Sveitserkrutt - variasjoner fra lot til lot?

Started by Håvard, 03. May 2014 kl. 23:26:15

Previous topic - Next topic

rogwill

Har noen andre opplevd store variasjoner på Swiss krutt fra boks til boks? opplever på denne boksen med nr4 går 15 til 30cm lavere en normalt på 100m og den sprer mye? så jeg prøvde på nytt i går og ladet opp 20 patroner med Swiss krutt med 2 forskjellige kule fet og 20 patroner med wano pp med 2 forskjellige  kule fet og prøvde på nytt og skyte i benk, wano gikk meget bra omtrent i senter blink som normalt, mens Swiss gikk 15 til 30cm lavt og sprede mye, hadde lik krutt mengde av begge sorter og lik col som jeg har brukt bestandig på 12,17x44? en venn hadde same opplevelsen i fjor med en boks Swiss nr4

Cap'n Redneck

Hei,
Kan du poste hvilket lot-nr. dette dreier seg om?
Det pleier å stå på en "prislapp" klistret på kruttboksene fra Sveits.

Om dette er et engangstilfelle og du kan godtgjøre at kruttet er lagret under stabile temperaturforhold så ligger det an til reklamasjonsgrunn...

Er det derimot en generell trend at Wanokruttet nå er blitt overlegent Sveitserkruttet så tyder det på at sveitserne har "skutt seg selv i foten" ved å prioritere kvantitet over kvalitet i produksjonen.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Håvard

Hei
Jeg fikk en boks med sveitser No.3 (2FG) som det var stor forskjel på fra det kruttet jeg ellers har brukt, og har jo brukt stort sett sveitserkrutt,i denne ene boksen var det dårlig effekt i kruttet og det slammet mye mere en det jeg er vant til fra sveitserkrutt.
Jeg har nå prøvd Wano også fordi jeg får tak i det enklere og mye billigere gjennom Maxam og det virker som det er god effekt i det og jeg oppnår finne samlinger i withworthrifla mi.

Jeg gjorde nå et "vitenskapelig" eksperiment med å måle opp krutt med samme volum fra tre bokser krutt for å se om det er forskjell i vekt.

Antatt godt krutt type sveitser No.3 (2Fg) 100,0 grains. lot 230.910
Antatt dårlig krutt type sveitser No.3 (2Fg) 104,5 grains. lot 171.209
Antatt godt krutt type Wano PP (bortimot samme som 2Fg)98.0 grains

Det som bekymrer meg er at det er 4,5 grains forskjell på samme krutt type fra  sweitser og jeg heller til å tro at det er en boks som har trukket fukt fra omgivelsene på lager hos selger (jeg målte stor forskjell i vekt på denne boksen i fjor sommer også så den har ikke endret seg her hos meg).
Det kan også være forskjeller på produksjonslott fra produsent men jeg tror dette er utenfor akseptabel variasjon og at noe slikt ikke ville bli sluppet på markedet.

Har derfor slått meg til ro med at det var et engangstilfelle og at jeg har fått en dårlig boks og ikke gjort noe mere med det.

rogwill

Hei, lot-nr på Swiss nr4 boksene mine er 050-310, alt var normalt på første skytingen jeg gjorde i år til jeg tok i bruk den neste og siste boks med nr4 jeg har, tok kontrollveiing av Swiss nr4 mot wano pp så var vekta det same som volumet jeg bruker? kan dessverre ikke kontrollere mot god boksen da den er tom :-(  Håper at dette er bare engangstilfelle dette skjer da jeg foretrekker Swiss krutt PGA litte slam og ikke lov til puss mellom skuddene på feltskyting :)

Øyvind F.

Interessant. Jeg har brukt krutt fra begge disse to lotene de siste årene – ca. 2 kg av hver. Dessverre så ladet jeg siste rest av 230.910 i noen patroner i går, men jeg har en ørliten rest i en flaske og jeg skal gjøre samme testen som Håvard har gjort så snart jeg har trykket OK - Send på denne posten. Jeg har i tillegg minst en uåpnet  boks fra lot 171.209. Nå vet jeg hva jeg skal skylde på hvis sesongen går ad undas. :-D

Jeg vil helst tro at det var pga. dårlig krutt at Minié-presisjonen min forsvant så brått i forfjor (med Håvards antatt gode lot), men i Whitworth-rifla gikk det fortreffelig. Det er uansett ikke uvanlig at det er variasjoner fra lot til lot og at en må justere litt når en skifter. Spørsmålet er om 4,5 grains er for mye.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Mine resultater:

• Lot 230.910: 100 grains
  • Lot 171.209: 102,4 grains
Differansen er altså 2,4 grains hos meg.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Nygaard

Om du vil finne ut om dette er fukt eller skyldes ulik densitet på kruttgranulene er det ryddig å veie ut for eksempel 150 grains på vekt, sette stekeovnen på 100 grader, SKRU DEN AV, spre kruttet tynt utover og legge det i ovnen en times tid. Se hva som skjer med vekta.

Håvard

Det høres ut som et godt forslag ,skal ta å prøve det.
I tillegg til å slå av ovnen før jeg setter det inn, tror jeg at jeg også skal advare kjerringa sånn at dette ikke får noen uante konsekvenser for meg:-)

rogwill

Skal prøve det når kjæringa er borte :-D  Snaket med skytebasen på jobb om dette og han sa at all fukt over en vis prosent forringer alt av krutt og dynamitt over tid

Håvard

Da har jeg gjort en liten test ved å tørke krutt ved ca 100 grader, målte opp 100 grains av den antatt dårlige sveitserkruttboksen min, veide på nytt etter en time i ovnen og da var vekten redusert med ca 0.8 grains tørket videre en halv time til og vekten ble ytterligere redusert,det ble nå 1,4 grains totalt i vektreduksjon.

Jeg går ut fra at hvis jeg hadde fortsatt å tørke ville vekten bli redusert enda mere, men har ikke tid til mere tørking nå.

Hva kan en dra slags konklusjoner av dette,det er jeg usikker på, det er vel sansynlig at det er fukt som gjør at kruttet blir letter etter tørking, burde jo ha sammenlignet med det kruttet som jeg antar er av god kvalitet for å få en bedre forståelse av dette det ble desverre ikke gjort denne gangen.

Så jeg kan vel bare si at jeg antagelig har tørket bort 1,4 grains fukt og hvor mye det har å si for kvaliteten på kruttet vet jeg lite om.

Kanskje noen andre har kunskaper om dette og kan si noe mer.

rogwill

Da har jeg prøvd med 150 grain med Swiss nr4 ved å varme opp ovnen til 100grader 2 ganger, den nye vekta ble 148,3 grain, skal tørke et Støre parti for å lade noen Skud for å teste om samlingen og treffpunktet blir det same som normalt:-D

qualibra

Jøss, kanskje det ikke er bare aldersdegenerering av synet
som er grunnen til at skytinga ikke går så bra som den en gang gjorde
likevel, da ?
Hvis dette er så utslagsgivende, så får man jo noe å tenke på !

Må innrømme at jeg har tatt kvaliteten på kruttet for gitt i altfor
stor grad hittil .:kikkeblunke:
qualibra

Nygaard

Samtidig er det ikke utenkelig at svartkrutt jevnt over inneholder litt fukt. Jeg kan ikke garantere kilden, men denne siden (link) foreslår at 1,5% vann er normalt. Det er temmelig spot on for målingene deres.

En bedre måte å finne ut hvorvidt problemene skyldes vanninnholdet vil være, som Håvard foreslår, å tørke en god og en dårlig lot samtidig og sjekke "forskjell i forskjellen".

nevS

Gjorde en test på variasjon i vekt for en tid tilbake med 5 grain x 6 skudd over en kronograf.
Begynte på 10 grain og gikk opp til 30.
Opp til 20 var det en formidabel økning over dette var den marginal, husker ikke tallene eksakt men det ble skutt med en Pietta 1858 shooter.

Over 20 var variasjonene under 5 fps, alle steg var veldig jevne nesten så jeg trodde at noe var galt på de første to tønnene.

Hva om ladningene som ble laget og tørket ble kronografert og målt i mot de som var rett fra boksen.
Alt innenfor samme ettermiddag og forhold uavhengig av lot i første omgang.

Mål opp ladninger tørk halvparten i muffinsformer og test.
Vil anbefale at pusserutinene blir gjennomført med pinlig nøyaktighet, siden det kan påvirke resultatene i større eller mindre grad.
Eller at noen skudd blir målt med vanlig bane puss under skyting.

Mulig jeg pirker litt men skal man gå grundig til verks er det like greit å gjøre det på alle plan.

Noen som melder seg frivillig? :-)
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

qualibra

Hei nevS.

Lenge siden jeg har sett deg eller hørt fra deg, forresten ?:-)

Til saken :
Er det slik å forstå at vann i kruttet er en ubetinget negativ
faktor, uansett i hvor liten mengde pr vektenhet
det opptrer i ?

Jag mener å ha lest noe om krutt som etterlater seg fuktig slam i løpet
etter skuddet, men at dette var slik de laget svartkrutt på 1800 tallet ,
og at kruttet som lages i dag, etterlater seg avfall/slam som er mer
uhåndterlig, om dere skjønner hva jeg mener ?

Hvor har jeg dette fra, og har det noe som helst med dette temaet å gjøre ?

Jeg hører sjøl hvor dumt dette spørsmålet virker, men jeg er så gammal nå,
at det gjør ingenting om jeg dummer meg litt ut, og særlig ikke blant venner som her
på forumet .:-D
qualibra

Alaska

Hmm...
Absolutt interessant problemstilling. Bruker sveitser #5 i min flintlåsmuskett. Min sist anskaffede boks kjøpte jeg for noen uker siden. Den har lot # 020-608. Den går 1/2 meter lavere på 50 meter og sprer mye mer enn forrige lot, som er 20 år gammel! Har ikke lot # på den gamle lot-en. Men det var stor forskjell, ja.

Økt spredning er vel kanskje et resultat av lavere hastighet og glattboret løp...

Noen som vet hvordan man kan finne produksjonsdato o.l. ut fra lot-nr?

Cap'n Redneck

En e-post til denne adressen burde gi svar på det meste: poudrerie_aubonne@bluewin.ch
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Justme

He he he For meg virker dette litt tullete. Grunnen til det er jeg alltid ser at det er litt forskjell fra boks til boks. Uansett om det er Wano eller Sweitzer.
Det samme finnes i den profame verden ang røyksvakt. Men klart, hvis man har en hobby så hvorfor ikke forske litt. Det er jo alltid morro for oss andre å lese hva dere får til.STÅ PÅ.:-D
I live the life i love, and I love the life i live.

kjberg

For 20 år siden var det to typer SW5. En type med kanon på etiketten og en type med rifle. Det var stor forskjell på disse to. Vi fant ut at det med kanon ga bedre resultater i våres våpen. Brukte dette i både Parker-hale 58er og 451er og den gangen fokuserte vi på mengde, ikke vekt. Noen av de beste resultater som er skutt med rifle her på berget med svartkrutt ble skutt den gangen. Siden har vi brukt SW med gode resultater. Vi bruker dispenser og kruttmål.

Alaska

Ser man det.
Jeg vet faktisk ikke om mitt 20 år gamle sveitserkrutt hadde kanon eller børse på etiketten, for etiketten mangler. Innkjøpt på Mysen under NM i 95 (eller var det på Hell i 96?). Gikk som bare det.
Synes ikke at 1/2 meter høydeforskjell på 50 meter er "litt" variasjon. Virker mer som en annen kruttype. Men det er klart - det kan ha skjedd ting på fabrikken (eller med råvarene deres) de siste 20 årene også. Tror ikke kruttet er fuktskadet - ser ikke for meg hvordan det skulle ha skjedd i en ny uåpnet boks.