Shiloh Sharps på vei

Started by Øyvind F., 04. January 2008 kl. 22:51:18

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

> Kommer du på NM ? Tar du den med?

Jeg kommer ikke på NM, så debuten med Shilohen får vente til et annet år.

Takker for kommentarer fra dere andre entusiaster. Skal få tatt noen bedre bilder senere, men har bare mobilkameraet for tiden. Den ser faktisk bedre ut enn den fremstår på bildene ovenfor. :-D
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Siden sist så har jeg fått skutt litt med både innstikkløpet i .22 og løpet i .45-70.

I dag var jeg og Runastav på banen og testet litt forskjellige ladninger i .45-70. Jeg tok selvfølgelig med meg Shilohen, mens han brukte sin Pedersoli rolling block. Jeg brukte en basisladning som følger:

Kule: .459" 542 grains Paul Jones Creedmoor laget av Steve Brooks. Sizet og smurt i en .459" die.
Kulefett: SPG.
Krutt: 62 grains sveitser 4 (1,5 F).
Mellomladning: 1 melkekartongskive mellom kule og krutt, samt en avispapirskive under kula. En ladning hadde ikke mellomladning.
Hylse: Nye Winchester-hylser. Halspresset, anløpt og lengdetrimmet.
Tennhette: Jeg valgte å eksperimentere med to forskjellige typer tennhetter. Federal No. 215 Large Magnum Rifle og Federal No. 155 Large Magnum Pistol.

Kruttladningen ble komprimert v.h.a vibrering fra en barbermaskin.

Det ble med andre ord ladet tre forskjellige ladninger: Én type med magnum rifletennhette og mellomladninger, én type med magnum pistolhetter og mellomladninger og én type med magnum rifletennhetter uten mellomladning. Det ble skutt 10 skudd liggende med støtte i hver serie på 100 meter. Det ble skutt to "pusseskudd" for å slamme til løpet før hver serie. Mellom seriene, men før pusseskuddene ble løpet pusset rent. Mellom hvert skudd ble det blåst tre blås gjennom et blåserør (blow tube).

Resultatene ble som følger:

Serien over ble skutt med patroner ladet med Federal Magnum rifletennhetter og mellomladning. Ti-skuddssamlingen måler 8,3 mm.

Her er det skutt med samme ladning som over, men uten mellomladninger. Kula er satt rett på kruttet. Samlingen måler 6,4 mm.

Dagens beste kom med Federals magnumpistolhetter. Samlingen måler 5,5 mm eller 2,16". Jeg skulle gjerne sett at de to skuddene i svarten var litt høyere, for de øverste åtte skuddene måler 3,8 mm eller 1,5".

Alt i alt får jeg være godt fornøyd med den første ladningen. Nå gjelder det bare å bygge videre og gjøre det enda bedre. Det bør være mulig å få til 1" på 100 meter, 2" på 200 meter, 3" på 300 meter osv.

Det er viktig å ha orden i sysakene når det skal testes ladninger.

Anlegget var ikke det beste, men det fungerte.

Når det gjelder .22-løpet så har jeg prøvd det såvidt på 25 og 50 meter. Presisjonen var overraskende god. Se bare på samlingene under:

Øyvind F. - forum admin

runastav

Hei.
Joda, kan bekrefte at denne børsa er berre NYDELIG!;-)
Når Øyvind handa den over til meg,så er eg glad det sto ein vaklevoren benk som eg kunne sette meg på kan jo bli mo i knærne av mindre.
Neste skyteseanse Øyvind, så rekner eg med og hale inn på deg henta nemlig Federal 215 magnum tennhetter hos Kvale idag;-)
Mvh. Runar

Øyvind F.

Jeg har nå skrevet en artikkel som jeg har delt i to deler om denne rifla. Dere kan lese den her:

Del 1 - Historien bak
Del 2 - Skyting og praktisk bruk
Øyvind F. - forum admin