snakker ikke om i dag,men fortid.På Lahaugmoen på offiserskurset for saniteten fikk jeg som gryende løytnant å vite at mine forjengere som feltskjær fikk fashinkniv som amputasjonsverktøy.Tuppen var butt for å vise at bæreren ikke var stridende.At man kunne benytte det til båresnekring etc er sikkert riktig,men det brukte man menige til.I dag blir man hentet til førstehjelpsstasjon,stabilisert og evt sendt til feltsykehus for videre kirurgi,Man benytter ikke lenger brennevin som anestesi,og sagen er pressluftdrevet (man unngår elektrisitet for ikke å skape gnister og brann i operasjonssalen)Jeg skulle tro Napoleons "chirurg" ville blitt nokså forbauset om han dumpet inn i en operasjonsstue med kvinnelig kirurg,strøm og sterile omgivelser.Han ville nok lagt ut sin fashinkniv til salgs på svartkrutt.netJan Håper ikke jeg har truffet din hæl DS

Acillevs

Takk,jeg er ved god helse,begge mine hæler fungerer og jeg ber om at det ikke blir brukt sappørsabel på mitt legme.Jeg bestrider ikke at faskinkniv/sappørsabel,i mangel av annet verktøy kan ha blitt brukt på operasjonsstuene og de scener som da utspant seg har festet seg til historien og bruken av redskapet.Dog er det merkelig at et redskap genuint myntet på feltkirurgien har fått benevnelser fra helt andre sektorer i armeen,ref.SAPPØR/FASKIN.Nå er det midt i jakten og overflod av elg og hjortelår,det kunne vere rette tiden for å prøve sappørsabelen opp imot en halvslitt snekkersag,og sager har vert tilgjengelig i flere hundre år.Når det er sagt må det innrømmes at med en 6-8 mm bred tannstilling er den ikke mye mer effektiv i kutting av småskog.Med denne filingen er det mer en rasp enn en sag.
Uansett bruk var det helst en modifikasjon,om mulig ennå mer mislykket enn ombygging av hirschfengeren til bajonett på jegerriflene.
Sabelbajonett m/1860 ble modifisert omkring 1905,og det må da vere mulig i approbasjonsdokumentene å finne ut av hva denne modifikasjonen var tenkt til.
Til sakens belyselse skal det heller ikke vere usagt at dette redskap i 1912 fikk en tilleggsbenevnelse:Knivsag m/1912 til bruk i saniteten.

Trond

Sappørsagen i den stand den er i på bildet er, etter min mening, verdt minst kr 5000,-. Faskinvarianten er noe vanligere, men i den stand den har på bildet er den nok fort verdt kr 3500-4000. De fleste av disse er veldig slitne, men de er såpass sjeldne at også de slitne har en viss verdi.

svovelsvein

Var inne og så på samlingen din Trond. Imponerende!!!!!!! gården min er vel verd en brøkdel.