Kjedeanntenning i perkusjonsrevolver.

Started by nagant 762, 16. April 2006 kl. 14:42:24

Previous topic - Next topic

nagant 762

Leste med stor interesse artikkelen om dette emnet.Men sitter egentlig igjen med noen spørsmål.
Skal jeg forstå det sånn at jeg faktisk kan slutte å smøre fett foran hvert kammer, noe som jo er noe stort griseri.
Hva med fettlapper ? Kan det også kuttes ?
Støper egne kuler, og er vant til at det blir skavet av en tynn ring av hver kule, og har forsåvidt vært inne på tanken om at det da må være tett, men er opplært til at man bruke fett.
Eller bør man bruke fettlapper, evnt. tørre filtlapper, bare for sikkerhets skyld ?
Forøvrig har jeg alltid brukt å klemme sammen tennhetta litt, for å være sikker på at den sitter trangt, og har aldri opplevd at noen har falt av under skyting.

jæger justnæs

Jeg pleier å bruke filtpropper og/eller fett, det kan være lurt for å holde slammet mykt.
> Forøvrig har jeg alltid brukt å klemme sammen tennhetta litt, for å være
> sikker på at den sitter trangt, og har aldri opplevd at noen har falt av
> under skyting.
Hvis du må klemme hetta for at den skal sitte er det min oppfatning at den er for stor, du vil få en mulig tennkanal der hetta er "videst", om du skjønner. Da er det bedre med en mindre hette eller større pistong/nippel.
Best når det smeller!

nagant 762

Tennhetta passer i utgangspunktet, men den "klyper" seg litt ekstra fast når den klemmes litt sammen.

Øyvind F.

> Skal jeg forstå det sånn at jeg faktisk kan slutte å smøre fett foran
> hvert kammer, noe som jo er noe stort griseri.

Problemet med dette med fett foran kulene er at MLAIC-reglene påbyr dette på stevner. Det vil si at det MÅ brukes fett foran kulene på stevner i NSU-regi dersom du skal holde deg innenfor internasjonalt og nasjonalt regelverk.

Filtpropper kan brukes, men ikke fordi det forhindrer kjedeantenning. Filtpropper brukes for å gi smurning eller for å fylle opp luftrom. Fettlapper har ingenting i perkusjonsrevolver å gjøre. Kulene skal presses ned i kammeret og dermed trenger du ikke fettlapp. Dersom det skaves av bly når du lader så bør du være sikker m.t.p. kjedeantenning forfra. :-)
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Rebell

> Leste med stor interesse artikkelen om dette emnet.Men sitter egentlig
> igjen med noen spørsmål.
> Skal jeg forstå det sånn at jeg faktisk kan slutte å smøre fett foran
> hvert kammer, noe som jo er noe stort griseri.
> Hva med fettlapper ? Kan det også kuttes ?
> Støper egne kuler, og er vant til at det blir skavet av en tynn ring av
> hver kule, og har forsåvidt vært inne på tanken om at det da må være tett,
> men er opplært til at man bruke fett.
> Eller bør man bruke fettlapper, evnt. tørre filtlapper, bare for
> sikkerhets skyld ?
> Forøvrig har jeg alltid brukt å klemme sammen tennhetta litt, for å være
> sikker på at den sitter trangt, og har aldri opplevd at noen har falt av
> under skyting.

Hei.
Bilder jeg har sett av soldater fra den amerikanske borgerkrig, viser att det ikke ble brukt fett foran kulene (ikke synlig i hvertfall).
Når det er sagt vil jeg også si att jeg anbefaler på det sterkeste å bruke fett foran kulene.
Jeg har med egne øyne sett flere revolvere med kjede tenning. På noen av våpnene gikk alle 6 skuddene av samtidig. Nederste kule var klint inn i kule laderen. Dette gjorde at hele ladearmen m/deler ble løs og skrakklete.
De fleste våpnene var gammle orginale Colt og Remington revolvere, men jeg har også sett dette på nye våpen.
Det ble brukt fett, men ikke serlig mye. Jeg så på når han ladet, og fettet dekket ikke kulene ordentlig.
Alle tennhettene var hele og på plass, så det var helt sikkert at det slo igjennom rundt kulene.
På Coltene og Remingtonene ble det etterpå prøvet ogivalkuler som ble presset lenger ned i tønna, på en svakere ladning. Det ble ikke brukt fett foran kulene, men det ble smørt litt fett rundt kulene før ladning.
Ingen av våpnene fikk kjede tenning med denne type ladning.
Jeg vil nevne at det var noe pittring i tønna på de gammle våpnene, og at dette kan ha hatt innvirkning på kjedetenningen. Men jeg har som sagt også sett dette på moderne kopier av både Colt og Remington revolvere.