Fellesbestilling av kammerladertenger 2013-2014

Started by Øyvind F., 22. October 2013 kl. 2:52:07

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Siste fase i produksjonen av de første 15 starter denne uka. De anslås å være klar til forsendelse andre eller tredje uka i september.

For folk som lurer på om det har bestilt viser jeg til e-posten som ble sendt ut i vår. Fikk du er du med – fikk du ikke er du ikke med.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Litt forsinkelser igjen, men de femten første tengene sendes til Norge i løpet av de neste dagene. Det er kun den siste kvalitetskontrollen som gjenstår.
Øyvind F. - forum admin

qualibra

Takk for oppdatering på kammerladertengene , Øyvind .

Det har tatt sin sin tid, men man har jo lært seg at det finnes
alternative støpeblokker der ute som fungerer godt - i alle fall
på 100 meter .

Har for lenge siden skutt med kammerlader på 300 meter også, og det gikk fint an å
treffe skiva og til og med svarten på dette holdet .
Den gang skaut jeg med kopi av den spisse kula som veide ca 41 gram .

Den tunge Lymankula på 53 gram har jeg dog ikke prøvd på langt hold ,
men med denne lettere kula kan det bli aktuelt igjen å prøve seg
på 300 meter .:-D
qualibra

Øyvind F.

Nå var jeg nettopp på posten og hentet de femten første støpteblokkene. Etter hva jeg kan se så ser de bra ut. Grunnet noen forhåpentligvis forbigående helsemessige utfordringer får jeg ikke sendt blokkene ut før helgen, men e går forhåpentligvis ut neste uke. Litt logistikkutfordringer er det også, siden jeg må skaffe noe de kan sendes i.

Jeg skal finregne litt på hva totalkostnaden blir og sende e-post til de 15 første i løpet av morgendagen.

Litt dårlige mobilbilder får duge i første omgang:

Øyvind F. - forum admin

jæger justnæs

Ser bra ut! Godt jobba og god bedring.
Passer greit at de kommer på denne tida av året så kan en ha klar kuler og få skutt inn på starten av neste sesong :-)
Best når det smeller!

qualibra

Dæsken !

God bedring med hensyn til den nevnte forbigående tilstand .

Detta ser bra ut det , Øyvind !

Nå håper jeg bare at alt er i orden med bestillinga for min del .

Det har gått så lang tid at jeg husker ikke hvordan dette ligger an .

Finner det ikke i arkivet over gamle e - poster heller .:-(
qualibra

jæger justnæs

qualibra: Mailen jeg mottok ble sendt den 04.07. i år, med tittelen "Status: Fellesbestilling av kammerladertenger‏". Du kan prøve å søke på dato eller emne. Lykke til :-)
Best når det smeller!

Øyvind F.

Sånn, da har første gruppe fått e-post (qualibra inkludert) ;-). Jeg kan dessverre ikke håndtere spørsmål fra dere 45 andre som ikke er med i første gruppe om hvilken gruppe dere er med i. For å finne ut hvilken gruppe dere tilhører, gjør som jæger justnæs sier og sjekk e-posten som ble sendt ut 4. juli i år, med tittelen «Status: Fellesbestilling av kammerladertenger‏». Der står det om du er i gruppe 1, 2, 3 eller 4.

Nå alle har betalt vil jeg overføre betaling til USA for 15 nye blokker.
Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

Her er litt bedre bilder. På bildet med kulene er kula til venstre en kule støpt fra en original regimenttang, mens den til høyre er en av kulene jeg fikk tilsendt tidligere.

Jeg minner om at eventuelle i gruppe 1 som ikke har fått e-post må sjekke søppelposten sin da det kan hende at e-posten havner der.

Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

Jeg fikk endelig prøvd min blokk i går, og den fungerte meget bra etter at kutteplata ble løsnet litt. Etter min mening bør plata være så løs at den akkurat går igjen av seg selv når du tilter tanga til siden. Det gjør at luft slipper ut mellom plata og blokka, noen som igjen fører til at forma fyller seg korrekt.

Tanga var lett og rask å støpe med, og kulene ble fine nesten fra første forsøk. Diameteren lå rundt 17,68–17,7 mm målt med digitalt skyvelær. Ujevn blytemperatur under testen får ta skylda for variasjonen.

Blokker og eventuelle håndtak til de som har betalt blir sendt enten i dag eller i morgen. De tre som ikke har betalt og som vil ha sine blokker innen kort tid må betale ASAP, for jeg har ikke mulighet til å sende neste uke. De som ikke betaler innen to uker mister retten til tanga, og den blir solgt til blodpris på det åpnet markedet. :-)

Alle blokkene var stripset sammen så jeg har ikke sjekket alle blokkene innvendig, men jeg regner med at det skal se bra ut. Hvis ikke, gi meg en lyd.
Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

Da er blokkene på vei til de som har betalt og betaling sendt for en ny runde. Merk at dollaren nå er en del dyrere enn ved forrige betaling (6,17 i slutten av august mot dagens 6,77). Det vil også ha innvirkning på prisen på neste batch.
Øyvind F. - forum admin

aho

Hei!

Fikk blokken i går.
Ser veldig bra ut!;-)

Aj

qualibra

Hei .

Jeg støpte noenogåtti kuler med den nye kammerladertanga i går.

Forma ble bedre og bedre å støpe med etter hvert .

Kulene blir 17,7 mm omtrent og de passer perfekt og trangt i kammeret
på min 49/55/59 med melkekartongskillingen rundt skjørtet .

Vekta er rundt 710 gns i helt rent bly. (måtte kløyve ei kule og veie den i to omganger på kruttvekta)

Håper å få prøveskutt i helga .

Endelig ei skikkelig kule i henhold til slik de så ut på 1850 tallet .

Nå får vi bare håpe at den skyter minst like bra som Lyman miniekule
med flat bunn .;-)

Takk til Øyvind som fikk dratt dette i havn til slutt .
Den som venter .... osv ...:-P
qualibra

Øyvind F.

Batch nr. 2 blir sendt fra USA senest mandag i neste uke. Jeg sender ut en e-post til de som er i runde to når blokkene er ankommet med totalpris etc.

Ellers vil den svake kronekursen ha ganske stor innvirkning på prisen på spesielt parti nr. 3, dersom den da ikke styrker seg i løpet av kort tid. Det ser ut som det går litt i rett nå i det siste.
Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

Da er forsendelse nr. 2 ankommet. De som er i denne gruppa har fått e-post. Batch nr. 3 blir straks betalt.
Øyvind F. - forum admin

aho

Fikk testet tangen idag.Kulene ser meget bra ut,jevne og pene fra første støp.
Så var det å få fatt i en kammerlader da;-)
Har du klave får du ku heter det.
Kulene veide ca 713 grs,17.67mm,(.696") målte de bak i hekken.
Takbly,ca 500°c .Har forresten pimpet min Lee production pot med PID temperatur styring.

bosnes

Tja, du kan no støpe opp nokre kuler til meg så får du ein kammerlader frå meg..

G.Larson

Hei. Hvordan ligger det ann med 3. runde med tenger? :-)
Ståle B.

Øyvind F.

Jeg har ikke hørt noe, men de burde være like rundt hjørnet. Jeg skal purre etter påske.
Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

Slapp å purre, fikk melding i går om at blokkene er sendt fra USA :-)
Øyvind F. - forum admin