10,15 Jarmann salongpatron med rundkule

Started by Øyvind F., 22. August 2014 kl. 6:46:54

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

For noen måneder siden kom jeg over en artikkel fra en av våpenblekkene fra 1980-tallet der en «salongpatron» for 10,15 Jarmann ladet med rundkule ble omtalt. Er det noen som har mer informasjon om denne patronen, som f.eks. kulediameter, ladning, mellomladninger?

(Jeg kommer tilbake til hvilket blad og årgang når jeg får tilgang til biblioteket)
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Jon

Jeg har patronen. Kan også nevne at de første korthold i 6,5Krag var like og at man drev forsøk med en slik patrontype i 12mm Rem med sentertenning på Kongsberg i 1881. Ukjent om sistnevnte ble tatt i bruk.

Bladet du sikter til er selvsagt Nordisk Våpenforum midt på 80tallet, artikkelserie av Vidar Andresen om norske militære patroner.

Øyvind F.

Det stemmer nok at det var der jeg leste artikkelen. Du vet ikke noe mer om ladning og kulediameter?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Jon

Vet dessverre ikke noe om ladningen, sjekket litt i eldre soldathåndbøker men der er ikke disse patronene nevnt engang.
Antar at kula er sylindrisk nederst men ganske kort i forhold til vanlig skarp. Det er såvidt den helt runde nesen stikker opp av hylsa.