Fellesbestilling av kammerladertenger 2013-2014

Started by Øyvind F., 22. October 2013 kl. 2:52:07

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

I august 2012 var planen å gjøre en fellesbestilling av 18 lødige kammerladerkuletenger fra Lee Precision via forumet på svartkrutt.net. 45 stk. viste sin interesse og var klar til å bestille, men som det kom fram i denne tråden: http://forum.svartkrutt.net/index.php?mode=thread&id=11886 så har Lee sluttet å lage tenger på spesialbestilling. Jeg har nå fått Bernie i Old West Bullet Moulds til å lage tenger til oss. Messingtengene hans har godt rykte på seg blant svartkruttskyttere. Våre tenger blir enhulls. Håndtak følger ikke med, men han kan lage blokker som passer håndtakene til de mest kjente fabrikkmerkene. Jeg stemmer for Lyman.

Her er kula:

Diameteren er 17,5 mm, men jeg har lagt på en litt større diameteter på «magen», som er 17,8 mm/.70 kaliber. Det blir ikke anledning til diskutere design eller andre endringer.

Hvordan  bestille?

Dere som meldte dere på i 2012 fikk en e-post i går om dere fortsatt vil være med. Hvis dere ikke har fått meldingen, sjekk spam- og søppelpostmapper. Dere som ikke bestile i 2012 har fremdeles mulighet til å være med.

Prisen blir rundt 100 dollar per tang, altså rundt 600 kroner. I tillegg kommer frakt fra USA, 25 % mva, tollbehandlingsgebyr og frakt fra Bergen til der du måtte bo. Med andre ord mye dyrere enn Lee, men kvaliteten på tengene blir forhåpentligvis  bedre.

Bestillinger som skrives direkte i tråden gjelder ikke.

Bestillingene stenger om to uker fra nå, altså 5. november. Leveringstid kommer an på hvor mange som bestiller.

Jeg har også klar tegninger på kule til 4 linjers kammerlader, 10,15 Jarmann og en 12 mm Remington-kule med flere forskjellige hulbaser. Kulene blir så like originalkulene som mulig, med unntak av 12 mm-kula som er en kopi av en tysk kule som ble solgt på begynnelsen av 1900-tallet. Sistnevnte er nokså lik Jämttångens hælbasekule. Men først ut er altså 18 lødig kammerlader. Det blir ikke mulighet for å bestille noen av de andre enda.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

qualibra

Detta er SÅ bra !!!

Takk til administrator som gjør detta mulig !:clap:
qualibra

jæger justnæs

Godt nytt for alle entusiaster! Man takker for innsatsen så langt :-)
Best når det smeller!

Øyvind F.

Minner om at det er en uke igjen før bestillingen stenger. Til nå er 46 blokker bestilt.
Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

Da stenger jeg bestillingen. Til sammen 60 blokker ble bestilt. Jeg kontakter produsenten i løpet av dagen og legger inn ordren.
Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

En liten oppdatering: Bernie kommer til å lage et par prøveblokker som blir sendt til meg for testing. Dersom de blir godkjent setter han i gang med resten. Når blokkene eventuelt er godkjent må de som har bestilt regne med å betale forskuddet.
Øyvind F. - forum admin

jæger justnæs

Best når det smeller!

qualibra

Heilt greit å betale forskudd .

Det blir spennende med nytt design på kula også .:hungry:
qualibra

Øyvind F.

Da har jeg mottatt prøveblokk fra Old West. Den var enkel å støpe med og kvaliteten på selve blokka var god.

Det eneste problemet er at kula avviker enormt fra tegningen han fikk. Se sammenligning under.

Dette kan vi ikke gå videre med dersom han ikke er villig til å lage noe som er identisk med tegningen.
Øyvind F. - forum admin

jæger justnæs

Hva har skjedd? Bruker han ikke dine tegninger å programmere etter eller er det mer på gefylen at fresen lages?
Best når det smeller!

nevS

Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Øyvind F.

Her har nok ting skjedd på gefylen. Dette er i hvert fall ikke CNC-arbeid.
Øyvind F. - forum admin

qualibra

Heisann .

Ja, den avviker utseendemessig en hel del,
men holder den målene som du ga ham
på strategiske steder da ?:surprised:
qualibra

Øyvind F.

Det meste er helt hinsides, men diameteren var vel nokså korrekt så vidt jeg husker. Har sendt en mail der jeg forsiktig spør om den skal være slik. Hvis han ikke klarer å lage noe bedre må vi få noen andre til å gjøre det, eventuelt få laget brotsjen et annet sted, for han lager utvilsomt gode støpeblokker.
Øyvind F. - forum admin

qualibra

Hei alle samma .

Undertegnede har - i dag faktisk, bestilt ei støpeform fra han igjen sjøl .
Det gjør jeg nettopp fordi han lager bra saker .
Jeg kjøpte ei meget spesiell form i fjor, og den ble så bra,
at jeg satser på "Bernie" en gang til .

Det ser nesten ut som om han ikke har laget verktøyet helt ferdig .

Det vil da være rart om han skulle ha problemer med ei såpass enkel form
som denne kula jo har ..?

Som jeg har nevnt, så laget han ei hælbase/hulbaseform til meg for et år siden,
og det var jo en langt mer komplisert sak - verktøymessig og i det hele tatt .
På den forma måtte det jo til flere diametere og bånntapp til hulbasen i tillegg .
Alt samma ble perfekt .:lookaround:

Kammerladerkula er jo så enkel som ei kule nesten kan bli så sant det ikke
dreir seg om ei PP-kule eller ei rundkule da selvfølgelig .
qualibra

Øyvind F.

Da har jeg fått en oppklaring fra tangmakeren. Denne første tanga var visstnok bare for å sjekke diametrene på kula (og de var greie.) Han holder på å lage en ny tang nå, og skal sende et bilde av en kule støpt med den. Vi håpe at den er mer lik tegningen.
Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

En rask oppdatering: Det skjedde ikke noe mer etter at den første tanga ble laget og nå har han sluttet å svare på mail. Old West er herved ute av bildet.

Jeg har kontaktet en annen leverandør. Han har ikke noe stort navn, men lager aluminiumstenger av god kvalitet. Han er i tillegg svartkruttskytter og har skutt på det amerikanske MLAIC-landslaget. Han lager blokkene på CNC-utstyr, og den første modelleringen han har sendt meg ser lovende ut. Prisene er ikke helt klare enda, men det blir etter all sannsynlighet noen hundrelapper dyrere per tang sammenlignet med Old West. Han skal komme tilbake med pristilbud neste uke.
Øyvind F. - forum admin

jæger justnæs

Best når det smeller!

proud.norwegian

Kanskje litt sent... men ...
Jeg bestillte tang til .577 Snider fra  http://kal.castpics.net/default.htm

Erfaringer med leverandør - produkt..  kan du lese her..
http://castboolits.gunloads.com/showthread.php?31451-Red-River-Ricks-590-quot-Collar-Button

Spitfire

Flott at du tar prosjektet videre Øyvind. Setter pris på arbeidet du legger ned i dette og ser fram til å motta tang.