Hva er dette mon tro?

Started by Thomas, 22. April 2006 kl. 5:54:49

Previous topic - Next topic

Thomas

hei alle sammen, har nettopp fått to våpen av en gammel mann jeg kjenner, men har ca null peiling på disse gamle våpnene. hadde vært moro og visst hva de het og hvor de kom fra :) den ene er et kombivåpen med ukjent kaliber, det står : Larsens våbenforretning" på løpet. den andre er stemplet "H" og med et identisk nummer flere steder på våpnet. den er tydeligvis fra 1871, da det også står stemplet. noen som kan hjelpe? på forhånd takk.        

MM

Enkeltløperen er en Huskvarna produsert Remigton Roling Block rifle fra 1871.
Den har ved en senere anledning blitt bygd om til jaktbruk ved å kappe ned fortret.

Er det fortsatt rifler i løpet på den, eller har den blit ombygget til hagle?

Thomas

> Enkeltløperen er en Huskvarna produsert Remigton Roling Block rifle fra
> 1871.
> Den har ved en senere anledning blitt bygd om til jaktbruk ved å kappe ned
> fortret.
>
> Er det fortsatt rifler i løpet på den, eller har den blit ombygget til
> hagle?

det er fortsatt rifler i løpet på den.. så det er nok fortsatt en rifle vil jeg tro?! har levert de to det er bilde av + en sideligger hagle til jaktdepotet i drammen i dag, og de antydet pris til ca 1000,. kr. den andre kombi hagle/riflen skulle jeg få 2500,. for. + 300kr pr stk for noe de kalte for dølle bajonett eller noe i den dur. men som sagt er jeg helt blank når det kommer til såpass gamle våpen, så om det er gode priser eller ei har jeg ingen formening om. takker for alle innspill. Thomas.

Yellowboy

Dårlige priser du fikk !!! Godt under halvparten av markedspris, men de skal vel leve de og !!!

Thomas

hehehe...du sier noe, det var akkurat det jeg tenkte også. men uten kjøpere er det jo ikke så lett og få solgt.:)

nevS

> hehehe...du sier noe, det var akkurat det jeg tenkte også. men uten kjøpere
> er det jo ikke så lett og få solgt.:)
kjøper kombien jeg,,,,,2500
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Trond

Riflen er/har vært en M1867 Remington, opprinnelig i overfor beskrevne kaliber, antagelig produsert for den svenske hær (med klakk for sabelbajonett i stedet for klakk for døllebajonett kunne den vært for leveranse til Norge eller for den svenske marine. Det er ikke mulig å se rester etter klakktype på bildet.). Endel av disse ble militært bygget om til 8 mm. Verdien på svenske Remington'er er i utgangspunktet langt under det halve av verdien på norske. Med den stand denne er i, ville jeg har satt den til godt under 1000-lappen.

Den andre børsa er vesentlig mer interessant - særlig dersom den er i god stand. Ta det følgende med en god klype salt, jeg er på mer enn litt gyngende grunn her (det finnes minimalt med litteratur/kilder om Larsen).

Jeg stiller meg i utgangspunktet noe tvilende til at dette er noe som er produsert av en av Larsens bedrifter (Hans Larsen), selv om baksiktet kan indikere Larsen fra ca 1880. Jeg finner det sannsynlig at det kan være en importert belgisk handelsvare som er solgt gjennom en av forretningene. Larsen hadde riktignok selv en produksjonsbedrift for våpen i Belgia, men jeg kan ikke huske å ha sett hagler med annet enn Lefaucheux låsning fra denne (det må bare understrekes at det er mye jeg ikke har sett). Jeg vil anta det er stemplet inn ELG i en oval ett eller annet sted på pipene under forskjeftet.

Det ble fremstilt en rekke "kombinasjonsvåpen" i siste halvdel av 1800-tallet/begynnelsen av 1900-tallet. Noen av dem er "paragraf-våpen" som f.eks. en dobbelløpet Larsen perkusjon jeg har, hvor den ene pipen er glatt og den andre riflet praktisk talt uten dreining på riflene og begge løp i samme kaliber. Denne ble antagelig produsert for det svenske markedet, hvor elgjakt var forbudt med annet enn riflet børse.  Det var ingen krav til dreining av riflene, heller ikke til at elgen måtte skytes med den riflede pipen. En slik rettriflet børse kunne dermed brukes på det meste fra fugl til elg i Sverige - helt lovlig.

Kombinasjonsvåpen er som regel vesentlig mer verdt enn hagler, særlig dersom man kjenner litt til produsent, historie og eiere. Tilstand er likevel nøkkelordet. Et strøkent våpen er vesentlig mer verdt enn et slitent. Bildene du har tatt er for dårlige til å kunne gi en skikkelig vurering av våpenet. Du oppgir heller ikke kaliberet på pipene. For ordens skyld - denne børsa kan være registreringspliktig.

Du finner litt mer om Hans Larsen på http://geocities.com/h_larsen_patent

Thomas

Tusen takk for et utfyldende og godt svar. børsene er levert for vurdering, og skal hentes så snart som mulig. hvis det ikke er noe spesielt verdi på noen av de kan jeg like godt henge de på veggen, evt. plombere de som er registreringspliktige. men hvis noen er intressert, så er jeg og treffe på mail. johnsemannen282@hotmail.com (Drammen)