Ønsker hjelp til identifisering av eldre våpen

Started by N.Lorentzen, 07. December 2013 kl. 22:42:04

Previous topic - Next topic

N.Lorentzen

Hadde satt stor pris på om noen kunne fortelle litt om alder og historie til disse to våpnene :-)
Begge er merket med en krone og bokstavene BP, deretter 22 og en krone, og bokstavene BV.
På det røde våpenet står det BOUCANIER FEMELLE. Takknemlig for alle svar :-)

Browning08

Kan se ut som den belgiske(?) med den litt pussige kolben har en slektning her (se nederst på siden):
http://www.naturabuy.fr/Fusil-silex-traite-boucanier-femelle-Renkin-Francois-Belgique-item-1324168.html
Jeg er  ekstremt dårlig på belgisk/fransk, men noen kan sikkert stave seg frem til noe bedre. Buccaneer var en pirat, og boucanier femelle skulle dermed bety kvinnelig pirat(?)

Kommer disse fra Canada?

Den andre er jeg mer usikker på..

N.Lorentzen

Takk for svar. Disse våpnene har vært i min kamerat sin familie i mange år, og det stemmer ut i fra hva vi har hørt, at det røde våpenet er for kvinner. Når de tok med våpnene til politiet for å få registrert de, fikk de beskjed om at disse kunne være rundt 200 år gamle. Aner ikke om dette stemmer. Hadde vært artig å vite historien, alder og verdi på disse våpnene, da han vurderer å kanskje selge de

Tinytim

er litt usikker på om den var for kvinner, men det som står på løpet BOUCANIER FEMELLE betyr noe sånn som kvinnelig pirat, jeg ville heller tro det kan være typen våpen som er beskrevet.Du finner en maken modell på denne siden:
http://www.naturabuy.fr/Fusil-silex-traite-boucanier-femelle-Renkin-Francois-Belgique-item-1324168.html
Verdi tør ikke jeg si noe om, men flintlåsvåpen bruker å koste noen tusen.

N.Lorentzen

laffa

Våpen fra før 1890 er ikke reg.pliktige. Er å regne som antikviteter

laffa

Øyvind F.

De franske fusil boucaniers var i bruk fra begynnelsen av 1600-tallet til andre halvdel av 1700-tallet. De ble blant annet brukt til handel med innfødte i diverse kolonier rundt om i verden, men de ble også brukt av kolonistene selv. Meg bekjent er finnes det bare et fåtall ekte slike igjen på museer.

Din er nok dessverre ikke en av disse, for rødmalingen avslører at den er en moderne kopi som ble brukt solgt til innfødte i Afrika og Asia. Moderne i denne sammenhengen vil si slutten av 1800-tallet/begynnelsen av 1900-tallet. De ble av og til laget på gamle deler.

Jeg tipper den andre har samme opphav. Verdien er nok ikke noe særlig.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Browning08

Se gubben med børsa til venstre i bildet. Ligner på kolbefasongen på den "kvinnelige pirat"-børsa di.

Hentet fra dagens nettside på NRK om tapte kolonier
http://www.nrk.no/viten/naermer-seg-den-tapte-koloni-1.11406727

Mr. Pitt

BV = Birmingham View mark.
BP = Birmingham Proof mark.
22 = Kaliberet.

Ta og mål løpet og se om det stemmer.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

N.Lorentzen

>
>
> Se gubben med børsa til venstre i bildet. Ligner på kolbefasongen på den "kvinnelige pirat"-børsa di.

Artig lesning, tusen takk :)

N.Lorentzen

> BV = Birmingham View mark.
> BP = Birmingham Proof mark.
> 22 = Kaliberet.
>
> Ta og mål løpet og se om det stemmer.

Våpenet tilhører en kamerat, så jeg skal få målt så snart jeg får mulighet.
Takker for ny og spennende informasjon :)