Skyding med salonrifle

Started by Jon, 29. November 2013 kl. 9:21:37

Previous topic - Next topic

Jon

Fikk inn enda en artig gammel trykksak om skydning, "Skydning med salonrifle" av August Larsen, sønn av gamle Hans.
Jeg har tidligere vist Hans Larsens hefte ("bok") fra 1864, "Kortfattet veiledning i rifleskydning...". August gav ut en lignende med samme tittel, "Veiledning i Rifleskydning" i 1877, denne mangler jeg fremdeles.
I 1880 utgav August "Kunsten ved øvelse i hjemmet at blive en god rifleskytter" denne har jeg faktisk to av, kjekt å ha.

Her nyevervelsen:

Trond

Gøy! Hva med å legge ut sidene og?

Jon

Kanskje jeg scanner alt jeg har av Larsen familien engang og utgir det i en eller annen form. Har ganske mange annonser og flere artikler fra 1800tallet. Endel har jeg vist hovedsaklig på dette forumet men der er mer. Laget en liste for kort tid siden over det jeg kom på i farten av Larsen relatert:

Literaturliste  H. Larsen

H. Larsen,  Kortfattet Veiledning i Rifleskyding nærmest for begyndere 1864

August Larsen, Om nytten af Skyding med salonrifle. 1879  (August sønn av Hans)

August Larsen,  Kunsten ved øvelse i hjemmet at blive en god rifleskytter 1880

Pris-Courant 1878 for H. Larsen Drammen, Lüttich (Belgien), Kristiania. Håndskrevet (Kopi).

Illustreret priskurant H. Larsens Vaabenudsalg Kr.a. april 1880. kompl. 16s.

(Priskurant) Haglgeværer H. Larsen Kristiania Juli 1880 m/ill. endel mangler. Stort format.

Brev sendt 11te Oktober 1882 om navneendring til "Larsens Våbenforretning" "..med betydelig forøget kapital...) H. Larsen (kopi)

Statutter for aktieselskabet Larsens Våbenforretning Kr.a. 1882

Prisliste sendt skytterlag 1908, to sidig. Må være aller siste trykksak fra Larsen Drammen (kopi)

Larsens Våpenforretning A/S, 75år jubileum 1876 -1951 en del historikk.

Tidskrifter etc. med H. Larsen historikk
Norsk Skytter-Tidende 1862 – 63 annonser m.m. (kopi)

Norsk Jæger og Fiskerforbund 1872 og opp

Norsk Idrætsblad 1881 – 1916, Artikkel om Larsen 1881 ellers annonser og div. våpen utvikling

Udstillings Tidende, Industriudstillingen Kr.a. 1883, Artikkel om H. Larsen

Meddeleser For Centralforeningen, Aarsberetning, 3stk. 1887, 88 og 89. Annonser

Drammen Museums Årbok 1969 – 73 (selvsagt) Også særtrykket om Larsen.

Meget interessert i ting jeg mangler!!

jæger justnæs

Det var ikke småtterier, Jon!
Har dessverre ikke noe å bidra med i denne sammenheng men kan absolutt være interessert hvis du finner det for godt å utgi Larsen-materiell i en eller flere omganger :-)

Mvh TB
Best når det smeller!

Jon

Da er endelig siste bok fra August Larsen på plass i biblioteket:

"Veildning i RIFLESKYDNING" utgivet af August Larsen, Løitnant 1877

26 sider om rifleskyting og 5 sider med annonser fra faderens bedrifter.

Håper det smaker;-)

jæger justnæs

Gratulerer med ny bok!
Virkelig flott litteratur. Mye som fortsatt er aktuelt. Liker at siktene forklares enkelt, istedenfor dagens ofte bruke forsikte og baksikte bruker forfatteren korn og sikte. Less is more. Og uttrykket om at kulene "falder i blinken" likte jeg ;-)
Best når det smeller!