Munnlader til jakt?

Started by wiking, 09. June 2006 kl. 14:33:39

Previous topic - Next topic

wiking

Har hatt lyst til og anskaffe en glattløpet muskett, f. eks Pedersoli Brown Bess karabin, til jakt som hagle først og fremst, selv om smygjakt på rådyr med rundkule i .75 (som vel teller som slugs, mildt talt)

Men et par spørsmål, ville jeg fått invilget en slik søknad med bare jakt som grunnlag, uten at jeg var tilknyttet en svartkruttgruppe (er ikke pr. i dag, men vurderer det sterkt), hvordan er det å få tak på blyerstattning i løs vekt (stål er vel rimelig urealistisk i en replika?) og ville det blitt urimelig dyrt i så fall (dispensasjon fra blyforbudet?), går det med svartkrutt erstatning i en flintlås?

Noen som vet prisen på en ny Pedersoli Brown Bess, eller annen glattløpet musket?

Yellowboy

Mener å vite at at jakt med munnlader er forbudt i Norge ! Ihvertfall til storvilt ! Står i et eller annet rundskriv

marcus1259

er vell ikke ulovlig å jakte med munnlader i Norge sålenge han bruker krutt vell?, er lov å bruke bly kuler i rifle våpen, skulle tru det gjeller for munnladere også.:-P

rolfkt

Jakt forestriftene minimums krav til hastighet og anslags energi ligger godt over hva du kan få med en vanlig munnlader. Derfor er det ikke lov til å bruke munnlader i Norge på rådyr.

Jeg har skaffet meg deler til å bygge en Beck longrifle i caliber 0.54  .
I USA er den godkjent til elg og svart bjørn, men i Norge duger det ikke til rådyr. Norske rådyr er hardskutte, og livsfarlige når skadeskutt!!!;-) ;-)

Nei da, den riktig årsaken er at Norsk bestemmelser er laget for moderne våpen med ekspanderende høyhastighets kuler. Jeg fant en webside for US game & fisheris dep. som tok for seg et forsøk gjort av US army på hvordan kuler dreper. I moderne høyhastighets kuler brukes 75-80% av anslags energien til å utvide kula. Kun 20-25% går med på å skade dyret. Kula til de fleste munnladere er allerede vesentlig større i diameter enn en ekspandert moderne kule. Munnlader "round balls" ekspanderer ikke og all energien går med til å skade.
Derfor greier en munnlader kule kun 1/3 av den anslags energien en moderne kule trenger.

De største ulempene med munnladere er den krumme kulebane og det korte rekkevidden. Jakthold bør ikke overstige 75 meter i henhold tid US fish & game.

mvh
Rolf

larsie

Tvert imot så gikk jeg gjennom en kalkyle med en våpensmed i USA av løpslengde, twist, mengde krutt, mengde blykule - og form, og fant ut at ved .54 så er det t.o.m mulig å felle elg. Altså, 2200J på 100 meter.

Jeg satser definitivt på at 980j på 100 er full oppnåelig med munnlader.

valkyrien

#5
Jeg har om nødvendig en fin Pedersoli Brown Bess fra 80 tallet for salg..:hagle: